تطبيق نشر وظيفة الجودة لتحسين قيمة المنتج في ظل تقنية الكلفة المستهدفة الخضراء

رسالة ماجستير

اسم الباحث : الهام علي مهدي

اسم المشرف : حسام محمد علي

الكلمات المفتاحية : نشر وظيفة الجودة - قيمة المنتج - الكلفة المستهدفة الخضراء

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم المحاسبة

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


تعد الكلفة المستهدفة الخضراء في هذا الوقت من المفاهيم المهمة، كونها
توفر حلاً لممشاكل المتراكمة التي تواجه العراق، منها الارتفاع في أعداد
الإصابة بالأمراض السرطانية التي من أسبابها عدم التوجه نحو استعمال
منتجات صديقة للبيئة، نتيجة قمة الوعي البيئي والكلفة المتصورة المرتفعة
لإنتاجها التي يشار اليها كعقبة أمام الشركات مما يحول دون إنتاجها
اونتشارها في الأسواق .
يهدف البحث الى تقديم اطار نظري لنشر وظيفة الجودة والكلفة المستهدفة
الخضراء ولإدارة هندسة القيمة كمنهجية داعمة لتحقيق التخفيض المستهدف
.
ولتحقيق هدف البحث تم اعتماد منهج تحميل بيانات معمل الاكياس
البلاستيكية والمنسوجة فضلا عن الزيارات والمعايشة الميدانية ومقابلة
المسؤولين والعاملين والسجلات المحاسبية والتقارير المالية.
وقد توصلت الباحثة الى عدة استنتاجات اهمها إن تطبيق التكلفة المستهدفة
الخضراء ونشر وظيفة الجودة وهندسة القيمة كمنهجية داعمة يسهم في
تحسين قيمة المنتج مما يؤدي الى زيادة نسبة المبيعات مما ينعكس على
ربحية الشركة على الامد الطويل والقصير، لذلك فان اهم التوصيات
ضرورة استغلال تطبيق تقنية التكلفة المستهدفة الخضراء وباستعمال نشر
وظيفة الجودة وهندسة القيمة كمنهجية داعمة لوجود الإمكانيات اللازمة
لتطبيقها من مكائن ومعدات ومن افراد ماهرين.

Application of Quality Function Deployment to Improve Product Value under Green

The green target cost at this time is one of the important concepts, as it provides a solution to the accumulated problems facing Iraq, including the rise in the number of cancerous diseases, one of the reasons for which is the lack of orientation towards the use of environmentally friendly products, as a result of the lack of environmental awareness and the perceived high cost of its production, which is referred to as an obstacle In front of companies, which prevents their production and spread in the market.
The research aims to provide a theoretical framework for the dissemination of the quality function, the green target cost, and the management of value engineering as a supportive methodology to achieve the target reduction.
To achieve the goal of the research, the method of analyzing plastic and woven bags laboratory data was adopted, as well as visits, field coexistence, interviews with officials and workers, accounting records and financial reports.
The researcher reached several conclusions, the most important of which is that the application of the green target cost and the dissemination of the quality function and value engineering as a supportive methodology contribute to improving the value of the product, which leads to an increase in sales, which is reflected in the profitability of the company in the long and short term, so the most important recommendations are the need to exploit the application of the target cost technique And using the deployment of the quality function and value engineering as a supportive methodology for the presence of the necessary capabilities for its application, including machines, equipment, and skilled personnel.