اﻟﺘﺴﻮﯾﻖ اﻟﺮﺷﯿﻖ ودوره ﻓﻲ ﺗﻌﺰﯾﺰ اﻟﻜﻔﺎءة اﻟﺘﺴﻮﯾﻘﯿﺔ ﻟﻠﻤﺼﺮف دراﺳﺔ اﺳﺘﻄﻼﻋﯿﺔ ﺗﺤﻠﯿﻠﯿﺔ ﻵراء ﻋﯿﻨﺔ ﻣﻦ اﻟﻘﯿﺎدات اﻹدارﯾﺔ ﻓﻲ اﻟﻤﺼﺎرف اﻟﺨﺎﺻﺔ محافظة ﻛﺮﺑﻼء اﻟﻤﻘﺪﺳﺔ

رسالة ماجستير

اسم الباحث : محمد مراد كاظم الجبورى

اسم المشرف : عادل عباس عبد حسين الجنابي

الكلمات المفتاحية : الكممات المفتاحية: التسويق الرشيق, الكفاءة التسويقية

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : العلوم المالية والمصرفية

سنة نشر البحث : 2020

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

7 اصبح التسويق الرشيق حاجة ملحة في عالم اليوم لمواجهة تحدي المنافسة في بيئة الاعمال 9
1 المتغيرة والصراع من اجل النمو والبقاء والتكيف إذ اكتسب نظام التسويق الرشيق أهمية بالغة ١
4 خلال العقدين الماضيين لما حققه من نجاحات باهرة وملفته للنظر في العديد من المنظمات الإنتاجية 3
والخدمية وبات حديث الساعة في اوساط الاعمال.
ومن هذا المنطلق هدفت هذه الدراسة إلى تحديد تأثير نظام التسويق الرشيق في الكفاءة
التسويقية في بعض المصارف العراقية الخاصة:» إذ ان الموائمة بين أبعاد التسويق الرشيق وأبعاد
الكفاءة التسويقية يسهم على نحو كبير في تحسين الكفاءة التسويقية بأبعادها (التكاليف التسويقية:
الكفاءة السعرية» الكفاءة الترويجية» رضا الزبون) والتي تعد بمثابة اسبقيات تنافسية للمنظمة.
إذ حاولت الدراسة تقديم اطار نظري لأهم ما طرحه الكتاب والباحثون حول متغيرات
الدراسة فضلاً عن اطار عملي تحليلي لآراء عينة مختارة ضمن مجتمع الدراسة شملت القيادات
الإدارية في المصارف الخاصة (مدراء المصارف ومعاونيهم» مدراء الاقسام ومعاونيهم؛» مدراء
الشعب ومعاونيهم) وبلغ حجم العينة (100) مستجيب وتمثل المتغير المستقل بالتسويق الرشيق
بأبعاده الستة (التقليل من عمليات التسويق المفرطة» تقليل وقت الانتظارء التقليل من عمليات
المعالجة المفرطة»؛ التقليل من الحركات غير الضرورية» التقليل من المخرجات المعيبة تسويقياء
تنشيط المواهب غير المستغلة والابداع للعاملين) واما المتغير المعتمد فهو الكفاءة التسويقية بأبعادها
الأربعة (التكاليف التسويقية» الكفاءة السعرية» الكفاءة الترويجية» رضا الزبون).
إذ هدفت الدراسة إلى تحديد العلاقة والتأثير بين أبعاد التسويق الرشيق وأبعاد الكفاءة
التسويقية ومن خلال فرضيتين رئيستين مفادهما هل توجد علاقة ارتباط بين أبعاد التسويق الرشيق
وأبعاد الكفاءة التسويقية؟ وما مستوى التأثير الذي يحدثه التسويق الرشيق في أبعاد الكفاءة التسويقية
في المصارف المبحوثة؟ وباستعمال مجموعة من الأدوات الإحصائية أهمها الوسط الحسابي
والانحراف المعياري ومعامل ارتباط بيرسون ومعادلة النمذجة الهيكلية. إذ تم الاعتماد على
البرنامج الإحصائي( SPSS V.19), وبرنامج ( Leseral v. 8.80), وبرنامج ( Mod graph).
وخلصت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات أهمها (ادى التزايد الكبير في حدة المنافسة بين
المصارف في الأسواق المحلية إلى لجوء المصارف لاتباع اساليب وعمليات وتكنولوجيا حديثة
ومنها التسويق الرشيق لما له من دور كبير في تعزيز الكفاءة التسويفية وتحقيق الميزة التنافسية).
أما أهم التوصيات (ضرورة العناية بنشر ثقافة إزالة الهدر بأشكاله كافة بين العاملين في مختلف
المنظمات الانتاجية والخدمية وخصوصا المصرفية منها)

Lean Marketing and its Role in Enhancing the Bank's Marketing Efficiency An analytical exploratory study of the opinions of a sample of administrative leaders in private banks in the holy city of Karbala

Lean marketing has become an urgent need in today’s world to meet the challenge of competition in the changing business environment and the struggle for growth, survival and adaptation, as the Lean marketing system has gained great importance during the past two decades because of its impressive and impressive successes in many productive and service organizations and has become an hour of talk in business circles. From this standpoint, this study aimed to determine the impact of the marketing system in marketing efficiency in some Iraqi private banks, as the alignment between the dimensions of marketing in marketing and the dimensions of marketing efficiency contributes greatly to improving marketing efficiency in its dimensions (marketing costs, price efficiency, promotional efficiency, Customer Satisfaction) which serves as a competitive priority for the organization. The study attempted to provide a theoretical framework for the most important things that the authors and researchers presented about the variables of the study as well as an analytical practical framework for the views of a selected sample within the study community that included administrative leaders in Private banks (bank managers and their assistants, section managers and their assistants, Division managers and their assistants) The sample size reached (100) Respondent The independent variable was Lean marketing with its six dimensions (reducing excessive marketing operations, reducing waiting time, reducing excessive processing operations, reducing unnecessary movements, reducing marketing flawed outputs, activating untapped talents and creativity of employees) and either Approved for marketing variable is the efficiency of the four dimensions (marketing costs, price efficiency, promotional efficiency, customer satisfaction).

B
As the study aimed to determine the relationship and impact between the dimensions of Lean marketing and the dimensions of marketing efficiency, and through two main assumptions: Is there a correlation between the dimensions of Lean marketing and the dimensions of marketing efficiency? What is the level of impact that Lean marketing has on the dimensions of marketing efficiency in the research banks? Using a set of statistical tools, the most important of which are the arithmetic mean, the standard deviation, the Pearson correlation coefficient, and the structural modeling equation. The statistical program was adopted (SPSS V.19), (Leseral v.8.80), and (Mod graph). The study reached a set of conclusions, the most important of which (the significant increase in competition between banks in the local and global markets has led to banks resorting to modern methods, processes and technology, including Lean marketing because of its great role in enhancing marketing efficiency and achieving competitive advantage). As for the most important recommendations (the need to take care of spreading the culture of eliminating waste in all its forms among workers in the various productive and service organizations, especially banking ones).