اسم الباحث : أنوار حامد محمد مهدي الخفاجي
اسم المشرف : الأستاذ الدكتور محمد حسين علي زعيّن
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الحمد لله الذي هدانا لهذا و ما كنّا لنهتديَ لولا أنْ هدانا الله ، والحمدُ الله الَّذي مَنَّ علينا بمُحمَّد نبيّهِ (صلَّى الله عليه و آلهِ) دُون الأُمَمِ الماضيةِ والقُرُونِ السَّالفَةِ بقدرِتهِ الَّتي لا تعجِزُ عَنْ شيء وإنْ عَظُمَ ، ولا يفُوتُها شيءٌ وإنْ لطُفَ ، اللهمَّ فَصَلِ عَلَى مُحَمَّد أمِينكَ ، وعَلَى وَحْيِكَ وَنَجِيبِكَ مِنْ خَلْقِكَ وصفيّكَ من عبادك، إمام الرَّحمةِ وقائدِ الخيرِ ومفتاحِ البركةِ، وعلى آلهِ الطيبين الطاهرين وأصحابه الغر الميامين ، ومن تبعهم بإحسان إلى يوم الدين وبعد …
فإنَّ فكرة البحث في إعداد دراسة لغوية لأحد مستويات اللغة، لم تكن فكرة ارتجالية وإنما ظلت تشد انتباهي منذ الدراسات الأولية، وبقدر ما كان حماسي كبيراً لتحقيق هذا الطموح بقدر ما كانت أفكاري متشتّتةً بشأن اختيار الموضوع الأنسب ، إلى أن أشار الأستاذ الدكتور(جلال الدين يوسف العيداني) وهو تدريسي في كلية التربية للعلوم الإنسانية / جامعة ذي قار الى مشرف البحث الأستاذ الدكتور محمد حسين علي زعيّن باختيار الشاعر( حازم رشك التميمي ) كي أدرس شعرهُ دراسة صرفية ، وما كنت أعرف شيئاً عن الشاعر وشعره، وبعد الاطلاع والبحث حول الشاعر وشعرهُ ، استهوى اهتمامي شعر حازم رشك التميمي ليكون الموضوع الأنسب للدراسة ، لأنَّه يستحق أنْ يكونَ ظاهرة لغوية معاصرة ، إذ عَمِدَ هذا الشاعر إلى استنطاقِ الكلمات عبَر اشتقاقاتها الصرفية و الدلالية ، فضلا عن تميُّزِ شعرِه : بسهولة الألفاظ وجزالة العبارات ، مما يكشف عن ثراءِ خزينه اللغوي ، وحسنِ نظمِه و براعتِه في تشكيل الأفكار التي تطرح الأغراض الشعرية المتعددة في قصائده ، و مما تميّزَ به الشاعر اختيارَه للألفاظ بما يتناسبُ مع مقاصدِه و أفكاره ، وعلى الرغم من كثرة الدارسين لشعره على وفق مناهج و موضوعات متعددة .
إلّا أنَّ الباحثة لاحظت اقتصار تلك الدراسات على الجانب الأدبي و الفني من دون التركيز على الجانب اللغوي في توجيه النص الشعري و فهمه على أساس التراكيب اللغوية للبيت الشعري ، ومن أهم تلك الدراسات الأدبية التي اتخذت من شعر التميمي موضوعاً لها هي : ((البناء الفني في شعر حازم رشك التميمي، عباس منشِد راضي، (رسالة ماجستير) ، جامعة فردوسي –مشهد،2020م)) ،و ((دراسة الرمز في شعر حازم التميمي ، يوسف فريد هيبت السبعاوي، (رسالة ماجستير) ، جامعة الموصل ،2022م)) و: () تجلّيات الواقعيّة في الشعر الرومانسي للشاعر حازم التميمي إنموذجاً ، نور الهدى محسن ناصر المعموري ،(رسالة ماجستير)،جامعة الأديان والمذاهب – قم ،2022م ))، و(( التناص في شعر حازم رشك التميمي، فلاح حسن محمد ، (رسالة ماجستير)،جامعة الأديان والمذاهب ،2023م )) ،و(( الأنا و الآخر في شعر حازم رشك التميمي ،منتصر خشلان العجلي ، (رسالة ماجستير)، جامعة قم ،2023م )).
Semantics of the Morphological Structure in the Verse of Hazim Reshag Al Temimi
all praise is due to God, creator of the creation, granting good, praise suits His dignity as he must be praised ,The interest in Arabic language, its morphology, and everything surrounds its aesthetic are considered as high necessity to care about Dhad language. Additionally, studying the Morphological structure is regarded as a base of understanding the linguistic science, understanding the language out of its structure, its rhetoric, and style. Therefore, the morphological study is characterized by its difficulty. Hence, morphology did not receive what syntax received from the students of higher studies side. Also, Arabic library is rich with Arabic dictionaries that were interested in the word interpretation and clarifying its linguistic reference; while the structure of the morphological word and its references are weak in this respect. Thus, this was a motif to me to study reference of the morphological structure in the Verse of Hazim Reshag Al Temimi. The aim is studying the Morphological structure of nouns, verbs, infinitives, and the derivatives of these poems according to their semantic fields to show references of these structures relying on the context of these morphological forms. The reason behind choosing this subject was due to the meanings that poems’ items perform through their structures individually to directly affect sentences’ compounds. thus, I found that verse Hazim Reshag Al Temimi deserves to be a rich model to achieve what I intended in my study and this characterized his verse by vocabulary simplicity, strength of phrases that indicate his poetic, organization, skills, and revealing some other aspects in his verse. So, the poet chooses expression in a way that suits his intention and purpose where he accurately employ that show his ability in language and vocabulary references. The preface includes defining the morphological items and their references firstly and the biography and heritage of Hazim Reshag Al Temimi secondly. The first chapter which was about the verbs and their morphological references has two sections. The first section tackled construction of infinitive and augmented verbs and their morphological references. The second section treated the four letter augmented and their references. The second chapter stated constructions of bases and deviations and their references in the verse of Hazim Reshag Al Temimi, it has two sections. The first section dealt with bases of the infinitive and augmented verbs and their references. The second section was about constructions of derivatives and their references in the verse of Hazim Reshag Al Temimi. The third chapter stated pluralities’ constructions and their references in the verse of Hazim Reshag Al Temimi. It has two sections. The first section tackled constructions of regular and irregular pluralities their references in the verse of Hazim Reshag Al Temimi. The second section mentioned constructions of highest pluralities, plural noun, plural gender noun, and their references.
The researcher reached the following conclusions: 1.The poet Hazim Reshag Al Temimi enjoys a huge linguistic storage that led to variety of the morphological forms and multiplicity of references. 2.The poet’s language has no strange words that have deviated use, the matter that reader facilitate reaching to references that the poet intended. 3.Despite the multiplicity of morphology definitions, they were different concerning their references from the enlargement perspective. Therefore, modernists could not add new morphological forms and molds according to what was mentioned by the pioneers.4.It was clear that the single item has two meanings. The first is the dictionary meaning ( the literal meaning). The second is the contextual meaning where the meaning is clarified through putting the word in the phrase context.