تسويق متعدد الثقافات ودوره في نمذجة سلوك الزبون لتحديد التوجه الاستباقي (دراسة تحليلية لاراء عينة من العاملين في مدينة سيد الأوصياء للزائرين في محافظة كربلاء المقدسة)

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : ياسمين قاسم بيدة

اسم المشرف : الاستاذ الدكتور علاء فرحان طالب الاستاذ المساعد سحر عباس حسين

الكلمات المفتاحية : تسويق متعدد الثقافات ، نمذجة سلوك الزبون، التوجه الاستباقي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : فلسفة في علوم ادارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تهدف هذه الدراسة إلى اختبار علاقات الارتباط والتأثير بين تسويق متعدد الثقافات كمتغير مستقل في تعزيز التوجه الاستباقي كمتغير تابع عن طريق نمذجة سلوك الزبون كمتغير وسيط في مدينة سيد الأوصياء للزائرين في محافظة كربلاء المقدسة.وتستمد الدراسة أهميتها من كونها تتناول ثلاثة متغيرات اساسية تسهم في تحقيق النجاح التنظيمي في العينة المبحوثة المتمثلة ، استناداً الى مشكله رئيسة ترجمت بعدة تساؤلات تضمنت مواكبة الفكر التسويقي المتجدد وما تفرضه البيئة المتسارعة من تحديات جمة تواجه العديد من المنظمات العراقية بشكل عام والمجال السياحي منها بشكل خاص. وقد استخدمت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات والمعلومات عن عينة الدراسة ، وتمثلت بمجموعة من العاملين في العينة المبحوثة والبالغ حجمها (215) عامل لكل من (الشعبة الادارية، شعبة الاتصالات، شعبة المضيف، شعبة العلاقات والاعلام) . ولغرض التحليل والمعالجة الإحصائية استخدمت الدراسة عدداً من الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل البيانات ، اذ استخدم اختبار التوزيع الطبيعي ،والتحليل العاملي التوكيدي ، ومجموعة من الإحصاءات الوصفية ،وكذلك تحليل ارتباط (Pearson) وتحليل الانحدار بإستخدام نمذجة المعادلة الهيكلية وتحليل المسار ((PathAnalysis.
ومن اهم الاستنتاجات التي توصلت إليها الدراسة هي (تتوسط نمذجة سلوك الزبون العلاقة بين تسويق متعدد الثقافات والتوجه الاستباقي بشكل تام ، وهذا يعني ان تسويق متعدد الثقافات ينقل تأثيره بشكل كامل من خلال نمذجة سلوك الزبون الى التوجه الاستباقي).

Rp-Multicultural marketing and its role in modeling customer behavior to determine proactive orientation )An analytical study of the opinions of a.pdf


This study aims to test the correlation and influence relationships between multicultural marketing as an independent variable in enhancing the proactive orientation as a dependent variable by modeling customer behavior as a mediating variable in the city of Sayed al-Wasiya for visitors in the holy city of Karbala. The study derives its importance from the fact that it deals with three basic variables that contribute to achieving success Organizational in the sample researched, based on a major problem translated into several questions that included keeping pace with the renewed marketing thought and the many challenges posed by the accelerating environment facing many Iraqi organizations in general and the tourism field in particular. The questionnaire was used as a main tool in collecting data and information about the study sample, and it was represented by a group of workers in the sample studied, which amounted to (215) workers for each of (the Administrative Division, the Communications Division, the Host Division, and the Relations and Media Division). For the purpose of statistical analysis and processing, the study used a number of appropriate statistical methods for data analysis, as it used the normal distribution test, confirmatory factor analysis, and a set of descriptive statistics, as well as Pearson correlation analysis and regression analysis using structural equation modeling and PathAnalysis.
One of the most important conclusions reached by the study is (modeling customer behavior mediates the relationship between multicultural marketing and proactive orientation completely, and this means that multicultural marketing transfers its effect completely through modeling customer behavior to the proactive orientation).