دراسة اجتماعية – تداولية للمنصب كقوة ديناميكية في الخطاب السياسي الأمريكي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : هدى علي عريبي

اسم المشرف : أ. م. وسن نوري فاضل

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة الانكليزية وعلم اللغة

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تتناول الدراسة الحالية المنصب كمتغير اجتماعي مهم في ستة خطابات سياسية أمريكية مختارة. تناولت الدراسة المنصب كواحد من فئات الخطاب الأساسية في الخطب السياسية. ومع ذلك، لم يكن هناك الكثير من الابحاث حول المناصب التي اتخذت في الخطب السياسية الأمريكية، وخاصة من وجهة نظر اجتماعية. أذ تهدف الدراسة الحالية إلى سد هذه الفجوة من خلال تحديد الاختلافات في المنصب ومظاهرها في البيانات الخاضعة للتدقيق.
تهدف الدراسة إلى اكتشاف طريقة استخدام أفعال الكلام لتعكس الاختلافات في المنصب في الخطب السياسية للسياسيين الأمريكيين، ومعرفة كيف تساعد استراتيجيات التأدب الكلامي هؤلاء السياسيين الأميركيين في عكس اختلافاتهم حسب المنصب، وتحديد كيف يمكن إظهار اختلافات المنصب من خلال استخدام قواعد المحادثة عند غريس في الخطاب السياسي للسياسيين الأمريكيين.
استنادا الى اهداف الدراسة، تقترح الاخيرة ثلاث فرضيات: (1) فعل الكلام التمثيلي هو النوع الأكثر هيمنة الذي يستخدمه بايدن بشكل عملي في خطابه السياسي في حين أن فعل الكلام الالزامي هو النوع الأبرز الذي يستخدمه أوستن بشكل عملي. (2) التأدب الكلامي الإيجابي هو النوع الأكثر شيوعًا الذي يستخدمه كل من بايدن وأوستن في خطبهم السياسية. (3) مبدا الربط هو النوع الأكثر شيوعًا الذي يتم استغلاله بشكل عملي من قبل بايدن في خطابه السياسي في حين أن مبدا الكيفية هو النوع الأكثر تكرارًا الذي يستخدمه أوستن بشكل عملي.
لتحقيق الأهداف والتحقق من هذه الفرضيات، تطور الدراسة نموذجًا يتكون من ثلاث جوانب للتحليل. تتكون الطبقة الأولى من افعال الكلام وفقًا لتصنيف سيرل (1976). تعتمد الطبقة الثانية على استراتيجيات (1975). Grice’s Maxims, أما الطبقة الثالثة بناءً على (1978) ليفنسون

استخدمت الدراسة منهج نوعي في تحليل البيانات تم دعمه بجداول لبيان التكرارات والنسب المئوية. بناءً على النتائج، تم التوصل الى بعض الاستنتاجات بناءً على نتائج التحليل، أحد هذه الاستنتاجات هو أن فعل الكلام التمثيلي هو النوع الأكثر انتشارًا والذي يستخدمه بايدن وأوستن بشكل عملي في خطاباتهما السياسية. والثاني هو أن التأدب الكلامي الإيجابي هو الاستراتيجية الأكثر شيوعًا التي يستخدمها بايدن وأوستن بشكل عملي في خطابهما السياسي، والاستنتاج الثالث هو أن مبدأ الربط، الذي يدعو المتحدثين لجعل نقاطهم ذات صلة، هي ذلك الذي يستخدمه كلا من بايدن وأوستن بشكل عملي في خطاباتهما السياسية.. تنتهي الدراسة ببعض التوصيات والاقتراحات لمزيد من الدراسات

A Socio-Pragmatic Study of Position as Power Dynamic in the American Political Discourse

The current study examines position as a significant social variable in six selected American political discourses. Position has been studied as one of the primary discourse categories in political speeches. However, there has not been much investigation on the positions taken in American political speeches, especially from a socio-pragmatic standpoint. The current study aims to close this gap by identifying position differences and their manifestations in the data under scrutiny.
The study aims at finding out the way speech acts are utilized to reflect position differences in the political speeches of the two American politicians, the president Joe Biden and the Secretary of Defense Lloyd Austin. Figuring out how politeness strategies assist these two American politicians in reflecting their position differences, and identifying how position differences can be manifested through the use of the Grice’s maxims in the political speech of the two American politicians. In association with the aims, the study proposes three hypotheses: (1) Representative speech act is the most dominant type that is pragmatically utilized by Biden in his political speech while commissive speech act is the most prominent type that is pragmatically utilized by Austin. (2) Positive politeness is the most common type that is pragmatically utilized by both Biden and Austin in their political speeches. (3) Relation maxim is the most frequent type that is pragmatically utilized by Biden in his political speech whereas quality maxim is the most recurrent type that is pragmatically used by Austin
To achieve the aims and verify these hypotheses, the study presents a model consisting of three layers for the analysis. The first layer is composed of speech acts according to the classification of Searle (1976). The second layer is based on Livenson’s politeness strategies (1978) and the third layer based on the Grice’s maxims (1975). A qualitative approach is used in data analysis that supported with tables of frequencies and percentages. Some conclusions are drawn depending on the results of the analysis. One of these conclusions is that, representative speech act is the most dominant type that is pragmatically utilized by Biden and Austin in their political discourses. The second one is that, positive politeness is the most common strategy that is pragmatically used by Biden and Austin in their political discourses, and the third conclusion is that, relation maxim, which calls for speakers to make their points relevant, is the one that is pragmatically utilized by Biden and Austin in their political discourses.
The study ends with some recommendations and suggestions for further studies.