تأثير معايير جودة القيادة المدرسية في الأداء الإبداعي

دبلوم عالي

اسم الباحث : منتهى عباس يوسف

اسم المشرف : رشا عباس عبود

الكلمات المفتاحية : "معايير الجودة , القيادة المدرسية ,الاداء الابداعي , المدارس الاعدادية

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : ادارة الجودة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
يهدف البحث الحالي إلى تحديد إختبارالعلاقة بين المتغير المستقل ؛معايير جودة القيادة المدرسية بابعاده ( التخطيط الاستراتيجي , التقييم ورقابة الجودة , البيئة الايجابية , تحسين التعليم والتعلم , ادارة الموارد البشرية والمادية , التدريب والتطوير المهني, وصنع القرار ) استنادا الى المقياس (2017، British council), والمتغير المعتمد الأداء الإبداعي بأبعاده ( توليد الأفكار , ترويج الأفكار, تنفيذ الأفكار ) استنادا الى المقياس (De Jong&Den Hartog ,2010), لعينة من مدارس التعليم الثانوي / الاعدادي في محافظة كربلاء المقدسة البالغ عددهم (285 ) مدرساً ومدرسةً والتعرف على مستوى توافر جودة معايير القيادة المدرسية والأداء الإبداعي والركائز الأساسية للقيادة المدرسية .
تم عرض المشكلة الرئيسة بإثارة مجموعة من التساؤلات تتمحورعن علاقة إرتباط وتأثير بين المتغير المستقل ( معايير جودة القيادة المدرسية ) والمتغير المعتمد ( الأداء الإبداعي ) ومدى التباين للمتغيرين في عينة البحث , بناءً على ذلك تم تصميم أنموذج إفتراضي ومنه جاءت فرضية الدراسة الرئيسة الأولى وفرضية الدراسة الرئيسة الأخرى ومنهما تفرعت العديد من الفرضيات الفرعية , إذ إعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي في جمع البيانات وتحليلها وتفسيرها وجمعت بيانات البحث من عينة الدراسة , فضلاً عن إستخدام مجموعة من الأساليب الاحصائية التي ساعدت في تحليل بيانات البحث وإختبار فرضياته والمتمثلة بأدوات احصائية منها (الوسط الحسابي ,معامل الفا كرونباخ , الانحراف المعياري, معامل الارتباط البسيط , معامل الانحدار البسيط ، وإختبار t , وإختبار F). توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات أهمها ( وجود علاقة إرتباط وتأثير ذات دلالة معنوية ايجابية بين معايير جودة القيادة المدرسية والأداء الإبداعي ووجود تباين في الاداء الابداعي لدى عينة الدراسة وعدم وجوده في معايير جودة القيادة المدرسية. وبناءً على ذلك قدم الباحث مجموعة من التوصيات اهمها :
– أهمية نشر وتعزيز وتوظيف الجودة الشاملة بتطبيق معاييرها في المدارس من القيادات المدرسية و الاشرافية لكونها اساس العمل في الممارسات والانشطة التعليمية كافة.
الكلمات المفتاحية : معايير الجودة , القيادة المدرسية ,الاداء الابداعي , المدارس الاعدادية

Rp-The impact of school leadership quality standards on creative performance.pdf

Abstract
The current research aims to determine and test the relationship between
the independent variable and school leadership quality standards with its
dimensions (strategic planning, evaluation and quality control, positive
environment, improving teaching and learning, human and material resource
management, training and professional development, and decision-making)
and the dependent variable, creative performance with its dimensions
(generation of ideas). (Promoting ideas, implementing ideas), for a sample of
secondary/preparatory schools in the Holy Governorate of Karbala,
numbering (285) male and female teachers in the governorate, and
identifying the level of availability and quality of school leadership
standards, creative performance, and the basic pillars of school leadership.
The main problem was presented by raising a group of questions
centered around the relationship of correlation and influence between the
independent variable (standards of quality of school leadership) and the
dependent variable (creative performance) and the extent of variation for the
two variables in the study sample. Based on this, a hypothetical model was
designed, and from it came the first main study hypothesis and the
hypothesis The second main study, from which many sub-hypotheses were
branched, as the study relied on the descriptive analytical approach in
collecting, analyzing and interpreting data, and collected research data from
the study sample, as well as using a set of statistical methods that helped to
analyze the research data and test its hypotheses, which are represented by
statistical tools, including (the mean Arithmetic, Cronbach’s alpha
coefficient, standard deviation, simple correlation coefficient, simple
regression coefficient, and t-test (F-test). The research reached a set of
conclusions, the most important of which is (the existence of a correlation
and influence with a positive moral significance between the standards of
quality of school leadership and creative performance, the presence of
variation in creative performance among the study sample and its absence in
the standards of quality of school leadership). Accordingly, the researcher
presented a set of recommendations, the most important of which are:
-The importance of spreading and strengthening the culture of
comprehensive quality through the application of its standards in schools by
school and supervisory leaders as it is the basis of work in all educational
practices and activities