اسم الباحث : حسام حسين شياع
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2008
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تسعى هذه الدراسـة إلى تحديد أثر المزيـج التسويقـي المصرفـي في الصورة المدركـة للزبائـن (دراسة مقارنة لعينة من المصارف التجارية العراقية الحكومية والاهلية). من خلال اختيار عدد من المصارف الحيوية والرائدة في القطر ، إذ ان التغير المستمر في حاجات وأذواق الزبائن، وازدياد حدة المنافسة، من أجل كسب أكبر عدد ممكن من الزبائن، سوف يولد ضغطاً على المصارف المبحوثة، يقود إلى أهمية تعزيز المزيج التسويقي المصرفي، متمثل بمتغيراتهِ (الخدمة, السعر, الترويج, التوزيع, الإفراد, الدليل المادي, العملية, خدمة الزبائن) والصورة المدركة للزبائن, متمثلة بمتغيراتها ( الإدراك, الدوافع, الرغبة ) .
ومن أجل تحقيق هدف الدراسة ، تم وضع منهجية لها تتطلب تصميم أنموذج افتراضي يعكس طبيعة العلاقات التأثيرية بين المزيج التسويقي المصرفي والصورة المدركة للزبائن ، ونتج عنها مجموعة من الفرضيات الرئيسية والفرعية التي تعكس هذه العلاقات .
وقد تم صياغة فرضيات الدراسة على النحو الآتي:-
- تتباين المصارف في موضوع البحث في تبني متغيرات الدراسة من وجهة نظر أدارة المصرف والزبائن.
- اختبار العلاقة بين عناصر المزيج التسويقي المصرفي و عناصر الصورة المدركة للزبائن من وجهة نظر كل من أدارة المصرف والزبائن.
- اختبار علاقة الاتجاه بين عناصر المزيج التسويقي المصرفي و عناصر الصورة المدركة للزبائن من وجهة نظر كل من أدارة المصرف والزبائن.
وقد انبثق عن هذه الفرضيات عدة فرضيات فرعية تظهر التباين والعلاقة والاتجاه بين متغيرات الدراسة.إذ تم اختيار المنظمات المصرفية (الرافدين, الرشيد, بغداد, الشرق الأوسط, التجاري, الاستثمار). وللدراسة تم اعتماد استمارة الاستبانة.إذ ضمت عينة الدراسة (240) استبانه خصص (90) منها إلى مدراء أقسام العمليات المصرفية, و(150) استبانه إلى الزبائن.وقد تم استخدام بعض أساليب التحليل الإحصائي حسب برنامج (spss) لقياس واختبار العلاقة والاتجاه بين متغيرات الدراسة.
وعلى وفق ذلك، فقد تم تأشير مجموعة من الاستنتاجات النظرية والميدانية، ثم تم تقديم مجموعة من التوصيات المنسجمة مع هذه الاستنتاجات.
ومن ابرز الاستنتاجات هي:-
- هناك علاقة ارتباط بين كل متغير من متغيرات المزيج التسويقي المصرفي مع متغير الصورة المدركة بأبعاده بشكل متفاوت من متغير إلى آخر.
- يتضح من خلال نتائج التحليل الوصفي توافر متغيرات المزيج التسويقي المصرفي المتمثلة بـ(الخدمة, السعر, التوزيع, الإفراد, الدليل المادي, العملية, وخدمة الزبون) في تلك المصارف, وضعف توافر متغير (الترويج) فيها, مما انعكس على إجابات إفراد العينة .
وجود علاقة اتجاه ذات دلالة إحصائية بين المزيج التسويقي المصرفي والصورة المدركة , حيث بلغت قيمة معامل التحديد (0.86) وهذا يعني أن متغير المزيج التسويقي يفسر ما نسبته (86%) من التغيرات التي تطرأ على الصورة المدركة.
Banking Marketing Mix and its Effect On The Perceived Image Of Customers - A comparative Study of a Sample of Iraqi Commercial Banks
This study aim to determine the impact of the banking marketing mix in the perceived image of customers (acomparative study of a sample of Iraqi commercial banks) . By selecting a number of vital and leading banks in the country , as the continuous changing in needs and tastest of customers, and increased competition in order to gain the greatest possible number of customers , will generate pressure on discussed banks, leading to the importance of strengthening the banking marketing mix , represented by its changing (service , price, promotion, distribution, personnel, physical evidence, process, customer service ) and the perceived image to customers, represented by its variables (perception, motivation, desire )
In order to achieve the goal of the study, it has been put the methodology to it requiring design a virtual template reflects the nature of effect relations between the banking marketing mix and the perceived image to customers. It is resulting a group of main and subsidiary assumptions that reflect these relations.
It was formulate the study hypotheses as follows:-
- Banks vary research subject in take study variables from the view point of bank management and customers.
- Test the relation ship between elements of banking marketing mix and elements of the perceived image of customers from the view point of both bank management and customers.
Having emerged from these assumptions several subsidiary hypotheses show the difference and relation ship and the trend between study variables, it has been selected banking organization (Al Rafidain Bank, Al rushed Bank, , Bank of Baghdad , The Bank of the Middle East , Commercial Bank , Bank for Investment .)
To study it was adopted the opinions form . it included a study sample (240) identify form allocated (90) to the directors of banking operations department , and (150) identify to customers . and than , it has used some methods of statistical analysis to measure and aest the relation ship and the trend between study variables .
Accordingly , it has been marked a set of field and theory conclusions and depending on the conclusions of that study , it has been introduced a set of recommendations consistent with these conclusions .
The most prominent of these conclusions are :
- There is a link between each variable from banking marketing mix variable with variable of the perceived image with his dimensions of uneven shape from variable to another .
- Illustrated by the result of the descriptive analysis have variables banking marketing mix . which represented by (service , price , distribution , personnel, physical evidence , process , and customer service ) in those banks , poor availability of variable (promotion ) in it , which is reflected in the sample answers.
- There is a trend relation ship which has a statistically significant among banking marketing mix and the perceived image as the identification factor value is (0.86) and this means that the marketing mix variable explains this rate (86%) of changes which has done on the perceived image
The main recommendation were :
- the researcher recommends state banks with strengthening and improving the marketing mix which have it with what is new and distinctive as a main need to face the challenges of competition which would have reflect on the given needs and desires of our customers , through doing continuous researchers and about improving the banking marketing mix .
- Although , the researcher recommends the eligibility banks to continue with strengthening and improving the banking marketing mix for the purpose of obtaining on a distinct site and lasting .
Researcher finds that the achieving positive perceived image in the customers by providing quality services and providing a good and cooling accommodation and a good deal adapted by the staff with customers which reflecting the positive image of the bank.