اسم الباحث : عمار دايم صالح
اسم المشرف : أ.م.د. حسين علي محمد الحمامي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الهندسة
الاختصاص : الهندسة المدنية هندسة البنى التحتية
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تعد معامل إنتاج الخرسانة الاسفلتية لأغراض مشاريع الطرق إحدى الروافد المهمة في بناء الاقتصاد الوطني لتأثيرها المستمر في رفد عملية الاعمار بصورة عامة ومشاريع التعبيد بصورة خاصة ، واختيار الموقع الأمثل لهذه المعامل له تأثيرات كبيرة من الناحية الاقتصادية والبيئية والاجتماعية وبشكل مباشر وعلى المدى الطويل .
يهدف هذا البحث الى تهيئة وتحديد عوامل كمية ونوعية ( تقليدية ومستدامة ) تؤثر بشكل مباشر او غير مباشر على اختيار المواقع المثلى لمعامل إنتاج الخرسانة الاسفلتية والاعتماد عليها في بناء نظام يجري بموجبه اختيار المواقع المثلى لهذه المعامل.
لقد جرى اتباع منهجية علمية مركزة للبحث تضمنت مرحلتين ، مرحلة الدراسة النظرية والتي جرى فيها الاطلاع على البحوث والدراسات ذات العلاقة بموضوع البحث ومرحلة الدراسة الميدانية التي اشتملت على جمع البيانات والمعلومات عن واقع اختيار مواقع المعامل المشيدة في العراق واستطلاع آراء المعنيين عن طريق المقابلات الشخصية وأجراء الاستبيان التمهيدي والاستبيان وفق طريقة دلفي على عينة منتخبة من ذوي الخبرة والاختصاص في مجال الطرق وصناعة الاسفلت من اجل تحديد الأهمية النسبية للعوامل الكمية والنوعية المؤثرة في عملية اختيار المواقع المثلى لمعامل إنتاج الخرسانة الاسفلتية.
ومن ثم تم اقتراح نظام يعتمد العوامل الكمية والنوعية باهمياتها النسبية المستخرجة من نتائج الاستبيان وفق طريقة دلفي، مستخدماً برنامج POM-QM لتسهيل تطبيق النظام الذي يقوم باختيار الموقع الأمثل لمعمل إنتاج الخرسانة الاسفلتية. والنظام المقترح يشمل ثلاثة حالات : تحقيق اعلى فوائد اجتماعية وبيئية , تحقيق أعلى فوائد اقتصادية , تحقيق كلا الحالتين.
تم اختيار الموقع الأنسب من بين أربعة مواقع لإنشاء معمل انتاج الخرسانة الإسفلتية لمشاريع تعبيد وصيانة الطرق في قضاء الحر / محافظة كربلاء كمثال لتطبيق النظام. هذه المواقع هي: المنطقة الصناعية في الرزازة ، المنطقة الصناعية في الشريعة ، المنطقة الصناعية في خان الربع ، والمنطقة الصناعية في الحسينية. حيث تبين عند تطبيق هذا النظام على المناطق الصناعية الأربع أن الموقع الأمثل من حيث الحالات الثلاث سيكون المنطقة الصناعية في الرزازة. تدل الاستنتاجات التي تم التوصل أليها من خلال تحليل نتائج عملية تطبيق النظام المقترح على جدواه الاقتصادية ، كما أنه يوجه صانعي القرار في صناعة الاسفلت لاختيار الموقع الأمثل والمستدام لمعمل انتاج الخرسانة الإسفلتية في العراق.
Rp. Developing a System for the Selection of Optimum Locations for Asphalt Concrete Units Plants for Roads Projects in Iraq pdf.
Plants of producing asphalt concrete units for road projects purposes are considered to have a progressive influence on enhancing the construction process generally and paving projects in particular. The selection of the optimum location for these plants has a great directional long-term effects from an environmental, economic, and social point of view.
This study aims to prepare and define quantitative and qualitative factors (Traditional and sustainable) affecting directly or indirectly, on the process of the selection of optimum location for asphalt concrete units plants for paving projects and developing a system for solving the problem of selecting the optimum location of asphalt concrete unit plants based on the mentioned factors.
The methodology consisted of two stages: the first stage, a survey of related literature was made, the second stage, a field study was carried out,which involved data collection on the statues of the selection of location for constructed asphalt concrete plants in Iraq. Personal interviews were achieved, and introductory and Delphi technique questionnaires were set up and submitted to experts in the roads and asphalt industry field to determine the relative importance of almost each qualitative and quantitative factors affecting on the process of selection optimum location for asphalt concrete units plants.
Then, a system was suggested involving the quantitative and qualitative factors by its relative importances from Delphi questionnaires results, using POM-QM software to simplify its use, which selects the optimum location for asphalt concrete units plants. The proposed system consists of three cases: achieving the highest socio-environmental benefits, achieving the highest economic benefits, and achieving the two cases.
the most suitable location out of four locations for the construction of asphalt concrete unit plant for paving projects and maintenance of roads in the Al-Hur district / Karbala Province was selected as an example for applying the system. These locations are: Industrial Zone of Razzaza, Industrial Zone of Al-Sharia, Industrial Zone of Khan Al-Rubue, and Industrial Zone of Husseiniya. Where, when applying this system to the four industrial zones, it was found that the optimal location in terms of the of three cases would be in the Industrial Zone of Razzaza. The conclusions of applying the proposed system have indicated its economic feasibility, and guides decision-makers in the asphalt industry to select the optimum and sustainable location for asphalt concrete units plants in Iraq.