دوافع الرحلة اليومية حسب سهولة الوصول لسكان مدينة كربلاء المقدسة(قطاع الجزيرة أنموذجاً)

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : بشائر فاضل جاسم الخفاجي

اسم المشرف : أ.د وسن شهاب احمد العبيدي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : جغرافية البشرية

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تعد سهولة الوصول من الموضوعات المهمة, لأن الوصول الى ما يحتاجه السكان بكل سهولة ويسر من أهم الاهداف, وذلك لعلاقتها المباشرة بخدمة سكان المدينة وتلبية أحتياجاتهم المعيشية, لذا فتعد دراسة سهولة الوصول الى ما يحتاجه السكان من الخدمات العامة من أهم المواضيع التي يجب التركيز عليها, أذ تهدف الدراسة الى التعرف على واقع سهولة وصول سكان قطاع الجزيرة الى الخدمات العامة من خلال مقارنة المسافات المقطوعة للرحلات بالمؤشرات التخطيطية للخدمات الأجتماعية, وتتلخص مشكلة الدراسة بـ:هل للخصائص السكانية لقطاع الجزيرة دور في حركة الرحلات اليومية؟ وهل هناك تباين في حركة الرحلات الداخلية والخارجية في أحياء قطاع الجزيرة؟ وما مدى تباين أستخدام وسائل النقل للرحلات في احياء قطاع الجزيرة؟ وهل يتمتع سكان مدينة كربلاء المقدسة(قطاع الجزيرة) بسهولة وصول الى الخدمات العامة؟ واعتمدت الدراسة على المنهج الكمي والوصفي الذي أعتمد على تحليل البيانات والمعالجات الأحصائية.
تطرقت الدراسة الى المفهوم العلمي لسهولة الوصول وعناصره فضلاً عن المفاهيم المتعلقة بوسائل النقل, وكذلك تناولت الدراسة التعرف على الخصائص السكانية والأجتماعية لسكان قطاع الجزيرة والتعرف على تأثيرها في حركة الرحلات اليومية الداخلية والخارجية, حيث لعبت الخصائص السكانية دوراً كبيراً في حركة الرحلات اليومية, ففي التركيب العمري جاءت فئة البالغين بالمرتبة الأولى, اما ضمن التركيب النوعي جاءت نسبة الذكور اعلى من نسبة الأناث, وتناولت الدراسة أيضاً حركة الرحلات الداخلية والخارجية لقطاع الجزيرة, أذ اظهرت الدراسة أن نسبة الرحلات الخارجية أعلى من نسبة الرحلات الداخلية, ومن أجل التعرف على طبيعة التنقل لهذه الرحلات, فقد تناولت الباحثة وسائل النقل المستخدمة في هذه الرحلات والتي تشمل كل من (المركبة الشخصية, مركبة أجرة, مركبة احدى عشر راكب, الدراجة الهوائية والنارية وثلاثة راكب والسير على الأقدام), فجاءت مركبة الأجرة بالمرتبة الاولى بنسبة الأستخدام في الرحلات الداخلية والخارجية, وكذلك توصلت الدراسة الى الأحياء التي حققت سهولة وصول لسكانها لبعض الخدمات, وبينما هناك أحياء لم تحقق سهولة وصول لسكانها لبعض الخدمات, لأسباب
مختلفة, وهذا ما سوف يتم التعرف عليه, أذ قامت الباحثة بالزيارة الميدانية لأحياء قطاع الجزيرة لتحديد سهولة وصول السكان للخدمات العامة, من خلال تحديد مركز الحي على أرض الواقع بينها وبين أقرب مؤسسة لها, مثلا مؤسسة تعليمية أو صحية وغيرها, وبالتالي تطبيق هذه القياسات على برنامج (ِArc Gis 10.7) , ومقارنة المسافات الناتجة عن طريق مخرجات برنامج (Arc Gis 10.7) مع المؤشرات التخطيطية للخدمات الاجتماعية, وبالتالي معرفة درجة سهولة وصول سكان أحياء قطاع الجزيرة لمختلف الخدمات.

The motives of the daily trip according to the ease of access for the residents of the holy city of Karbala (the island sector as a model)

Abstract:-
Ease of access is one of the important topics, because access to what the population needs easily is one of the most important goals, due to its direct relationship to serving the city’s residents and meeting their living needs. The study aims to identify the reality of the ease of access of the population of the island sector to public services by comparing the distances traveled for trips with the planning indicators of social services. Is there a difference in the movement of internal and external flights in the neighborhoods of the island sector? What is the extent of the variation in the use of means of transportation for trips in the neighborhoods of the island sector? Do residents of the holy city of Karbala (the island sector) have easy access to public services? The study relied on the quantitative and descriptive approach, which relied on data analysis and statistical treatments.
The study dealt with the scientific concept of accessibility and its components as well as concepts related to means of transportation. The study also dealt with identifying the demographic and social characteristics of the population of the island sector and identifying their impact on the movement of internal and external daily trips, where the population characteristics played a major role in the movement of daily trips, in the age structure The category of adults came first, but within the gender structure, the percentage of males was higher than the percentage of females, and the study also dealt with the movement of internal and external trips to the island sector, as the study showed that the percentage of external trips is higher than the percentage of internal trips, and in order to identify the nature of movement for these trips, The researcher dealt with the means of transportation used in these trips, which include each of (the personal vehicle, a taxi vehicle, a vehicle of eleven passengers, a bicycle, a motorcycle, three passengers, and walking), so the taxi came in the first place with the percentage of use in internal and external trips, as well as the study concluded To the neighborhoods that achieved easy access for their residents to some services, and while there are neighborhoods that did not achieve easy access for their residents to some services, for reasons
Different, and this is what will be recognized, as the researcher made a field visit to the neighborhoods of the island sector to determine the ease of access of the population to public services, by defining the center of the neighborhood on the ground between it and the nearest institution, for example, an educational or health institution, etc., and thus applying these measurements to (Arc Gis 10.7) program, and comparing the distances generated by the outputs of (Arc Gis 10.7) program with the planning indicators of social services, and thus knowing the degree of ease of access for the residents of the Gezira sector to various services.