تأثير السلوك الاستراتيجي في جودة الخدمة المصرفية : الدور التفاعلي لليقظة الاستراتيجية

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : محمد طارق جاسم الربيعي

اسم المشرف : علاء فرحان طالب الدعمي عبد الحسين جاسم محمد الاسدي

الكلمات المفتاحية : لكلمات الرئيسة: السلوك الاستراتيجي ، اليقظة الاستراتيجية ، جودة الخدمة المصرفية .

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : فلسفة في علوم ادارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
هدفت الدراسة الحالية لاختبار العلاقة والتعرف على الدور التفاعلي الذي تقوم به اليقظة الاستراتيجية بين السلوك الاستراتيجي وجودة الخدمة المصرفية في الجهة المبحوثة المتمثلة بمصرف الرافدين . وانطلاقا من المشكلة الرئيسة التي تم تشخيصها بمجموعة من التساؤلات متمثلة بمستوى العلاقة بين متغيرات الدراسة ميدانيا. ومن اجل تأصيل الأساس الفلسفي والفكري اعتمدت الدراسة في قياس متغير السلوك الاستراتيجي انموذج Miles&Snow1987) ) وتضمن هذا المتغير أربعة أبعاد فرعية هي : (السلوك المنقب ,السلوك المدافع ,السلوك المحلل, السلوك المستجيب). وتم قياس المتغير التفاعلـــي اليقظة الاستراتيجية المتكون من أربعة ابعاد فرعية تضمنت(اليقظة البيئية ,اليقظة التسويقية ,اليقظة التنافسية ,اليقظة التكنولوجية) أما المتغير التابع المتمثل بجودة الخدمة المصرفية فتم قياسه بخمسة ابعاد فرعية والمتمثلة بما يأتي.(الملموسية, الاعتمادية ,التعاطف ,الأمان, الاستجابة).
و اشتملت عينة الدراسة على توزيع 138 استبانة على القيادات الادارية في مختلف المستويات في مصرف الرافدين وقد تم استرجاع (115 )منها ، وقد اعتمد منهج الوصفي التحليلي بصورة رئيسة في عرض معلومات الدراسة وتحليلها وتفسيرها , وتم استخدام الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات ومعلومات الدراسة فضلاً عن بعض المقابلات الشخصية مع القيادات عينة الدراسة ولغرض التحليل والمعالجة الاحصائية اعتمدت الدراسة على تحليل العاملي التوكيدي كاختبارات بنائية اساسية لصدق المقاييس المعتمدة في الدراسة و نمذجة المعادلة الهيكلية ومعامل الارتباط والانحدار وكذلك الوسط الحسابي وقد استخدمت هذه الاساليب عن طريق البرامج الإحصائية (SPSS , Amos,excel ) . وعن طريق ما تقدم توصلت الدراسة بشكلها الميداني وتحليلها احصائيا الى العديد من النتائج وكان أهمها اهتمام المصرف المبحوث عينة الدراسة بتطبيق وتنفيذ استراتيجيات وسياسات اليقظة الاستراتيجية ميدانيا والذي يسهم من تعزيز تاثير السلوك الاستراتيجي في جودة الخدمة المصرفية لان وجود المتغير التفاعلي المتمثل باليقظة الاستراتيجية ميدانيا جنبا الى جنب مع تبني الإدارة العليا للمصرف المبحوث السلوك الاستراتيجي سوف تتحسن وتتطور جودة الخدمة المصرفية بشكل كبير وملموس. وافضل بكثير مما لو استخدم الإدارة السلوك الاستراتيجي بشكل منفرد دون اليقظة الاستراتيجية. ويعزى ذلك السبب لوجود نتيجة قبول الفرضيات محل الدراسة ووجود علاقة تأثير اليقظة الاستراتيجية في جوهر العلاقة بين السلوك الاستراتيجي وجودة الخدمة المصرفية .
واينعت هذه الدراسة في الوصول الى مجموعة من التوصيات التي من الممكن ان تسهم وبشكل كبير على واقع العينة المبحوثة وكان الأبرز منها الاهتمام بشكل كبير وواسع بالمتغيرات المستخدمة بالدراسة الحالية ووضع برامج عمل وتدريب خاصة للقيادات في المصرف المبحوث لتطوير المعارف ووضع أسس رصينة في مواجهة التحديات.
الكلمات الرئيسة: السلوك الاستراتيجي ، اليقظة الاستراتيجية ، جودة الخدمة المصرفية .

Rp-The impact of strategic behavior on the quality of banking service: the interactive role of strategic vigilance An analytical study of a sample.pdf

Abstract
The current study aims to test the relationship and identify the interactive role played by strategic vigilance between strategic behavior and the quality of banking service in the researched entity represented by Al-Rafidain Bank. Based on the main problem that was diagnosed with a set of questions represented by the level of relationship between the variables of the field study. In order to consolidate the philosophical and intellectual basis, the study adopted the model of strategic behavior in measuring the variable of strategic behavior (Miles & Snow 1987) based on the source of Martins et al 2016. The interactive variable strategic vigilance was measured based on a source (Alshaer, 2020) consisting of four sub-dimensions that included (environmental vigilance, marketing vigilance, and technological vigilance). As for the dependent variable represented by the quality of banking service, it was measured in five sub-dimensions, which are as follows: (tangibility, dependability). sympathy, safety, responsiveness).
The sample of the study included the distribution of 138 questionnaires to the administrative leaders working at various levels in the Rafidain Bank, and (115) of them were retrieved. For some personal interviews with the leaders of the study sample, and for the purpose of statistical analysis and treatment, the study relied on exploratory and confirmatory factor analysis as basic constructive tests for the validity of the measures adopted in the study, structural equation modeling, correlation coefficient, regression, as well as the arithmetic mean. These methods were used through statistical programs (SPSS, Amos, excel). Through the aforementioned, the study, in its field form and statistical analysis, reached many conclusions, the most important of which was the interest of the bank in question, the study sample, in applying and implementing strategies and policies of strategic vigilance in the field, which contributes to enhancing the impact of strategic behavior on the quality of banking service, because the presence of the interactive variable represented by strategic vigilance in the field side by side With the adoption of the strategic behavior of the senior management of the bank in question, the quality of banking service will improve and develop in a significant and tangible manner. It is much better than if the bank used the researched entity in the study than to follow the strategic behavior alone without strategic vigilance. This reason is due to the presence of the result of accepting the hypotheses under study and the existence of an influence relationship and correlation between the variables of the current study. This study was devoted to reaching a set of recommendations that could contribute significantly to the reality of the researched sample, the most prominent of which was the great and wide interest in the variables used in the current study and the development of special work and training programs for the leaders and employees of the bank in question to develop knowledge and lay solid foundations in facing challenges.
Keywords: strategic behavior, strategic vigilance, banking service quality.