تاثير تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمة المصرفية دراسة تطبيقية مقارنة بين المصارف الحكومية والاهليه في محافظة / بابل

رسالة ماجستير

اسم الباحث : جـــوان فاضـــل مهـــدي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2006

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

لتكنولوجيا المعلومات أهميه خاصة بالنسبة لمنظمات الأعمال، إذ إن التعقيد البيئي والمنافسة الحادة والتغيير السريع في حاجات ورغبات الزبائن دفع هذه المنظمات للعمل على رفع مستوى كفاءة وفعالية أدائها لتلبيه طموحاتها في المنافسة والبقاء.

وأصبح بامكان المنظمات المصرفية بشكل خاص تبني المفاهيم الاساسيه لتكنولوجيا المعلومات واستخدام الأدوات والوسائل اللازمة للإبتعاد عن الصيغ التقليدية في العمل المصرفي وأحداث تغيير أفضل في الخدمات المصرفيه المقدمة للزبائن.

لقد تناولت الدراسة المتغير المستقل ابعاد تكنولوجيا المعلومات ( الأجهزة والمعدات، البرامجيات، الاتصالات، الموارد البشرية) والمتغير المعتمد ابعاد تحسين جودة الخدمة المصرفية  ( الاعتمادية، الاستجابة، سهوله الوصول والحصول على الخدمة، معرفه وفهم الزبون، الجدارة الاهليه، المصداقية، الاتصالات، الكياسة والمجامله، الأمان، الملموسات) وبموجب ما تقدم يتبنى البحث الحاضر منهجا وصفيا وتحليلا، ومقارنه لآهميه متغيرات البحث وتفسير اثر تكنولوجيا المعلومات في تحسين جودة الخدمات المصرفية، وهدفت الدراسة إلى الاجابه عن تساؤلات في ضوئها تم بناء الإطار النظري، وصياغة تسع فرضيات اختبرت العلاقات ارتباطا واختلافا وتأثيرا، واستند البحث إلى مجموعة مقاييس عالميه جاهزة وتم تطويرها، وجمعت البيانات من (87) فردا لكل من العاملين والزبائن في ستة مصارف حكومية وأهليه عامله في محافظة بابل، واعتمدت أساليب احصائيه وصفيه واستدلاليه متقدمه على النظام (SPSS  10)

وتمثلت نتائج اختبار الفرضيات وتحليلها وتفسيرها إلى وجود علاقات ارتباطيه معنوية عند درجه (0.05) لتكنولوجيا المعلومات وأبعادها في تحسين جودة الخدمات المصرفية. وتباين أهميه أبعاد تكنولوجيا المعلومات من حيث تأثيراتها المباشرة وغير المباشرة في تحسين جوده الخدمات المصرفية وبالعكس. وانتهى البحث لمجموعة من الاستنتاجات كان من أبرزها، إن المصارف المبحوثة تتوقع إن تواجه المنافسة الحادة وإنها ستكون غير قادرة على مواكبه التغيرات والتطورات التكنولوجية المتسارعة ما لم تستند إلى استخدام أدوات تكنولوجية حديثه والإفادة القصوى من مواردها البشرية المتاحة.

للبحث توصيات كان من أهمها :

تشجيع ادارة المصارف على استخدام أدوات تكنولوجية حديثة منها الصراف الآلي وشبكة الانترنت والبطاقات الائتمانية وحث الزبائن على استخدام مثل هذه الأدوات.

The Influence of Information Technology in developing Bank Services

       Information Technology has especial importance in business organizations, as the environmental complexity and the rapid change of the need of costumers lead these organizations to work hard for strengthening their activities and lord performance levels in order to fulfill their needs and ambitions. Thus, bank organizations, in particular, become able to adopt the main principles of Information Technology, use the tools required for maintaining the traditional strategies in bank works, and to make better changes in bank services which are given to the costumers.

     This study deals with investigating the independent variable in its dimensions(including machines and tools, programmers, communications, and human factors) as well as investigating the dependent variable in its dimensions (which include dependency, response, easiness of obtaining services, costumers understanding, ability, validity, communication, and safety). Accordingly, the study adopts descriptive and analeptic methods. It also compares the importance of the variables identified and to interpret the role of Information Technology in reinforcing the performance of bank services. In addition, the study aims to answer creation questions according to which the theoretical part of the study is based, and to reform nine hypotheses that test the ties in terms of their relations, difference, and effect. The study is based upon a number of ready- made international meters which are developed. The data are collected from (87) workers and costumers in six governmental and public banks in Babylon, by means of depending developed statistical, descriptive, and prescriptive techniques based on (SPSS 10) order.

    The results of the assessment antler analysis of the hypotheses refer to some abstract interrelations having (0.05) degree in Information Technology and its dimensions in reinforcing the performance of bank services and their dimensions. It also reaches the various dimensions of information Technology in terms of its direct and indirect effects in supporting the bank services and vice versa. The study concludes that  the banks under study expect to face extreme struggle and they may be unable to cope with the technological changes and developments which are in speedily progress unless they resort to the employment of highly developed technological instruments and benefit from their human factors available. Finally, the study suggests the telecomm editions that bank managers must be encouraged to introduce and employ highly developed technological instruments as the(ATM) services, the internet, and the saving cards as well as encouraging the costumers to use the previously identified technological instruments to cope with the developments occurring in the field of knowledge industry.