تأثير القدرات المعرفية في السمعة التنظيمية من خلال تمكين القيادة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : أحمد كاظم ملوح الكريطي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2018

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

      يهدف هذا البحث بصورته الاساسية الى تحديد تأثير القدرات المعرفية في السمعة التنظيمية من خلال الدور الوسيط لتمكين القيادة على مستوى الجامعات والكليات الاهلية العاملة في محافظة كربلاء المقدسة ، وقد انطلق البحث بمشكلة رئيسة ضمت عدة تساؤلات تدور حول طبيعة العلاقات التأثيرية بين المتغيرات ميدانياً ، واعتمد البحث مقياس (حسين ، 2007) لقياس القدرات المعرفية والذي تضمن خمسة أبعاد فرعية هي ( التفكير المنظم ، الذكاء ، الحدس ، الابداع ، التجديد والتطوير) ، وجرى اعتماد مقياس (Arnold et al,2000) لقياس تمكين القيادة والذي يتكون من خمسة أبعاد فرعية هي (مثالا يقتدى به ، التدريب ، المشاركة في صنع القرار، اظهار الاهتمام / التفاعل مع الفريق ، الاعلام) ، في حين اعتمد  مقياس (Sala,2011) لقياس السمعة التنظيمية والذي يتكون مـن أربعـة أبعاد فرعيـة هـي (الجودة ، الجاذبية ، الاداء ، المسؤولية) .

وقد اعتمد المنهج الوصفي التحليلي كمنهج اساسي في البحث ، واستخدمت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع المعلومات والبيانات اللازمة للبحث ، وقد تمثلت عينة البحث بمجموعة من أعضاء الهيئة التدريسية في الجامعات والكليات الاهلية المبحوثة والبالغ عددهم (236) تدريسياً .

ولغرض تحليل البيانات ومعالجتها احصائيا اعتمد البحـث التحليل العاملي التوكـيدي (CFA) كـاختبار بنائـي لقياس صدق المقاييس المعتمدة ، ومجموعـة مناسبة من مقاييس الاحصاءات الوصفية (الوسط الحسابي ، الانحراف المعياري ، معامل الاختلاف ، الاهمية النسبية ) ، معـامل ارتباط الرتب (Spearman’s rho) ، ونمذجة المعادلة الهيكلية (Structural Equation Modeling) لقياس علاقات التأثير، تحليل المسـار (Path Analysis) ، وقد استخدمت تلك الاساليب من خلال البرامج الاحصائية (SPSS V.20 ; Amos V.23) .

وتم التوصل من خلال البحث الى استنتاجات عديدة كان من أهمها وجود تأثير مباشر للقدرات المعرفية في السمعة التنظيمية ، وتأثير غير مباشر للقدرات المعرفية في السمعة التنظيمية من خلال أبعاد تمكين القيادة ، وان متغير تمكين القيادة يتوسط جزئيا العلاقة بين القدرات المعرفية والسمعة التنظيمية على مستوى الجامعات والكليات الاهلية المبحوثة . وقد خرج البحث بمجموعة توصيات من أهمها ينبغي على ادارات الجامعات والكليات الاهلية عينة البحث استقطاب الكوادر التدريسية  ذات الالقاب العلمية المتقدمة التي تتميز بخاصية التفرد العالي بالمعرفة والمهارات ، ومنحهم المزيد من الصلاحيات والمسؤوليات لغرض تحقيق التفوق والتميز والسمعة التنظيمية المرموقة في بيئة التعليم العالي .

Rp-The Impact of Cognitive abilities in Organizational Reputation Through Leadership Empowerment )

       The main aim of this research is to determine the impact of cognitive abilities in organizational reputation through the intermediary role of Leadership Empowerment at the level of universities and civil colleges working in Governorate of the holy Karbala , The research started with a major problem that included several questions about the nature of the influential relations between  variables of the field , The research was based scale (Hussein , 2007) To measure cognitive abilities Which included five sub – dimensions are (Structured Thinking , Intelligence , Intuition , Creativity , Renewal and Development) , A scale has been adopted )Arnold et al, 2000) To measure Leadership Empowerment which consists of five sub – dimensions are (Lead by Example, Coaching, Participative Decision Making , Showing Concern / Interacting With The Team , Informing) , While the scale is adopted (Sala , 2011) To measure Organizational Reputation which consists of four sub – dimensions  (Quality , Appeal , Performance , Responsibility) .The analytical descriptive approach was adopted as a basic approach to research,  The questionnaire was used as a key tool in gathering information and data for research , The research sample consisted of a group of faculty members in universities and colleges The researched and their number (236) teachers.

For the purpose of data analysis and statistical processing The research was adopted Confirmatory Factor Analysis (CFA) As a constructional test to measure the validity of approved standards, And an appropriate set of measures descriptive statistics (Arithmetic mean , standard deviation , Coefficient of variation , Relative importance) ,  rank correlation coefficient (Spearman’s rho) , and Structural Equation Modeling To measure the effect relationships , Path Analysis , These methods have been used through statistical software (SPSS V.20 ; Amos V.23) .

The research found several conclusions the most important ones There is a direct effect of cognitive abilities In organizational reputation , And indirect effect of cognitive abilities in organizational reputation through leadership empowerment dimensions , The variable of leadership empowerment partially mediates the relationship between cognitive Abilities and organizational reputation At the level of universities and civil colleges Searched .The research came out with a set of recommendations, most importantly Should  the administrations of universities and civil colleges of the research sample to Attracting faculty members with advanced scientific degrees characterized by the high uniqueness of knowledge and skills , And give them more powers and responsibilities for the purpose of achieving superiority and excellence and distinguished organizational reputation in the environment of higher education .