تقويم أداء الجامعات العراقية في ظل مؤشرات الاداء المالي ومعايير الجودة الشاملة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نوفل محمود موسى التميمي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم المحاسبة

سنة نشر البحث : 2017

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تعد الجامعات العراقية من المؤسسات المهمة التي ترفد سوق العمل بالملاكات الفنية والأكاديمية والمهنية وفق معايير ومؤشرات مالية متفق عليها ينبغي توافرها وتطبيقها، ومن تلك المعايير المهمة، معايير الجودة الشاملة التي اعدت أساسا في التصنيف الدولي للجامعات وكذلك المؤشرات المالية، لذا فان مشكلة البحث تتمحور في ضعف تطبيق معايير الجودة الشاملة والمؤشرات المالية للجامعات العراقية مما يجعلها غير مواكبة للتطورات والتحسينات للجامعات الرصينة.
والهدف الرئيس للبحث هو تقويم اداء الجامعات العراقية من خلال تطبيق المؤشرات المالية المعتمدة من قبل ديوان الرقابة المالية الاتحادي ومعايير الجودة الشاملة لأجل الارتقاء بالأداء الجامعي العراقي وان عملية تقويم الاداء تسهم في تشخيص مواطن القوة والضعف داخل المؤسسة التعليمية مما يسهل ايجاد الحلول المناسبة للمشاكل التي تواجهها.
ولتحقيق هذا الهدف تم اجراء دراسة تطبيقية في جامعة كربلاء (عينة البحث) ومن الاستنتاجات المهمة التي توصل اليها الباحث ان عملية تحديد المؤشرات الخاصة بقياس مستوى الاداء تعد ركناً اساسياً ومهما في عملية تقييم الأداء، من اجل مراقبة الاداء وتحسينه ومعرفة اسباب الانحرافات لاتخاذ القرارات السليمة، لذلك تعد مؤشرات الاداء المالي ومعايير الجودة الشاملة أكثر شمولية لأنشطة المؤسسة التعليمية وما تحتويه من أدوات لقياس الجودة التي تعد ضرورية لتحسين وتطوير الأداء.
وأوصت بعدد من الوصايا أهمها ضرورة تبني معايير ومؤشرات عند تقويم أداء المؤسسة التعليمية كونها تعد البديل الأمثل لقياس مستوى الكفاءة في العملية التعليمية والفاعلية في تحقيق الأهداف، فضلا عن شمولية هذه المعايير وما تحتويه على مؤشرات للجودة التي تعد ضرورية لتحسين الأداء

Rp-Evaluating Performance of the Iraqi Universities in light of Financial Performance Indicators and Comprehensive Quality Standards

Iraqi universities are important institutions that provide the labor market with technical, academic and professional staff according to agreed financial criteria, indicators that should be met and applied. Among those important criteria are the comprehensive quality standards, which were developed primarily in the International Classification of Universities, as well as financial indicators. Therefore, the problem of research is centered on the weakness of the application of comprehensive quality standards and financial indicators of Iraqi universities, making them not keep up with the developments and improvements of the universities.

The main objective of the research is to evaluate the performance of Iraqi universities through the application of financial indicators approved by the federal financial control office, and comprehensive quality standards to improve Iraqi academic performance.

The process of evaluating performance contributes to the diagnosis of strengths and weaknesses within the educational institution, making it easier to find appropriate solutions to the problems that face.

To achieve this goal, an applied study was conducted at Kerbala University (the study sample). One of the important results of the study, the process of determining performance level indicators is an essential and important part of the performance appraisal process. In order to control, improve performance and know the causes of deviations to make sound decisions. Therefore, financial performance indicators and overall quality standards are more comprehensive for the institution’s activities. The quality measurement tools that are necessary to improve and improve performance. The study submits a number of recommendations such as: the need to adopt criteria and indicators when evaluating the performance of the educational institution, as it is the ideal alternative to measure the level of efficiency in the educational process and effectiveness in achieving the goals. As well as the comprehensiveness of these standards and the quality indicators that are necessary to improve performance.