تقييم جغرافي لمراكز تسويق المنتجات الزراعية في محافظة كربلاء

رسالة ماجستير

اسم الباحث : سحر رعد هاشم المسعودي

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : جغرافية البشرية

سنة نشر البحث : 2018

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تناولت هذه الدراسة واقع مراكز تسويق المنتوجات الزراعية في محافظة كربلاء ، مبينة الكميات المسوقة، فضلاً عن الإتجاهات التي تسلكها  المنتجات الزراعية إبتداءً من موقع إنتاجها وإنتهاءً بالمستهلك النهائي.

المشكلة الرئيسة التي طرحتها الدراسة هي كيف أثرت العوامل الجغرافية في مراكز تسويق المنتوجات الزراعية، وما نوعية ذلك الأثر هل كان سلبياً أم إيجابياً، ولماذا. وهل هناك عوامل أخرى ساهمت في التأثير على العملية التسويقية في منطقة الدراسة.

لقد اعتمدت الباحثة على فرضية مفادها وجود أثر كبير للعوامل الجغرافية في مراكز تسويق المنتجات الزراعية فأثرت العوامل الطبيعية بما فيها الموقع الجغرافي والخصائص المناخية على مراكز تسويق المنتجات الزراعية وعلى العملية التسويقية.

كما وأظهرت الدراسة ان للعوامل البشرية دوراً كبيراً في التأثير على مراكز تسويق المنتوجات الزراعية من خلال نجاح وتصحيح مسارات العملية التسويقية والتحكم في قيمة العرض والطلب في الاسواق.

 تهدف الدراسة الى التعرف على مراكز تسويق المنتوجات الزراعية (النباتية والحيوانية) والعوامل المؤثرة فيها كماً ونوعاً والتباين المكاني والزماني لمراكز التسويق، فضلاُ عن دراسة وتقييم الوضع الحالي لمراكز تسويق المنتوجات الزراعية (النباتية والحيوانية)، والتعرف على أبرز المشكلات التي تواجهها تلك المراكز واقتراح أفضل الوسائل لإدارة وتطوير تلك المراكز بما يتناسب مع الزيادة  المضطردة لسكان المحافظة والاعداد الوافدة اليها والنمو المستقبلي من أجل المحافظة عليها وادامتها.

لأجل الوصول إلى هدف الدراسة اعتمدت الباحثة منهج البحث العلمي الوصفي في إستعراض واقع مراكز التسويق الزراعي, والمنهج التحليلي حيث تم الاعتماد على المنهج التحليلي في تحليل البيانات التي تم الحصول عليها من الدوائر الحكومية.

 والدراسة الميدانية والمقابلات الشخصية وإستمارة الإستبانة. إذ اعتمدت هذه الدراسة بشكل رئيس على النسب المئوية بشكل كبير لكونها من الأساليب الإحصائية البسيطة وتعطي مؤشرات واضحة.

  أبرز ماتوصلت إليه الدراسة ان نظام إدارة  مراكز التسويق المتبع في محافظة كربلاء والمتمثل في عمليات الخزن والنقل والجمع والتعبئة والتغليف لايتم بالأسلوب العلمي الصحيح والمنظم، بسبب ضعف الخبرة في مجال التسويق الزراعي، وسوء الادارة والتنظيم من قبل الجهات المسؤولة، وانعدام البنى التحتية لتلك الاسواق .وتضمنت الدراسة ايضًا التوجهات المستقبلية لإدارة مراكز التسويق الزراعي، فضلاً عن استخدام عدد من الجداول والخرائط وصور الفوتوغرافية.

Geographical Evaluation for agricultural products shopping centers in kerbala province

The current study dealt with the situation of agricultural products shopping in Kerbala province showing the shopping quantities in addition to the directions that the agricultural products follow starting from producing location till reaching the final consumer.

The main problem that the study displayed is how the geographical factors affected agricultural products shopping centers and what kind of impact whether it was negative or positive as well as if there are other factors affected the shopping process in the study area.

The researcher hypothesized that there is great influence for the geographical factors agricultural products shopping centers. agricultural products shopping centers. Thus, the natural conditions including the geographical location and climate attributes on agricultural products shopping centers and on the shopping process

The study also showed that human factors have great role and effect on agricultural products shopping centers through success and controlling the displayed value and demand in markets.

The study aims to know agricultural products shopping centers ( plants and animals) and the impact factors on them quantitively and qualitively as well as the spatial and temporal difference of shopping centers. That is in addition to studying and evaluating the current condition for agricultural products shopping centers, and identifying the most prominent troubles that face these centers, besides, suggesting the best methods to manage and develop these centers in the way to the high increase of province population,  the …. People, and the future growth to protect and maintain to achieve the aim of the study. The researcher followed the descriptive scientific method to show agricultural shopping centers condition. The analytical method was adopted to analyze  data obtained from governmental offices. That was in addition to the field study, personal interviews, and questionair list. However, the study mainly depended on percentages due to the simple statistic styles that give clear indications.

The most important results the study reached are the adopted shopping center system in kerbala province represented by storing, transporting, gathering, canning, and wrapping processes that were not done by the organized scientific style. All that was due to the weak experience agricultural shopping domain beside bad management and organization of the people in charge. Another reason was shops poor infrastructure. The study also included the future instructions to manage agricultural shopping centers as well as using number of tables, maps, and photos.