تحليل اسلوبي نقدي للإدمان الرقمي في الصحف البريطانية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : هبه مسلم حمد

اسم المشرف : الاستاذ الدكتور حسين موسى كاظم النصراوي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة الانكليزية وعلم اللغة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
الإدمان الرقمي هو نوع جديد من الإدمان السلوكي ينشأ نتيجة الاستخدام المفرط والقهري للتقنيات الرقمية الجديدة. ركز العديد من الباحثين على دراسة إدمان المواد وأنواع من الإدمان الرقمي في مجموعة متنوعة من المجالات مثل تحليل الخطاب وتحليل الخطاب النقدي وعلم اللغة النفسي. ومع ذلك، لم يتم اجراء أي دراسة لغوية حول الإدمان الرقمي كمصطلح شامل. لذاك، فإن الهدف من الدراسة الحالية هو التحقيق في الإدمان الرقمي كمصطلح شامل للأجهزة الرقمية والمنصات الرقمية والوسائط الرقمية في صحيفتين بريطانيتين واسعتي النطاق. لتحقيق هدف الدراسة الحالية، تم اعتماد نموذج جيفريز (2010) للتحليل الأسلوبي النقدي لاكتشاف الأدوات الأسلوبية الهامة (الأدوات النصية – المفاهيمية) المستخدمة والاختلاف في استخدام هذه الأدوات في مقالات الجارديان والإندبندنت لتعكس الأيديولوجيات فيما يتعلق بالإدمان الرقمي
أظهرت نتائج التحليل أن جميع الأدوات المفاهيمية النصية المستخدمه في كلتا الصحيفتين لتعكس الأيديولوجيات السلبية فيما يتعلق بالإدمان الرقمي. لقد اتضح من خلال مقالات الصحيفتين قيد الدراسة بأن الإدمان الرقمي يمثل مشكلة عالمية في العصر الحديث، وذات تأثيرات خطيرة كالمخدرات لتسليط الضوء على اخذ هذه المشكلة على محمل الجد وكذلك اقناع القراء في زيادة وعيهم حول تأثيرها بالإضافة إلى الاعتدال في استخدام للتقنيات الرقمية. في مقالات الكاردين استخدامها. تحتل تسمية ووصف أعلى معدل مع تعداد ومثل الأدنى يشغل أدنى في للكشف عن التأثير السلبي للإدمان الرقمي في جميع جوانب الحياة، وخاصة الحياة الاجتماعية. في الوقت نفسه. أما في مقالات الإندبندنت، فتشغل الإجراءات والأحداث والحالات أعلى معدل مع النفي تحقق أدنى معدل للكشف عن التغيير السلبي الذي يسببه الإدمان الرقمي في القيم الأخلاقية وسلوك الأطفال والمراهقين، وخاصة الفتيات وكذلك تسليط الضوء على اعتراف موظفي شركات التكنولوجيا الذين يطبقون عن قصد مع خصائص الإدمان

A Critical Stylistic Analysis of Digital Addiction in British Newspapers

Abstract
Digital addiction is a new type of behavioural addiction that emerges as a result of excessive and compulsive use of new digital technologies. Many researchers have focused on studying substance addiction and some types of digital addiction in a variety of fields such as discourse analysis, critical discourse analysis, and psycholinguistics. However, no linguistic study is conducted on digital addiction as an umbrella term. Therefore, the aim of the current study is to investigate digital addiction as an umbrella term for digital devices, digital platforms, and digital media in two British broadsheet newspapers. To accomplish the aim of the current study, Jeffries’ analytical tools (2010) of critical stylistic analysis is adopted to detect which critical stylistic tools are employed and the differences in using these tools in Guardian and Independent’s articles to reflect ideologies regarding digital addiction.
The results of the qualitative and quantitative analysis of the data show that all textual-conceptual functions are employed in both newspapers to reflect negative ideologies regarding digital addiction. They reveal that digital addiction is a global problem in the modern-day and its effects are as dangerous as drugs to highlight the necessity of taking its effects more seriously and to convince readers to increase their awareness of its effects as well as moderate their use of digital technologies. However, in Guardian’s articles, naming and describing tool occupies the highest rate while the tool of enumerating and exemplifying occupies the lowest rate to reveal the negative effect of digital addiction in all aspects of life, especially social life. At the same time, in the Independent’s articles, the tool of representing actions/events/ states occupies the highest rate while the tool of negating achieves the lowest rate to reveal the negative changes that digital addiction causes in ethical values and behaviour of children and teenagers, especially girls. Additionally, they highlight the confession of tech companies’ employees that apps are intentionally designed with addictive properties.