اسم الباحث : عِمَاد طَالِب مُوسَى جَاسِم
اسم المشرف : عادل نذير بيري الحسَّاني
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
ملخص الأطروحة:
أفرزت مجريات التثاقف اللساني نظريات تأملت اللغة بوصفها نظاما يحتكم إلى أسس بنائية، تظهر في التشكيل الصوتي المنتظم في بنى صرفية متَّحدة بعلائق نحوية، تمكِّن منتجها من توخِّي اللامحدود من المحدود شكلا، ونظريات دلالية أرست بواعث الدلالة على وفق تلك المستويات اللغوية منفردة كانت أم متحدة، ولقد أقرَّت تلك النظريات بصعوبة دراسة المعنى، ومردُّ هذا الفيض من الدراسات اللغويَّة بشقَّيها الشكلي والدلالي إلى أمرين؛ الأوَّل، اختلاف الأنظمة اللغويَّة من لغة إلى أخرى ، والآخر- هو حركة المعنى، وعدم ثبوته في الاستعمال؛ لأنَّه يُعرِب عن قصد منتجه، واستحالة رصد مفاهيم انتاج المعنى وأسسه بشكل ثابت له أن يحدِّد أسلوب الخطاب ، فمشكلة دراسة المعنى لا تقف عند (معنى الألفاظ والتراكيب) وإنَّما في حركة معنى تلك البنى في الاستعمال، ليأتي اشتغال الأطروحة في حدود تلك المساحة التي تحتضن اللفظ والمعنى لتراقب حركة الأخير وتبعية الأول استنادا إلى مقولة (القصد) التي تعلو مقولة اللسانيات انفرادا أو اجتماعا، محتكمة- مقولة القصد- إلى مجريات الحدث الخطابي المتميِّز باجتماع عناصره.
ومراقبة حركة المعنى تبدأ من نقطة انطلاقه فاعتمدت الدراسة على السياق اللغوي الداخلي(النسق البنيوي) موظِّفة مقولات البنيويين؛ لترصد ما تقدِّمه البنية اللغويَّة سواء أكانت في حدود الصيغة الصرفيَّة، أم البنية التركيبيَّة، أم البنية المعجميَّة، بوصفه- السياق اللغوي- أوَّل مظاهر انتظام البنى في الاستعمال مجرَّدًا من ظروف انتاجه، لتقف على حدود تلك الحركة المعنويَّة، ثم تتسع دائرة الدراسة لتراقب البنى في مقام استعمالها فتنصهر البنى اللغويَّة مع ظروف غير لغويَّة تسهم في تحديد المعنى المقصود وتكشف عن حركة البنى اللغويَّة المستعملة؛ لتفيد الدراسة من تلك النظريَّات التي اعتمدت في تفسير اللغة على ظروف انتاجها، من تداوليَّة وحجاج؛ ليكون منهجًا تحليليًّا شموليًّا اعتمدته الدراسة في إجرائها للكشف عن حركة معنى البنية؛ لأنَّ مراقبة حركة معنى البنية لا يتحقَّق إلَّا بتلك التوليفة التحليليَّة من مناهج دراسة اللغة.
من يراقب المتون التي ارتبطت بالخطاب الفصيح المقدَّس منها وغيره؛ متمثِّلة بالقرآن الكريم، ونهج البلاغة، والشعر، يجد من التفاسير والشروح التي يستطيع أن يجزم بأنَّ هناك حركة معنويَّة لتلك البنى التي جعلت كلَّ مفسِّر أو شارح يجتهد بحسب أدواته المعرفية والعقائديَّة للوصول إلى المعنى، ومن هنا استقرَّ العنوان بعد رحلة في تعديل أجزائه بمشورة أساتيذ مختصِّين ليستقرَّ في هيأته: (حركة المعنى من البنية إلى الخطاب دراسة في المفهوم والإجراء) وكان من بواعث اختيار العنوان وأهدافه أن يلج الباحث في خضم دراسة المعنى الذي يشكِّل أهم مفاصل دراسة اللغة، في دراسة غير مسبوقة لا تقف عند دراسة المعنى، بل لتبحث عن أسس حركة معنى البنى اللغويَّة وحدودها في الاستعمال، على ما يكتنف ذلك من صعوبة تتطلَّب الاطلاع الواسع على المناهج اللغويَّة التي درست اللغة والمعنى، ومراقبة المتون الفصيحة عالية المصدر لتتبُّع أسس انتاج المعنى وحركته، على وفق قراءة منهجيَّة بعيدة عن الخلط والتداخل، لنجني قطوف تلك النظريَّات والعمل بأحسنها، فضلا على ما يزيد ذلك من ثقافة واسعة للباحث بلحاظ مفاهيم اللغة والمعنى، وإجراءات المتون المنتخبة في التحليل، وكان من صعوبة العنوان-أيضا- هو انفتاحه لذا فقد اجتهدت الدراسة في الإحاطة بمفاهيمه وانتخاب إجراءات توضِّح تلك المفاهيم؛ لتكوين صورة واضحة عن حركة المعنى.
وقد اعتمدت الدراسة لتحقيق أهدافها على ثلاثة فصول، مسبوقة بتمهيد، صُدِّر بعنوان(مفاهيم من العنوان إلى الموضوع) ليكشف عن مفهوم(الحركة) و(المعنى) و(البنية) والخطاب) مع بيان مختصر لأهم اتجاهات تحليل الخطاب التي اعتمدتها الدراسة.
وقدَّم الفصل الأوَّل(حركة المعنى على مستوى البنية الصرفيَّة) ليؤدِّي غرضه مبحثان، درس الأوَّل منهما (البِنْيَةُ الصرفيَّة: كَيْنُونَتُهَا الْمَعْنَوِيَّةُ، التَّأَثُّرُ وَالتَّأْثِيرُ وَأَثَرُ ذَلِكَ فِي حَركة المَعْنَى خِطَابِيًّا) وبيَّن الآخر(إِنجَازيَّةُ البِنْيَةِ الصرفيَّة وَأَثَرَهَا فِي حَركة الْمَعْنَى).
وعرض الفصل الثاني(حَركةُ المَعْنَى عَلَى مسْتَوَى البِنْيّةِ التَّرْكِيبِيَّةِ) فكان قوامه مبحثين، ناقش الأوَّل منهما (حَركة مَعْنَى البنية التركيبية عَلَى مسْتَوَى النَّسَقُ البِنْيَوي) وكشف الآخر عن(حَركة معنى البنية التركيبية تَدَاوِلِيًّا)، ليختم الفصل الثالث الدراسة بعنوان(حَرَكَةُ المَعْنَى عَلَى مسْتَوَى البِنْيَةِ المُعْجَمِيَّة) فتوازعه مبحثان، الأوَّل منهما بعنوان(حركة معنى البنية المعجميِّة على مستوى النسق البنيويِّ) والآخر بعنوان(حركة معنى البنية المعجمية تداوليًّا)، وخُصِّصت الخاتمة لجمع ثمار الدراسة من نتائج ومقترحات، ثم قائمة تضمَّنت مصادر الأطروحة ومراجعها، واعتمدت الدراسة على مصادر متنوِّعة قديمة وحديثة في اللغة والتفسير والشروح، والمناهج اللغويَّة للإحاطة بالمفاهيم والإجراءات قدر الإمكان.
Rp- Meaning dynamic from Structure to Discourse: A Study in Concept and Procedure .pdf
• Abstract:
• The linguistic intellectuality emerged theories that considered language as a system that is governed by structural bases that appear in the organized phonological formation in a form of morphological structures united by grammatical relations that enable its procedure to care formally indefinite from definite and semantic theories that established semantic motifs in accord with these linguistic levels individually and altogether. These theories emphasized difficulty of studying the meaning. This huge quantity of the linguistic studies including both sides the structure and semantics belong to two issues. The first is about the difference of the linguistic systems from one language into another. The second is the meaning dynamic and its instability in use for it expresses about the user’s intention and impossibility of observing concepts of producing meaning and its bases with a stable form that limits the discourse style. So, the problem of studying meaning does not stop at ( meaning of expressions and structures) but in meaning dynamic of these structures in use. Then, the thesis work came in the limits of this area to include expression and meaning to observe the latter’s move and the former’s dependency based on the intention saying that raise about the linguistic saying individually or totally judged by (the intention saying ) procedure of the prominent discourse event by combination of its elements.
• Observing meaning dynamic starts from its starting point. Therefore, the study relied on the internal linguistic context ( the structural harmony ) employing the structuralists’ saying to observe what the linguistics presents whether it is in the limits of the morphological form or the structural form, or the lexical form as – the linguistic context – the first aspect of the structure organization in use without its production circumstances to stop at boundaries of this moral move. Later, the study area expands to observe structures in place of its use. So, it melts the linguistic structures with nonlinguistic circumstances to participate in limiting the intended meaning and uncover the move of the linguistic structure used to enrich the study in these theories that depended on the language interpretation on its production circumstances with pragmatics and argumentation to be a comprehensive analytical approach that is adopted in the study in its procedure to uncover the move of the structure meaning because observing the move of the structure meaning cannot be achieved without this analytical eclectic linguistic study syllabus.
• Anyone observe bodies that connected with the standard discourse – the holy ones and others – represented by the holy Quran, Nehjula Belagha, and poetry finds the types of interpretations and explanations that can be judged that there is a moral move for these structures which made every interpreter and explanatory work hard – according to his cognitive and faithful devices to reach the meaning. Hence, the title was settled after a journey of modifying it with consultancy of specialized masters to be in this form” Meaning dynamic from Structure to Discourse: A Study in Concept and Procedure”. It is a motif for selecting the title and aims to the researcher to indulge in studying meaning that forms the most significant linguistic study joints, in a new study that do not stop at studying the meaning. Rather, it searches about bases and limits of the linguistic structures meaning move in use through what difficulty implied to require the wide curiosity about the linguistic syllabus that studied meaning and language, as well observing the highly source standard bodies to follow the success meaning principles of its dynamic in accord with a methodological approach away from mixing and interference to gain these theories outcomes and follow the best ones. This is in addition to increase the researcher’s wide culture by noticing the linguistic meaning concepts and the selected bodies procedure in analysis. What added difficulty to the title also is its openness. So, the study worked hard to include its concepts and to choose procedure that clarify these concepts to form a clear image about meaning dynamic.
• In order to achieve the aims of the study, it was divided into three chapters preceded by a preface entitled ‘ concepts from title to the subject ‘ to uncover concepts of dynamic, meaning, structure, and discourse ‘ with a brief statement to the most significant discourse analysis directions that the study relied on.
• The first chapter which is entitled ‘ the meaning dynamic on the morphological structure level ‘ was presented to perform two sections. The first section studied the morphological structure: its moral entity, to affect, be affected, and this influence on discourse meaning dynamic. The second section studied performance and impact of the morphological structure on meaning dynamic.
• The second chapter which is entitled “the meaning dynamic on the structural level ” has two sections. The first section discussed ‘ the meaning dynamic of the constructional structure structural harmony level ‘, while the second section stated’ the meaning dynamic of the constructional pragmatic structure’. The third chapter which is entitled ‘ the meaning dynamic on the lexical level’ consisted of two sections. The first section stated the meaning dynamic of the lexical structure on the structural harmony level, and the second section mentioned the meaning dynamic of the lexical pragmatic structure. The conclusion was devoted to the outcomes of the study including results and suggestions, then a list of references and bibliographies in linguistic, interpretation, explanation, and linguistic methods to control over the concept and procedure as much as possible.