المُعجَم في المَدرَسةِ التّوليديّة- المفهوم والوظيفة

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : يسرى مجيد لفته

اسم المشرف : حسن عبد الغني الأسدي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

جاء المنهجان الوصفي والتحليلي مقترنين، تبعا لما قام عليه البحث من تنظير وتطبيق ، فالمنهج الوصفي يعنى بجانب التنظير في تتبع النظرية ومناويلها وظهور المعجم فيها، والمنهج التحليلي يعنى بأثر المعجم في تقنين مبادئ ووسائط النظرية ووصولها إلى ابسط نموذج قابل للتطبيق، وإنما اقترن المنهجان لتحقيق هدف البحث في الوصل بين النحو والمعجم، ولا شك في أن ذلك لا يكون إلا من خلال هذين المنهجين.
لقد تنوعت مصادر البحث بين الكتب والبحوث والرسائل والمقالات، على وفق عناية البحث بالمعجم بشكل رئيس وحاجته إلى مصادره تنظيرا وتطبيقا، ومما لاريب فيه أنَّ نضوج البحث وتقديمه بصورة أفضل يتم عبر الاعتماد على المصادر الأجنبية؛ ولا يخفى عند تصفح المصادر اختلاف الترجمات والتسميات للمصطلحات المطروقة.
وقد حددنا مسارات البحث بتمهيد موسوم بـ”المعجم مفهومه ومزاياه، ويتضمن محاورٍ أربعة؛ عن المعجم ومفهومه عند القدماء والمحدثين، والتوليديين، وأخيراً مفهوم المعجم في المدارس اللسانية (قبل التوليدية وبعدها)، ومن ثمَّ اتجهت فصول الدراسة بثلاث اتجاهات؛ الفصل الأول دار حول مسار المعجم في النظرية ومن ثم مفاهيم ومصطلحات النظرية التوليدية معجميّاً، والفصل الثاني عن مجالات المعجم التي يتمظهر فيها ويُشار إليه في النظرية التوليدية، والفصل الثالث تضمّن المعجم وتمثيل النحو في فرضيات التوليدية واهمها نظريات سين البارية والمحور والعمل والتحكم المكوني.
وقد ختمت البحث بخلاصةٍ لما توصلت إليه من نتائج، فأوردتها موجزة وانتهيت بقائمة المصادر والمراجع التي تناولتها الدراسة والله الموفق.
وهذا ما أدى بنا إلى خوض غمار البحث في هذا المجال، نظرا للمكانة التي حاز عليها المعجم، والذي لا يزال يفرض نفسه في الساحة اللسانية وكطبيعة أي باحث اعترضتنا صعوبات لعل أبرزها اختلاف ترجمة المصطلحات التي طرقتها النظرية وعدم الاتفاق على مصطلحات موحدة.
لكنني بعون الله وتوفيقه استطعت تجاوز ذلك، واعتمدتُ على مجموعة من المصادر والمراجع المتباينة التي أفادت البحث، وآمل أن أكون قد وُفّقت في إنجاز هذا العمل، وسأكون ممتنة بتصحيح أيّ خطأ وقعتُ فيه، وتدارك أيّ نقصٍ غَفلتُ عنه، والكمال لله وحده، منه يُستمدّ العون وبه التوفيق والسداد.
وأخيرا .. أرى أن هذا البحث مساهمة يسيرة في التعريف بالمعجم في نظرية الانحاء التوليدية، وآمل أن يتيسر لي في مرة قادمة معالجة المزيد من الجوانب التي غابت في هذا البحث.
وفي الختام لا يسعني إلاّ أن أسجل عظيم الشكر ووافر التقدير لكل من مدّ لي يد العون والمساعدة في إنجاز هذا البحث، وأخصّ بالذكر أستاذي المشرف الدكتور “حسن الأسدي” الذي أولاني رعاية صادقة، وتوجيهاً سديداً، منذ اقتراحه عنوان الاطروحة، وعاملني بأخلاق علمية عالية وتحمل مسؤولية الإشراف وأفاض بنصائحه القيمة فله منّي أخلص التحية والعرفان بالجميل، والذي أرجو له ثوابًا من عند الله سبحانه وتعالى ، وله منّي فائق التقدير والاحترام.

The Lexicon in the Generative Theory: the Concept and Function

There is something one can learn from Chomsky’s scientific career that thing which he used to mention in his writings and lectures, that is the desire in astonishment, what kind of inquiries for something normal and routine that astonishment which lead me with boldness to reviewing the generative theory from the lexicon perspective rather than grammar. Studying lexicon is considered a pivotal subject in the linguistic field in terms of the significant prestige that it occupies in building a net of the communicative relations among all the components that the modern linguistic lesson is busy to develop. To my humble knowledge, the previous studies did not tackle the same subject exactly but only some separated parts here and there.
The aim of the current study is implied in a number of intentions as observing the theoretical transformations that the generative grammar theory knew since its establishment up to the last model in it which is the model known as the minimalist program and to stand on the transformational factors, its causes and the trespass or inclusion of the transformational generative theory from one phase into another. That means from establishment into the last model known in this theory the minimalist program in terms of the lexicon rather than grammar and to state the lexicon path and its development.
The research plan was limited by a preface entitled ‘ the lexicon, concept and features’ has four sections about the lexicon and its concept to the traditionalists, contemporaries, and the generativists, and finally the lexicon concept in the linguistic schools pre and post generativist. This followed by the study chapters with three directions.
The first chapter was about the lexicon view about the theory and then, concepts and terminologies of the generative theory lexiconally. The second chapter was about the lexicon fields that it appears on and is referred to as the generative theory. The third chapter included the lexicon and represented grammar in the generative hypotheses, and the most important ones are x bar, pivot, working, and the componential control.
The study ends with a list of the most important results as:
-The concept of lexicon can be expressed generatively by a group of stored units in the mind of the human; these expressions that appear in his linguistic use when he communicate with his linguistic community. These are units that were put in the individuals’ minds with a very complex image.
-The generativism stated that lexicon has two phases, the first is mental and the second is technical. The technical phase appears in the linguistic knowledge in the imagery models framework that linguistics build and develop by modifying and adopting them with the natural language systems or with computers programs. This remoteness approaches the lexicon to fields working to invest knowledge practically and explicitly.
-One of the most important terms that Chomsky presented is the deep structure opposite to the surface structure, competence opposite to performance, and the deep structure (mental images) of the event and what produce as lexicon units, the competence is a mental storage the speaker possesses that control his linguistic behavour represented by performance. these connect with the generativism term in constructing a mental linguistic common model between the sender and the receiver to perform language in the sound linguistic perspective or principles.
-The significance of lexicon emerged through representing its components into important grammatical hypotheses of the generative theory such as the x bar, pivot, working. Thus, in x bar theory, the head saying which is lexicon saying emerged in the x bar, while the location that the head took and its function of the lexicon unit, its grammatical function, working theory, and the componential governing that control, as well the lexicon element on other elements through several concepts where the influence concept was the most important one. The study ended with a list of the most important references and bibliographies.