اسم الباحث : شهد إبراهيم احمد
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : العلوم المالية والمصرفية
سنة نشر البحث : 2018
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
سعت الدراسة الى تحديد أثر الحوكمة في التدقيق التسويقي للمصارف من خلال اختيار عدد من المصارف التجارية الخاصة في العراق وضمن نطاق محافظة كربلاء , حيث ان الازمات المالية وحالات الفساد المالي والغش التي مرت بها العديد من منظمات الاعمال والمؤسسات المالية ادت الى فقدان الثقة في الانظمة والقوانين الادارية والرقابية والمحاسبية مما جعل من الضرورة وضح حلول وبدائل لتنظيم العلاقة ورفع الكفاءة الرقابية والادارية وسعيا لتحقيق ذلك اعتمدت الدراسة على ست ابعاد للحوكمة ( توافر اطار فعال , حقوق المساهمين , المعاملة المتساوية , دور اصحاب المصلحة , الافصاح والشفافية , مسؤولية مجلس الادارة ) وقد تم التعبير عن التدقيق التسويقي بوصفه متغيراً استجابياً ( تدقيق البيئة التسويقية الداخلية والخارجية , تدقيق التنظيم التسويقي , تدقيق النظام التسويقي , تدقيق الاستراتيجية التسويقية و تدقيق الإنتاجية التسويقية , تدقيق المزيج التسويقي ) وقد طبقت الدراسة على سبعة مصارف هي ( الخليج , بغداد , المنصور , الاتحاد , الاهلي , اشور , الائتمان ) , وضمت عينه الدراسة 61 استبانة خصصت الى مدراء المصارف ومدراء الاقسام , ولقد تمثلت مشكلة الدراسة بالتساؤل الاتي : هل هناك تأثير للحوكمة على التدقيق التسويقي ؟ , ولقد توصلت الدراسة الى جملة استنتاجات اهمها :
1_ وجود علاقات ارتباط ذات دلالة معنوية بين ابعاد الحوكمة (توافر اطار فعال , حقوق المساهمين , المعاملة المتساوية , دور اصحاب المصلحة , الافصاح والشفافية , مسؤولية مجلس الادارة ) والتدقيق التسويقي , ومما يبين انه يمكن للمصارف الافادة من الحوكمة لغرض تعزيز أبعاد التدقيق التسويقي .
2_ تسعى المصارف عينة البحث الى توفير الإجراءات الرقابية والقانونية والادارية اللازمة لإنجاح عملية التدقيق التسويقي , كذلك تحرص على تهيئة الظروف المناسبة التي تساعد على تطبيق الحوكمة بفعالية وتقبلها من قبل العاملين .
ولقد وضعت جملة توصيات أهمها :
1_ ضرورة متابعة التدقيق على كل اجزاء التسويق من استراتيجيات وامزجة وانتاجات وبيئة وكل ما يتعلق بالبيئة التسويقية وعدم التهاون في اي منها
للمحافظة على مستوى كفوء من العمل المصرفي .
2_ توفير دورات خاصة للمدراء والمدراء التنفيذين واعضاء مجلس الادارة وكذلك رؤساء الاقسام بشكل دوري لتعريفهم بالحوكمه ومبادئها وليكونوا على علم بكل التطورات الحاصلة في النظام الحوكمي والتي من شأنها ان تعزز خبراتهم وتزيد كفاءتهم الادارية .
Impact of Corporate Governance on Marketing Auditing
The study sought to determine the effect of governance in the marketing audit of banks through the selection of a number of private commercial banks in Iraq and within Karbala Governorate, where the financial crises and cases of financial corruption and fraud experienced by many business organizations and financial institutions led to loss of confidence in the administrative systems and laws which has made it necessary to develop solutions and alternatives to regulate the relationship ,raise administrative and supervisory efficiency. In order to achieve this, the study relied on six dimensions of governance (effective framework, equity, equal treatment, stakeholder role, disclosure and transparency, board responsibility). Marketing audit was expressed as a responsive variable (internal and external marketing audit, the study sample consisted of 61 statements dedicated to the bank managers and department managers. The problem of the study was illustrated by the question: The study concluded with the following conclusions: Is there an impact of governance on marketing audit?
The study has reached to an important deductions :
1- The existence of significant relationships between the dimensions of governance (providing an effective framework, shareholders’ rights, equal treatment, the role of stakeholders, disclosure and transparency, responsibility of the board of directors and marketing audit).
- The sample banks shall endeavor to provide the regulatory, legal and administrative procedures necessary for the success of the marketing work, as well as to create the appropriate conditions that help to apply the governance effectively and accept it by the employees Conclusions and recommendations .
1 – The need to follow up the audit on all parts of the marketing strategies aproductions, environment and everything related to the marketing environment and lack of complacency in any of them to maintain an efficient level of banking .
- Provide special courses for managers, directors and members of the board of directors as well as heads of departments periodically to familiarize them with the governance and principles to be aware of all developments in the system of governance, which will enhance their experience and increase their administrative efficiency.