تأثير القيادة الرقمية في أداء العمل الفردي: الدور التفاعلي لسلوك تشارك المعرفة – دراسة استطلاعية تحليلية لآراء عينة من أعضاء الهيأة التدريسية في بعض الجامعات والكليات الأهلية في منطقة الفـرات الاوسط

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : محمد حسين ناظم عباس

اسم المشرف : حسين حريجة غالي يزن سالم محمد

الكلمات المفتاحية : القيادة الرقمية، سلوك تشارك المعرفة، أداء العمل الفردي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار الدور الذي تؤديه القيادة الرقمية في أداء العمل الفردي في اطار الدور التفاعلي لسلوك تشارك المعرفة على مستوى بعض الجامعات والكليات الاهلية في منطقة الفرات الأوسط (الجامعة الإسلامية، وجامعة الكفيل، وجامعة الامام جعفر الصادق (ع)، وكلية المستقبل الجامعة، وكلية الحلة الجامعة الاهلية، وجامعة وارث الأنبياء(عليه السلام)، وجامعة اهل البيت(عليهم السلام))، اعتماداً على المشكلة الرئيسة المتمثلة بالتغييرات السلوكية التي تحدث اثناء جائحة كورونا والتي تؤثر على أداء العمل الفردي داخل المنظمة والتي صيغت على شكل تساؤلات تضّمنت في فحواها علاقات الارتباط والتأثير والدور التفاعلي في المتغيرات ميدانياً، ومن اجل دعم العلاقة بين هذه المتغيرات من الناحية النظرية اعتمدت الدراسة في قياس متغير القيادة الرقمية على مقياس يضّم خمسة ابعاد (القيادة الرؤيوية، ثقافة التعلم في العصر الرقمي، التميز في الممارسة المهنية، التحسين النظمي، والمواطنة الرقمية)، اما متغير سلوك تشارك المعرفة فقد تم تبني مقياس يضم أربعة ابعاد (المساهمات المكتوبة، الاتصالات التنظيمية، التفاعلات الشخصية، والمجتمعات الممارسة)، في حين تبنت الدراسة لقياس أداء العمل الفردي مقياس يضم أربعة أبعاد (أداء المهمة، الأداء السياقي، الأداء التكيفي، وسلوك العمل العكسي)، وقد تم اعتماد المنهج الوصفي في عرض وتفسير المعلومات الخاصة بالدراسة، وجمعت البيانات والمعلومات عن طريق الاستبانة، التي تعد أداة رئيسة في هذه الدراسة، اذ شملت العينة أعضاء الهياة التدريسية في عدد من الجامعات والكليات الاهلية والبالغة عددهم (312) تدريسياً. ولغرض تحليل البيانات ومعالجتها احصائياً تّم اعتماد التحليل العاملي التوكيدي وكرونباخ الفا من اجل اثبات صدق المقاييس المعتمدة، وكذلك تم استخدام مجموعة من الاساليب الإحصائية الوصفية، ومعامل الارتباط بيرسون، ونمذجة المعادلة الهيكلية، والتحليل المعدل، وقد تّم استخدام هذه الأساليب عن طريق البرنامج الاحصائي (Spss.25,Amos.25). وقد توصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات كان أبرزها وجود علاقة ارتباط وتأثير القيادة الرقمية في أداء العمل الفردي، وتعاظم سلوك تشارك المعرفة كمتغير تفاعلي في تعزيز تأثير القيادة الرقمية في أداء العمل الفردي، وقد اثمرت الدراسة عن مجموعة من التوصيات أهمها حث إدارة الجامعات الأهلية بضرورة اختيار قادة تتمتع بالرؤية، لأنه يعد عاملاً رئيساً في نجاح مهام الجامعات او فشلها في بيئة اليوم التي تتسم بالمخاطرة جراء التقلبات التي تحصل في البيئة والموارد التي تواجهها، كما انها تُسهم في مواجهة التحديات التي تواجهها والتنبؤ بها مستقبلا وكذلك تساعد على وضع الأهداف والغايات المحددة للعمل الفردي والجماعي.

Rp-The impact of digital leadership on individual work performance: The Interactional role of knowledge sharing behavior - An exploratory and .pdf


The current study aimed to test the role that digital leadership plays in individual work performance within the framework of the Interactional role of knowledge sharing behavior at the level of some universities and private colleges in the Middle Euphrates region (The Islamic University, University Of AlKafeel, Imam Ja’afar Al-Sadiq University, Al-Mustaqbal University College, Hillah University College, University of Warith Al-Anbiyaa, Ahl Al Bait University), Based on the main problem represented by the behavioral changes that occur during the Corona pandemic and which affect the performance of individual work within the organization, which were formulated in the form of questions that included in their content the relationships of correlation, influence, and the interactive role in the variables in the field, and in order to support the relationship between these variables from a theoretical perspective, the study relied on Measuring the digital leadership variable on a scale that includes five dimensions (visionary leadership, Digital-age learning culture, Excellence in professional practice, systemic improvement, and digital citizenship). As for the knowledge sharing behavior variable, a scale that includes four dimensions was adopted (Written contributions, organizational communications, personal interactions, and communities of practice), while the study adopted to measure individual work performance a scale that includes four dimensions (Task Performance, Contextual Performance, Adaptive Performance, and Counterproductive Work Behavior), and the descriptive analytical approach was adopted in presenting and interpreting the information. For the study, data and information were collected through a questionnaire, which is a main tool in this study, as the sample included members of the teaching staff in a number of private universities and colleges, numbering (312) Teaching. For the purpose of analyzing and processing the data statistically, confirmatory factor analysis and Cronbach’s alpha in order to prove validity of the adopted measures. A group of descriptive statistical methods, the Pearson correlation coefficient, structural equation modeling, and modified analysis were also used. These methods were used by the program. Statistician (Spss.25, Amos.25). The study reached a set of conclusions, the most prominent of which was the existence of a correlation and the impact of digital leadership on individual work performance, and the increase in knowledge sharing behavior as an interactive variable in enhancing the impact of digital leadership on individual work performance. The study resulted in a set of recommendations, the most important of which is urging the administration of private universities to choose Visionary leaders, because it is a major factor in the success or failure of university missions in today’s environment, which is characterized by risks due to the fluctuations that occur in the environment and the resources it faces. It also contributes to confronting the challenges it faces and predicting them in the future, as well as helping to set specific goals and objectives for individual work and collective.