اسم الباحث : عادل عيسى كاظم علوان الوزني
اسم المشرف : أ.د. محسن عبد هللا الراجحي أ.د. الدكتور صفاء عبد الجبار الموسوي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : فلسفة في العلوم الاقتصادية
سنة نشر البحث : 2015
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الخلاصة:-
الأنشطة العالمية في الوقت الحاضر ، وخاصة في الدول المتقدمة ، تعاني من منافسة . لذلك ، فإن العوائق الكلاسيكية ، مثل أنواع الجمارك ، للبدء
تناقص . ولكن ، هناك تأكيد متزايد على التقدم التقني ، ومعايير البيئة والجودة التي تميل إلى خلق منافسين جدد ، بدرجة عالية من الجودة والقوة. بالإضافة إلى ذلك ، فإن المصدر التقليدي للاستكمال ، من حيث الميزة النسبية ، التي تتعلق بالموارد الطبيعية، والهبات ، أصبحت غير قادرة على تطوير الاقتصاد ، في الآونة الأخيرة بيئة تنافسية . وبذلك أصبحت المنافسة اللغة والسلاح في الآونة الأخيرة ؤالبيئة بسبب: –
1-التقدم العلمي والتقني.
2-الكتلة الاقتصادية الإقليمية
3-هيمنة الرأسمالية ومفاهيمها على الاقتصاد العالمي.
4-ستنغ ثم حركة المنافسين على الأسواق بين الدول.
5- الاستفادة من التجارة الدولية في دعم التنمية الاقتصادية.
لذلك أصبحت التجارة على نحو متزايد همزة الوصل بين المحترمين الدول ، وللمساعدة في خلق الميزة التنافسية وفتح أسواق جديدة ،وزيادة رفاهية المجتمعات ، من خلال توسيع أفضليات الاستهلاك ، بالإضافة إلى الاستخدام الأمثل للموارد ، وبالتالي ، في الوقت الحاضر أيام هناك مجموعة من الاتجاهات ، والتي تعكس ، الاختلاف الأساسي ، ذلك تشمل المجتمع العالمي ، والتي تشير إلى الوضع الجديد ، في العالم النظام الاقتصادي ، ويمكننا إدراجه كالتالي: –
ظهور اسلوب جديد في العلاقات الاقتصادية والسياسية بين الدول العالمية-1
200
2-التطور الشعبي في الفكر الاقتصادي والذي انعكس على الآتي
الظواهر: –
أ- تقوم المنافسة على تمييز جودة الخدمة بدلاً من السعر
ب- المنتج السياحي يعتمد على طبيعة الخدمة.
ج- الباقي في الأسواق العالمية يعتمد على قدرة الخدمة على
التكيف مع متطلبات الطلب السياحي العالمي.
د- القدرة على استخدام التقنية الجديدة لخلق منافسة جديدة
مميزات . أخيرًا ، من أجل تحقيق هدفنا ، قمنا بتقسيم الدراسة إلى الفصول التالية: – خصص الفصل الأول لدراسة المفاهيم العامة للمنافسة
ميزة ومراحل تطورها. بالإضافة إلى ذلك ندرس تطويرها المفاهيم ومرحلة التطبيق. الفصل الثاني ، تطور إلى الإطار النظري للسياحة ، لذلك أن ندرس مفاهيمها العامة ، ومؤشرات التنافسية السياحية ،وخصص الفصل الثالث قياس تأثير مؤشرات
الميزة التنافسية السياحية عند الطلب السياحي على الدول التي
تابع دراستنا. بالإضافة إلى ذلك نقوم بدراسة طبيعة السياحة في العراق.
وأخيرا تناولت الدراسة بعض الاستنتاجات والتوصيات.
Rp- Analyzing the relationship between the competitive ranking and tourism demand in selected countries for the period (2007-2013) pdf.
Analyzing the relationship between the competitive ranking
and tourism demand in selected countries for the period
(2007-2013)”
The global activities presently , especially in advance nations , suffer from the
competition . So as to , the classic al barriers , such as customs types , to start
diminution . But , there is increasingly confirmation upon the technical progress ,
and the criterions of environment and quality , which is tend to , create new rivals ,
with high degree of quality and power . In addition , the traditional source of
completion , so as to , comparative advantage , which is related to natural resources
, and endowment , become incapable to develop the economy , in the recent
competitive environment .
So that , the competition become the language and weapon , in recent
environment , because of :-
1-The scientific and technical progress .
2-The regional economic bloc
3-domination the capitalism and its concepts over the global economy .
4-Steng then the movement of rivals over the markets among the nations .
5-Using the international trade to support the economic development .
Therefore the trade increasingly become the connecting link , among deferent
nations , and to help , create the competitive advantage , and to open new markets ,
and increase the welfare of the societies , by expansion the preferences of
consumption , in addition of the optimal using of resources , therefore , in now a
days there is set of direction , which is reflect , the fundamental variation , that
comprise the global society , which indicate to new situation , in the global
economic system , that we can list it as following :-
1-Apperance new style in the economic and political relationship , among the global
nations .
200
2-The popular development in economics thought which is reflect the following
phenomenon’s :-
A-The competition stand upon the discrimination of quality service in place of price
B- The touristic product depend on the nature of the service .
C- The remaining in global markets , depend , on the ability of the service , to
adjustment , with the requirements of global touristic demand .
D-The ability of using the new technical , in order to generate new competitive
advantage . Finally , in order to achieve our object , we divided the study in to the
following chapters :-
The first chapter devoted to study the general concepts of the competitive
advantage and its developing stages . In addition we study the development of its
concepts , and application stage.
The second chapter , developed to the theoretical framework of the tourism , so
that , we study its general concepts , and the indicators of touristic competitiveness,
the third chapter devoted t the measurement of the effect of the indicators of
touristic competitive advantage upon the touristic demand over nations which
follow our study . In addition we study the nature of tourism in Iraq .
Finally the study deal with some conclusion and recommendations .