دور إدارة الجودة الشاملة في رفع أداء العاملين / دراسة استطلاعية تحليلية في محطة كهرباء ميسان

دبلوم عالي

اسم الباحث : نعيم عودة حسوني

اسم المشرف : حسام حسين شياع

الكلمات المفتاحية : إدارة الجودة الشاملة , رفع أداء العاملين

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : ادارة الجودة

سنة نشر البحث : 2025

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف هذا البحث الحالي الى اختبار أدارة الجودة الشاملة من خلال أبعادها (القيادة , التركيز على الزبون , مشاركة العاملين , التدريب والتعليم ) في رفع أداء العاملين بأبعاده ( جودة الاداء , الالتزام , التوقيت المناسب للعمل ) طبق هذا البحث في محطة كهرباء ميسان , واعتمد البحث المنهج الوصفي التحليلي في إنجازه بجانبيه النظري والتطبيقي ليكون مجتمع البحث مديرين الاقسام والشعب والمهندسين والفنيين في مقر المحطة فكانت عينة الباحث قصدية تضمنت (132) فرداً من المجتمع الكلي والبالغ (201),اذ تم حساب حجم العينة بمعادلة ستيفين ثامبسون (وحسب جدول موركان) واعتمدت الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات والمعلومات وتم اخضاع البيانات والمعلومات المتحصل عليها لمجموعة من الاساليب الاحصائية المتمثلة في (كرونباخ الفا ،والوسط الحسابي الموزون ,والانحراف المعياري, ,ومعامل التحديد R2 , ومعامل الارتباط بيرسون ) بمساعدة البرنامج الاحصائي (SPSS. V25) .
توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات أبرزها ان جميع الابعاد والمتغيرات قد حققت نسبة تجاوز الحد المطلوب فقد كانت ما بين نسبة (0.81-0.71) وتُعد هذه النسبة معبرة عن ثبات أداة القياس لان قيمتها مساوية لنسبة تجاوزها وكذلك توصل البحث الى نتيجة مهمة هي تسلسل الاولوية في تطبيق بعض الابعاد على الاخرى فقد جاء بُعد التدريب والتعليم بالمرتبة الاولى ثم جاء بُعد القيادة بالمرتبة الثانية يليه بُعد مشاركة العاملين بالمرتبة الثالثة واخيرا بُعد التركيز على الزبون , وخرج البحث الحالي بمجموعة من التوصيات أهما نشر الوعي بأهمية إدارة الجودة الشاملة بين العاملين من خلال ورش عمل ودورات تدريبية تسلط الضوء على دور الجودة في تحسين الاداء وايضا دراسة ابرز المعوقات التي تواجه تطبيق إدارة الجودة الشاملة ,مثل المقاومة الداخلية ,وضعف الامكانيات المالية , ووضع خطط لمعالجتها ويشمل البحث بعض المقترحات التي تهدف الى تحسين النتائج وتطوير العمل منها تشكيل لجنة مختصة بإدارة الجودة تضم ممثلين عن جميع الأقسام، لتنسيق جهود تحسين الجودة ومتابعة تنفيذ المبادرات وايضا تنظيم ورش عمل تتناول مفاهيم إدارة الجودة وأفضل الممارسات، ما يساعد على رفع مستوى الوعي بين الموظفين.

Rp- Research Title : The Role of Total Quality Management in Raising Employee Performance A Descriptive Exploratory Study at the Maysan .pdf

Abstract
This current research aims to test the total quality management through its dimensions (leadership, customer focus, employee participation, training and education) in raising the performance of employees in its dimensions (performance quality, commitment, appropriate timing for work). This research was applied in Maysan Power Plant, and the research adopted the descriptive analytical approach in its theoretical and applied aspects so that the research community would be the managers of departments and divisions, engineers and technicians at the station headquarters. The researcher’s sample was intentional and included (132) individuals from the total community of (201). The sample size was calculated using Stephen Thompson’s equation (according to Morgan’s table), and the questionnaire was adopted as the main tool for collecting data and information. The data and information obtained were subjected to a set of statistical methods represented in (Cronbach’s alpha, weighted arithmetic mean, standard deviation, coefficient of determination R2, and Pearson’s correlation coefficient) with the help of the statistical program (SPSS. V25). The research reached a set of conclusions, the most prominent of which is that all dimensions and variables achieved a percentage exceeding the required limit, as it was between (0.81-0.71). This percentage is considered an expression of the stability of the measurement tool because its value is equal to the percentage of its exceedance. The research also reached an important result, which is the sequence of priority in applying some dimensions over others. The training and education dimension came in first place, then the leadership dimension came in second place, followed by the employee participation dimension in third place, and finally the customer focus dimension. The current research came out with a set of recommendations, the most important of which is spreading awareness of the importance of total quality management among employees through workshops and training courses that highlight the role of quality in improving performance, as well as studying the most prominent obstacles facing the application of total quality management, such as internal resistance and weak financial capabilities, and developing plans to address them. The research includes some proposals that aim to improve results and develop work, including forming a committee specialized in quality management that includes representatives from all departments, to coordinate quality improvement efforts and follow up on the implementation of initiatives, as well as organizing workshops that address quality management concepts and best practices, which helps raise the level of awareness among employees.
Keywords: Total Quality Management, Improving Employee Performance