توظيف عمليات إدارة المعرفة في تعزيز استراتيجيات إدارة الموارد البشرية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : إيمان محمد جواد الغانمي

اسم المشرف : محمود فهد الدليمي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2016

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


تناولت هذه الدراسة متغيرين لتشكيل الإطار الفكري لها وهما ( عمليات إدارة المعرفة واستراتيجيات إدارة الموارد البشرية ) ، وهدفت الدراسة لمعرفة مدى إدراك العاملون في مديريتي التربية العامة في محافظتي كربلاء وبابل لمتغيري الدراسة و الكشف عن علاقات الارتباط والتأثير بين أبعاد عمليات إدارة المعرفة واستراتيجيات إدارة الموارد البشرية في المديريتين ، فضلاً عن اختبار مدى تبني المديريتين لأبعاد متغيرات الدراسة الرئيسة والفرعية . وقد انطلقت الدراسة من مشكلة معبر عنها بعدد من التساؤلات تمثلت بالآتي :
1. هل يدرك العاملون في المديريتين مجال الدراسة أبعاد عمليات إدارة المعرفة ؟
2. هل يدرك العاملون في المديريتين مجال الدراسة أبعاد استراتيجيات إدارة الموارد البشرية ؟
3. هل توجد علاقة ارتباط بين عمليات إدارة المعرفة على المستوى الكلي والفرعي و استراتيجيات الموارد البشرية ؟
4. هل توجد علاقة تأثير لعمليات إدارة المعرفة على المستوى الكلي والفرعي في استراتيجيات إدارة الموارد البشرية ؟
5. هل هناك تباين في مستوى تبني وتحقيق المديريتين لعمليات إدارة المعرفة و استراتيجيات إدارة الموارد البشرية على المستوى الكلي والفرعي ؟
وقد أجريت الدراسة على عينة بلغ قوامها (142) شخصاً متمثلة بمسئولي الإدارة العليا والوسطى والتنفيذية في المديرية العامة لتربية محافظة كربلاء والمديرية العامة لتربية محافظة بابل ،وذلك باستعمال الاستبانة بوصفها الأداة الرئيسة للدراسة الحالية ، واستعملت الدراسة أدوات إحصائية لامعلمية في تحليل البيانات والمعلومات ومعالجتها ، وذلك باعتماد البرنامج الإحصائي الجاهز SPSS.V. 18)) ، ونهجت الدراسة منهج البحث القائم والتحليل البعدي ، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها: (وجود تباين في مدى تبني المديريتين لعمليات إدارة المعرفة واستراتيجيات إدارة الموارد البشرية ) ، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها (وضع برامج لترسيخ فكر إدارة المعرفة وأهميتها وبرامجها وتطبيقاتها من خلال برامج التدريب وحلقات النقاش والندوات والمؤتمرات العلمية ) .

Rp-Employ knowledge management processes to enhance human resource management strategies .pdf

Abstract

This study addressed the two variables to form a intellectual frame (knowledge management processes and human resources management strategies), This study aimed to find out how to recognize workers in the Directorate-General for Education province of Karbala and Babylon of the variables of the study and detection correlations and impact between the dimensions of knowledge management processes and strategies in human resources in the two Directorate researched as well as to test the extent of adoption of the two samples of the dimensions of the main and sub-study variables it has launched the study of the problem is expressed in a number of questions represented as follows:
1. Are workers in the study sample aware the researched dimensions of knowledge management processes?
2. Are workers in the study sample aware the researched dimensions of human resource management strategies?
3. Is there a correlation between knowledge management processes and human resource management strategies at the macro-level and sub?
4. Is there impact of knowledge management processes in human resource management strategies at the macro-level and sub?
5. Is there a variation in the level of adoption and achieving the knowledge management processes and human resource management strategies at the macro-level and sub? . The study was conducted on a sample of (142) people, with officials represented by the upper and middle management and operational in the Directorate-General for Education province of Karbala and the Directorate General for Education the province of Babylon, using the questionnaire as the main tool of the current study, the study used statistical tools non- parametric analysis in processing of data and information ,Through the adoption of statistical programs readymade for Social Sciences (SPSS v 18),and has pursued methodology of the research-based study and meta-analysis, The study found a set of conclusions, including: (There is a difference in the extent of adoption of the two samples of the dimensions of the main and subsidiary variables of the study), and the study reached to set of recommendations the most important is (the need to established a programs to confirm knowledge management thought and its importance and its programs and its application through training programs and panel discussions, seminars and scientific conferences).