اسم الباحث : زهراء ترف صغير المسعودي
اسم المشرف : أ.م.د. علي حسين عليوي الحلاوي
الكلمات المفتاحية : التحليل الاستراتيجي ((SWOT ، الميزة التنافسية المستدامة .
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : العلوم المالية والمصرفية
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تهدف الدراسة الى تناول عناصر التحليل الاستراتيجي ((SWOT وابرازآثاره في تحقيق الميزة التنافسية والمحافظة عليها واستدامتها ، لانها تعد هدفا محوريا عاما لمعظم المصارف وخاصا بالنسبة للمصارف التي تعمل ضمن بيئة سريعة التغيير وذات تحديات متجددة في رغبات واحتياجات الزبائن ، الامر الذي دعى الى ضرورة بلوغ الميزة التنافسية المستدامة المناسبة لقدرات وامكانات تلك المصارف لتحقق التفوق في مجال تخصصها من خلال التفرد والتجدد والابتكار والديمومة في تقديم الخدمات لزبائنها مقارنة بمنافسيها .
ان المشكلة المحورية للدراسة هي (( هل بأمكان توظيف التحليل الاستراتيجي (SWOT) في تحقيق الميزة التنافسية المستدامة للمصارف التجارية عينة الدراسة )) , وانطلقت هذه الدراسة من توصيف مشكلتها بعدد من التساؤلات الفكرية والتطبيقية ، التي تهدف الاجابة عنها استجلاء الفلسفة النظرية والدلالات الفكرية والمضامين التطبيقية للمتغيرات التي تناولتها الدراسة وهي ( تحليل (SWOT ، (الميزة التنافسية المستدامة) . وطبقت هذه الدراسة من خلال استطلاع اراء عينة من المديرين العاملين لعدد من المصارف التجارية في منطقة الفرات الأوسط المتمثله بـ ( بغداد , الاتحاد
,الخليج ,المتحد,التنمية الدولي,الأهلي العراقي,اشور,سومر التجاري,الشرق الأوسط,المنصور,الاقتصاد للاستثماروالتمويل,بابل), وبعدد اجمالي بلغ (100) مستجيباً للمدة من 1/8/2022 ولغاية 29/9/2022 ، وتمت الاستعانة بعدد من التحليلات والاختبارات الاحصائية باستخدام البرامج الاحصائية (AMOS)،((Excel،(Spss) وقد تم تصميم اداة قياس خاصة لجمع البيانات اللازمة التي تخدم موضوعات الدراسة ، وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها :
1- ان العلاقة بين الميزة التنافسية والتحليل الاستراتيجي(SWOT) هي علاقة تبادلية ، فالتحليل الاستراتيجي يسبب الاداء الافضل للمصارف وبالمقابل التفوق في الاداء يتطلب المزيد من التحليل الاستراتيجي للبيئة المنافسة .
وأختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات التي يمكن ان تستفيد منها باقي المصارف والتي كان اهمها :
1- ضرورة الاهتمام من قبل المصارف المبحوثة بالتحليل الاستراتيجي (SWOT) بشكل اكبر لما له من تأثير ايجابي على تحقيق الميزة التنافيسة المستدامة .
الكلمات المفتاحية / التحليل الاستراتيجي ((SWOT ، الميزة التنافسية المستدامة .
Rp-Employing strategic analysis (SWOT) in commercial banks to achieve a sustainable competitive advantage.pdf
The study aims to address the elements of strategic analysis (SWOT) and highlight its effects in achieving, maintaining and sustaining competitive advantage, because it is a general pivotal goal for most banks, especially for banks that operate within a rapidly changing environment and with renewed challenges in the desires and needs of customers,Which called for the need to achieve a sustainable competitive advantage appropriate to the capabilities and capabilities of those banks to achieve excellence in their field of specialization through exclusivity, renewal, innovation and continuity in providing services to their customers compared to their competitors.
The central problem of the study is ((Is it possible to employ the strategic analysis (SWOT) in achieving the sustainable competitive advantage of the commercial banks, the study sample)), This study proceeded from the description of its problem with a number of intellectual and applied questions, the answer to which aims to clarify the theoretical philosophy, intellectual implications and applied implications of the variables that the study dealt with, namely (SWOT analysis, (sustainable competitive advantage). This study was applied by surveying the views of a sample of working managers of a number of commercial banks in the Middle Euphrates region represented by (Baghdad, Al-Ittihad, Al-Khaleej, Al-United, International Development, Al-Ahli Al-Iraq, Assyria, Sumer Al-Tijari, Asharq Al-Awsat, Al-Mansour, Al-Iktissad for Investment and Finance, Babel ), With a total number of (100) respondents for the period from 1/8/2022 to 9/29/2022, a number of statistical analyzes and tests were used using statistical programs (AMOS), (Excel), (Spss), and a special measurement tool was designed to collect data necessary that serve the subjects of the study, The study reached a set of results, the most important of which are:
1- The relationship between competitive advantage and strategic analysis (SWOT) is a reciprocal relationship. Strategic analysis causes better performance for banks, and in return, superior performance requires more strategic analysis of the competitive environment.
The study concluded with a set of recommendations that other banks can benefit from, the most important of which were:
1- The need for greater attention by the surveyed banks to the strategic analysis (SWOT) because of its positive impact on achieving sustainable competitive advantage.
Keywords: Str