اسم الباحث : احمد وفي عباس
اسم المشرف : أ.م.د. بھاء حسین محمد + أ.د. علي حمید ناصر
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الهندسة
الاختصاص : الهندسة المدنية
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الأعمدة المركبة المكونة من أعمدة فولاذية ثنائية الأنبوب مملوءة بخرسانة المساحيق الفعالة هي إحدى الطرق التي تجمع بين خصائص الخرسانة والفولاذ وأسرع في البناء مع قوة ضغط أفضل. تتكون هذه الطريقة من لحام أنبوبين من الفولاذ في أقسام مختلفة ولحامهما بشكل مركزي ، وملء الفجوة بينهما بمسحوق الخرسانة التفاعلي. تتكون الدراسة الحالية من جزء عملي يتضمن صب أربعة عشر عمودًا مركبًا من سبعة أقسام دائرية وسبعة أقسام مربعة بخصائص مختلفة لمعرفة أدائها المحوري. تم تقسيمها إلى ثلاث مجموعات ، المجموعة الأولى مملوءة بخرسانة المساحيق الفعالة ، المجموعة الثانية مملوءة بالخرسانة العادية والمجموعة الثالثة غير ممتلئة. جميع الأعمدة لها أبعاد مقطع عرضي (100 * 100) مم للمقطع المربع وقطر (100) مم للدائرية بسمك 2.2 مم. كانت أطوال العينات 800 مم ولكن اثنين فقط من العمود لهما 700 مم. تم فحص خصائص الأنبوب بالكود الأمريكي ، مما يحقق أداء مقبول من خلال الانثناء المحلي. تم توصيل الأنابيب الفولاذية بشكل مزدوج باللحام. تضمنت متغيرات الجزء العملي: نسبة ألياف الصلب في الخليط الخرساني حوالي 0.5٪ و 1.5٪ ، مساحة المقطع العرضي للخرسانة ، طول العمود ، إضافة روابط القص باللحام إلى الأنبوب الداخلي للعمود ونوع الخرسانة. تم تطبيق الحمل محوريًا وتركز على العمود. أظهرت نتائج العمل أن الأنابيب الفولاذية المملوءة بخرسانة المساحيق الفعالة رد الفعل تعطي مقاومة قصوى عالية مقارنة بالخرسانة العادية في حالة استخدامها. كما وجد أن الأنابيب الداخلية للأعمدة التي يتم تعزيزها بموصل القص بطولها الكلي تؤدي إلى زيادة قوة الأعمدة المملوءة بخرسانة المسحوق التفاعلي. تمت مقارنة النتائج التجريبية للقوة القصوى مع نقاط القوة في تصميم المعهد الأمريكي للإنشاءات الفولاذية (AISC) ، ومتطلبات كود البناء للخرسانة الإنشائية (ACI) ، والقانون الأوروبي (EN 2004). أعطت معايير التصميم المذكورة توقعًا أفضل وأكثر تحفظًا للأقسام الفولاذية المربعة مقارنة بالأقسام الدائرية.
Rp_Reactive Powder Concrete- Filled Double Skin Tubular Column Subjected to Repeated Loading.pdf
Double skin concrete filled column consist of two-tube steel section filled with Reactive Powder Concrete is one of the methods that combine the properties of concrete and steel and faster in construction with better load carrying capacity. The present method consists of welding two tubes of steel of different sections concentrically, then filling the gap between them with reactive powder concrete in this study. The current study consists of practical part that relates to casting fourteen a composite column included seven sections for circular and square type with different variables to know their axial performance. They were divided into three groups, the first group was not filled, the second group was filled with ordinary concrete and the third group was filled with reactive powder concrete. All columns had dimensions of cross section (100 *100) and (50*50) mm for outer and inner square section and a diameter of (100) and (50) mm for outer and inner circular section with a thickness of 2.2 mm. Lengths of the samples were 800 mm but only two of the columns were 700mm. The properties of the tube were checked by AISC code, which achieves acceptable performance through local buckling. The steel tubes were connected doubly by welding the inner and outer tube concentrically. The variables of the practical part included: the percentage of steel fibers in the concrete mixture of about 0.5% and 1.5%, cross-sectional area of the concrete, length of the column, addition of shear ties by welding to the inner tube of the column and the type of concrete. The load was applied axially and concentrated on the column. The results of the work showed that the steel pipes filled with reactive powder concrete gave a high maximum resistance compared with normal concrete if used. Also, it was found the inner tubes of the columns that enhanced with shear connector along its overall length, led to increase the strength of columns filled with reactive powder concrete. The experimental results of the maximum strength were compared with the design strengths of the American Institute of Steel construction (AISC), American Concrete Institute (ACI), and the European Code (EN 2004). The mentioned design criteria gave a better and more conservative expectation for square steel sections than for circular sections.