اسم الباحث : كرار محمد جبر الحسيني
اسم المشرف : د. ريث زهير عبد
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة الانكليزية وعلم اللغة
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الخلاصة
تُعدُّ هذه الدراسة (تحليل نقدي للخطاب) (CDA) لتمثيل المثلية الجنسية في عروض نتفليكس (Netflix).وتهدف إلى فحص النماذج البدئية – الشخصيات النموذجية – التي يستخدمها عادةً منتجو نتفليكس. كما أنها تسعى إلى التحقيق في بناء “الذات” و “الآخر” في عروض نتفليكس لكشف النقاب عن أيديولوجية المنتجين الخفية.
وتسعى الدراسة أيضًا للإجابة على الأسئلة الآتية:
ما أنماط الشخصية الأصلية المرتبطة بالمثليين جنسياً في عروض نتفليكس؟
ما التراكيب الدقيقة المستخدمة في خطاب نتفليكس لبناء “الذات” و “الآخر”؟
كيف تُستخدم التراكيب الوسطية، من حيث التناص وأفعال الكلام، للتأكيد على “الذات” و “الآخر”؟
ما الأيديولوجية الكامنة وراء تصوير المثلية الجنسية في عروض نتفليكس؟
يستخدم الباحث منهجًا توليفيًا للتحليل الذي يتكون من المناهج الآتية:
منهج هايمز (Hymes, 1971)
نظرية النماذج البدئية وفقًا لـفيبر و مير (Faber & Mayer, 2009)
نموذج التحليل ثلاثي الأبعاد وفقًا لـفيركلوف (Fairclough, 2001)
المربع الأيديولوجي وفقًا لـفان دايك (Van Dijk, 1998)
منهج أفعال الكلام لـسيرل (Searle, 1979)
منهج الأفعال الناقِصة لكويرك وآخرون (Quirk et al., 1985)
منهج التعدي لهاليدي وماثيسين (Halliday & Matthissen, 2014)
استنادًا إلى النتائج، فقد توصلت الدراسة إلى أن منتجي نتفليكس يستخدمون مجموعة متنوعة من الأنماط البدئية، مثل الظلال، ومقدمي الرعاية، والخارجين عن القانون، والجميع، والأبرياء، وما إلى ذلك، لإظهار أن المثليين جنسيًا يشبهون الأشخاص المتباينين جنسيًا ومتساوين معهم. فضلا عن استخدام نتفليكس تراكيب دقيقة و وسطية، مثل التعدي (الفعل)، الأفعال الناقِصة، الصياغة المفرطة، التصنيف، الاستعارة، التناص الصريح والتكويني، وأفعال الكلام لبناء “الذات” و “الآخر”. من الناحية الأيديولوجية، يعرض المنتجون الاستقطاب المتضارب بين المثلية الجنسية التي تمثل “الآخر” والمعتقدات والقيم المجتمعية والدينية التي تمثل “الذات” من خلال الصراع الداخلي للمثليين. فضلا عن ذلك تحث نتفليكس على أجندة ليبرالية صريحة – أي أنها تنشر خطابًا مقنعًا يعلن الرغبة في احترام وقبول سلوكيات وآراء وهويات المثليين جنسياً. وأخيرا يبدو أن منتجي خطاب نتفليكس يتفقون مع الجوهريين الذين يعتقدون أن المثلية الجنسية أمر طبيعي وغير قابل للتغيير.
The Representation of Homosexuality in Netflix Shows: A Critical Discourse Analysis
Abstract
The current study is a critical discourse analysis (CDA) of the representation of homosexuality in Netflix shows. The objective of this research is to probe the archetypes, or prototypical characters, that are typically employed by the producers of Netflix. Likewise, it seeks to investigate the construction of the “self” and the “other” in Netflix shows to unveil the hidden ideology of the producers.
The study endeavors to answer the following questions: (a) What are the archetypal patterns associated with homosexuals in Netflix shows? (b) What are the microstructures that are utilized in Netflix discourse to construct the “self” and the “other”? (c) How are the mesostructures, in terms of intertextuality and speech acts, utilized to emphasize the “self” and the “other”? And (d) what is the ideology behind the representation of homosexuality in Netflix shows?
The researcher uses an eclectic model for the analysis, consisting of Hymes’ (1971) S.P.E.A.K.I.N.G. model, Faber and Mayer’s (2009) archetype theory, Fairclough’s (2001) three-dimensional model of analysis, Searle’s (1979) speech acts, modality according to Quirk et al. (1985), Halliday and Matthiessen’s (2014) transitivity, and Van Dijk’s (1998) ideological square. Additionally, a qualitative approach is used in data analysis.
Based on the findings, the study concludes that the producers of Netflix utilize a variety of archetypal patterns, such as shadows, caregivers, outlaws, everyman, innocents, etc., to show that homosexuals are parallel to heterosexuals. Moreover, Netflix employs micro and meso structures, such as transitivity, modality, over-wording, categorization, metaphor, explicit and constitutive intertextualities, and speech acts to construct the “self” and the “other”. Ideologically speaking, the producers showcase the conflicting polarization between homosexuality “other” and societal and religious beliefs and values “self” through the former’s inner conflict. Further, Netflix prompts lucid liberal agenda—that is, it disseminates a persuasive discourse that publicizes a willingness to respect and accept behaviors, opinions, and identities of homosexuals. Finally, in order to socially legitimize the propaganda of homosexuals, Netflix TV appears to agree with the essentialists who believe that homosexuality is natural and immutable.