تأثير استراتيجية التكنولوجيا في الأداء الاستراتيجي: جودة المنتجات النفطية متغيراً وسيطاً

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : حسنين حامد شاكر الخفاجي

اسم المشرف : احمـــــد كاظــم اليساري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص :

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على تأثير استراتيجية التكنلوجيا في الأداء الاستراتيجي من خلال الدور الوسيط لـ جودة المنتجات النفطية في شركة مصافي الجنوب بمحافظة البصرة، ومن اجل تأصيل الاسس الفلسفية اعتمدت الدراسة نموذج Hampson &Tatum, 1997)) لقياس استراتيجية التكنلوجيا والذي يتكون من خمسة ابعاد ( قيادة التكنلوجيا، مصادر التكنلوجيا، نطاق التكنلوجيا، عمق استراتيجية التكنلوجيا، الملائمة التنظيمية) . ونموذج Grigoroudis, et al., 2012)) لقياس الأداء الاستراتيجي والذي تضمن اربعة ابعاد (المنظور المالي، منظور الزبائن، منظور العمليات الداخلية، منظور النمو). في حين تم قياس جودة المنتجات النفطية عن طريق نموذج Khoironi et al., 2018)) والمتضمن ستة ابعاد (الاداء، الميزات، التوافق، الموثوقية، المتانة، الجودة المدركة).
وقد استخدمت الدراسة الحالية الاستبانة كأداة اساسية لجمع البيانات ومعلومات الدراسة، وكذلك تقارير الشركة وبعض والاتصالات مع افراد من مجتمع الدراسة والذين تمثلوا بقادة شركة مصافي الجنوب النفطية، بينما من جانب التحليل والمعالجة الاحصائية استندت الدراسة الحالية على (الارتباط والانحدار) وبتحليل العاملي الاستكشافي كاختبارات بنائية اساسية لصدق المقاييس المعتمدة، فضلا تحليل المضمون، وكانت مجموعة مجتمع الدراسة المبحوث هو (150) شخص من القيادات في شركة مصافي الجنوب، اذ اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وبالتالي قد تم التوصل عن طريق الدراسة الى استنتاجات متعددة كان من أهمها اهتمام الشركة مجتمع الدراسة بتطبيق ابعاد جودة المنتجات النفطية الميداني والذي من شأنه ان يتوسط او يعزز تأثير استراتيجية التكنلوجيا في الاداء الاستراتيجي، بحيث ان وجود جودة المنتجات النفطية ميدانيا الى جانب تبني ادارات الشركة مجتمع الدراسة ابعاد استراتيجية التكنلوجيا من شأنه ان يحسن مستوى الأداء الاستراتيجي بصورة افضل، مما لو تبنت الإدارة العليا للشركة المبحوثة من اتباع استراتيجية التكنلوجيا دون جودة المنتجات النفطية، وقد اثمرت هذه الدراسة عن مجموعة من التوصيات اهمها ضرورة تولي الادرة العليا في شركة مصافي الجنوب اهمية صياغة استراتيجية التكنلوجيا بصورة واضحة ودقيقة بالإضافة الى دعوة ادارات الشركة مجتمع الدراسة الى زيادة الاهتمام بجودة المنتجات النفطية لما لذلك من اثر كبير في تعزيز الأداء الاستراتيجي.
الكلمات المفتاحية : استراتيجية التكنلوجيا، جودة المنتجات النفطية، الأداء الاستراتيجي

Rp-impact of technology strategy in strategic performance: quality of oil products as a mediating variable .pdf

Abstract
The current study aimed to identify the impact of the technology strategy on strategic performance through the mediating role of the quality of oil products in the South Refineries Company in Basra Governorate, and based on a major problem diagnosed by several questions represented in the extent of awareness of the mediating influence relationship between the variables in practice and in the field, and in order to root the philosophical foundations The study adopted a model of )Hampson & Tatum, 1997) and (Zahra & Bogner, 1999) to measure the technology strategy, which consists of five dimensions (technology leadership, technology sources, technology scope, depth of technology strategy, organizational appropriateness. And the model of )Grigoroudis, et al., 2012) to measure strategic performance, which included four dimensions (the financial perspective, the customers’ perspective, the internal operations perspective, and the growth perspective). While the quality of petroleum products was measured by )Khoironi et al., 2018 model), which includes six dimensions performance, features, compatibility, reliability, durability, perceived quality.
The current study was based on the cognitive intervention approach and the descriptive analytical approach mainly to present the study information, analyze and interpret it. The questionnaire was used as a basic tool for collecting data and information for the study as well as company reports and some contacts with individuals from the study community who were represented by a group of leaders of the South Oil Refineries Company, while From the side of statistical analysis and treatment, the current study was based on the exploratory factor analysis as basic structural tests for the validity of the approved standards. Several conclusions were reached through the study, the most important of which was the company’s interest in the study community to apply the dimensions of the quality of field oil products, which would mediate or enhance the impact of the strategy Technology in strategic performance, so that the presence of the quality of oil products in the field, in addition to the company’s management adopting the dimensions of the technology strategy, would improve the level of strategic performance better than if the senior management of the company in question adopted the technology strategy without the quality of oil products, and this has resulted in this Studying a set of recommendations, the most important of which are necessary The senior management of the South Refineries Company attaches the importance of formulating the technology strategy in a clear and accurate manner, in addition to inviting the company’s managements, the study community, to pay more attention to the quality of petroleum products, because of this significant role in enhancing strategic performance.