تأثير القيادة الناعمة في تعزيز جاهزية الموظف للتغيير: الدور الوسيط للخصائص المرتبطة بالوظيفة

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : زيتون نعمه ضهد السعدون

اسم المشرف : ميثاق هاتف الفتلاوي

الكلمات المفتاحية : لكلمات المفتاحية: القيادة الناعمة، الخصائص المرتبطة بالوظيفة، جاهزية الموظف للتغيير. الجامعات والكليات الأهلية في كربلاء المقدسة .

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : فلسفة في علوم ادارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
تهدف الدراسة الحالية الى تسليط الضوء على الدور الوسيط للخصائص المرتبطة بالوظيفة بين القيادة الناعمة وجاهزية الموظف للتغيير, وقد اعتمد الباحث على عدد من المناهج البحثية الرصينة والتي تتمثل بمحورين: الاول: المنهج التطبيقي لاختبار مقاييس متغيرات الدراسة، وقد تم اعتماد المنهج التاريخي للدراسات الاجنبية والعربية للباحثين لشرح مفاهيم المتغيرات المدروسة وتأصيلها، حيث اظهر العرض وجود فجوة معرفية كشفتها الادبيات والتي تمثلت بعدم نضج المعرفة المتعلقة بطبيعة التأثير بين متغيرات الدراسة ، ثانيا: من واقع المشكلة والذي تم التعبير عنها بعدد من التساؤلات كان الهدف منها هو استجلاء للدلالات النظرية لمتغيرات الدراسة، كان اهمها (هل تنقل الخصائص المرتبطة بالوظيفة تأثير القيادة الناعمة الى جاهزية الموظف للتغيير بشكل جزئي ام بشكل تام ) ، وعليه تم تطوير عدد من الفرضيات للدراسة الحالية تمثلت في اربع فرضيات رئيسة وفرعية للتحقق من طبيعة علاقات الارتباط والتأثير والتوسط بين متغيرات الدراسة، كان أهمها ( يوجد تأثير غير مباشر ذو دلالة معنوية بين القيادة الناعمة وجاهزية الموظف عن طريق الخصائص المرتبطة بالوظيفة بالجامعات والكليات الاهلية في كربلاء المقدسة),وللتحقق من الفرضيات تم تصميم اداة الدراسة متمثلة بالاستبانة (باعتماد على مقاييس عالمية) كأداة رئيسة لجمع البيانات اللازمة، وتمثل مجتمع الدراسة من الاساتذة الاداريين حصرا والموظفين، في خمسة من الجامعات والكليات الأهلية في كربلاء المقدسة البالغة قوامها (281) استبانة صالحة للتحليل وبمعدل (94%) من الاستبانات المسترجعة، وتم تحليل النتائج باستخدام عدد من الأدوات الإحصائية المتوافرة ضمن البرامج الإحصائية ، وتم اختبار التوزيع الطبيعي، معامل الارتباط (ألفا- كرونباخ)، ونمذجة المعادلة الهيكلية، ومعامل الارتباط البسيط pearson)). ومن اهم الاستنتاجات التي تم التوصل اليها، وجد ان القيادة تستخدم التنوع في المهارات الناعمة، كما أظهرت نتائج التحليل وجود تأثير مباشر بين متغير القيادة الناعمة والمتغير المعتمد جاهزية الموظف للتغير بوجود متغير (الوسيط) الخصائص المرتبطة بالوظيفة، وهو تأثير معنوي مما يدل على قدرة متغير الخصائص المرتبطة بالوظيفة بالتوسط بشكل جزئي في نقل تأثير متغير القيادة الناعمة (المتغير المستقل)الى (المتغير المعتمد) جاهزية الموظف للتغير.

الكلمات المفتاحية: القيادة الناعمة، الخصائص المرتبطة بالوظيفة، جاهزية الموظف للتغيير. الجامعات والكليات الأهلية في كربلاء المقدسة .

RP-The Impact of Soft Leadership in Enhancing Employee Readiness for Change: The Mediating Role of Job-Related Characteristics .pdf

Abstract
The current study aims to shed light on the mediating role of job-related characteristics between soft leadership and the employee’s readiness for change. The researcher relied on a number of solid research methods, which are represented by two axes: The first: the applied method to test the measures of the study variables. The historical method of foreign and Arab studies was adopted for the researchers. To explain and establish the concepts of the studied variables, as the presentation showed the existence of a knowledge gap revealed by the literature, which was represented by the immaturity of knowledge related to the nature of the influence between the variables of the study. Second Based on the reality of the problem, which was expressed in a number of questions, the aim of which was to clarify the theoretical implications of the variables of the study, the most important of which was (Do job-related characteristics transfer the influence of soft leadership to the employee’s readiness for change, partially or completely), and accordingly a number of hypotheses were developed for the current study. It consisted of four main and sub-hypotheses to verify the nature of the correlation, influence and mediation relationships between the study variables. To verify the hypotheses, the study tool was designed, represented by a questionnaire (based on international standards) as a main tool for collecting the necessary data. The study population was represented exclusively by administrative professors and employees in five universities and private colleges in Holy Karbala, which consisted of (281) questionnaires suitable for analysis, with a rate of (98%) of the questionnaires retrieved. The results were analyzed using a number of statistical tools available within statistical programs, and the results were tested. Normal distribution, correlation coefficient (Cronbach’s alpha), structural equation modeling, and simple( Pearson) correlation coefficient). Among the most important conclusions that were reached, it was found that leadership uses diversity in soft skills. The results of the analysis also showed that there is a direct effect between the soft leadership variable and the adopted variable, the employee’s readiness for change in the presence of the variable (mediator) job-related characteristics, which is a significant effect, which indicates the ability of the variable. Job-related characteristics partially mediate the transfer of the effect of the soft leadership variable (the independent variable) to the employee’s readiness for change (the dependent variable). :
Keywords: soft leadership, job-related characteristics, employee readiness for change. Universities