اسم الباحث : جنان عبد فيصل منشد
اسم المشرف : صلاح مهدي جواد
الكلمات المفتاحية : ثقافة الإنتاج الأخضر, معايير الاستدامة, التقنيات الخضراء, الميزة التنافسية.
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : فلسفة في المحاسبة
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يهدف البحث الحالي اساساً إلى تقديم منتجات خضراء صديقة للبيئة عن طريق تطبيق تقنيات إدارة الكلفة الاستراتيجية في الوحدات الاقتصادية والتي يمكن أن تساهم في تحقيق الاستدامة في كافة جوانبها, عن طريق تقديم منتج ذات جودة عالية وبسعر مناسب, فضلا عن تقديم منتج لا يؤثر على البيئة والمجتمع ويساهم في تعزيز الجوانب الاجتماعية وحماية أفراد المجتمع, وذلك من خلال تبنيِّ ثقافة الإنتاج الأخضر وفقاً لمعايير الاستدامة لتحقيق الميزة التنافسية, فضلاً عن أهمية التقنيات الخضراء في توفير المعلومات اللازمة لاتخاذ القرارات الصحيحة التي تدعم الميزة التنافسية, وذلك عبر التطبيق في الشركة العامة للسمنت العراقية/ معاونية السمنت الجنوبية والمتمثلة بـ (معمل سمنت الكوفة) محلاً للبحث.
وبعد دراسة واقع معمل سمنت الكوفة وتطبيق التقنيات الخضراء لإدارة الكلفة الاستراتيجية والمتمثلة بـ ( سلسلة القيمة الخضراء, دورة حياة المنتج الأخضر, والكلفة المستهدفة الخضراء, واستعمال إحدى أدوات ادارة الكلفة المستهدفة والمتمثلة بالهندسة العكسية او التحليل المفكك) لتحقيق هدف البحث إلى جانب استطلاع مجموعة من آراء المهندسين والخبراء في المعمل عينة البحث والقيام بالمسح الميداني للسوق المحلي, فضلاَ عن البيانات الخاصة بالمعمل لسنة /2023, توصلت الباحثة إلى مجموعة من الاستنتاجات كان اهمها: أن الإنتاج الأخضر يعد أمراً ضرورياً في الوقت الحالي للوحدات الاقتصادية في ظل التزاماتها الأخلاقية والمسؤولية تجاه مصالح المجتمع الذي تعمل فيه لتحقيق النجاح والاستدامة, لكونها تساهم في تقليل استهلاك الموارد الطبيعية وتحسين كفاءة العمليات الإنتاجية وإعادة تدوير النفايات التي تساهم في تقليل الانبعاثات والملوثات, كما أن لتطبيق التقنيات الخضراء لإدارة الكلفة الاستراتيجية في الوحدة الاقتصادية عينة البحث دوراً فعالاً في تحقيق أبعاد الميزة التنافسية المتمثلة بـ (الكلفة والوقت والجودة وسرعة الاستجابة للتغيرات والابتكار), ومعايير الاستدامة بكافة أبعادها الاقتصادية والاجتماعية والبيئية.
Rp-Adopting a Culture of Green Production in Light of Sustainability Standards to Apply Green Techniques to manage Strategic Costs and .pdf
The current research aims primarily to provide green, environmentally friendly products by applying strategic cost management techniques in economic units that can contribute to achieving sustainability in all its aspects, by providing a high-quality product at an appropriate price, as well as providing a product that does not affect the environment and society and contributes to enhancing social aspects and protecting members of society, by adopting a culture of green production according to sustainability standards to achieve competitive advantage, as well as the importance of green techniques in providing the necessary information to make the right decisions that support competitive advantage, through application in the Iraqi General Cement Company / Southern Cement Cooperative, represented by (Kufa Cement Factory) as the subject of research.
After studying the reality of the Kufa Cement Factory and applying green techniques for strategic cost management represented by (green value chain, green product life cycle, green target cost, and using one of the target cost management tools represented by reverse engineering or decomposed analysis) to achieve the research goal, in addition to surveying a group of opinions of engineers and experts in the research sample factory and conducting a field survey of the local market, in addition to the data specific to the factory for the year 2023, the researcher reached a set of conclusions, the most important of which were: Green production is currently essential for economic units in light of their ethical commitments and responsibility towards the interests of the society in which they operate to achieve success and sustainability, as it contributes to reducing the consumption of natural resources, improving the efficiency of production processes, and recycling waste, which contributes to reducing emissions and pollutants. In addition, the application of green techniques for strategic cost management in the economic unit of the research sample plays an effective role in achieving the dimensions of competitive advantage represented by (cost, time, quality, speed of response to changes and innovation), and sustainability standards in all their economic, social and environmental dimensions.