اسم الباحث : اسامة هاوي عزيز الطائي
اسم المشرف : أ.د. محمود فهد عبد علي الدليمي
الكلمات المفتاحية : استراتيجية السينات الخمسةS5 , تطوير المنتج
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الهدف الرئيس للدراسة الحالية هو توضيح العلاقة الفكرية بين استراتيجية السينات الخمسة S5 بأبعادها بتطوير المنتج ومن ثم دعم هذه العلاقة بالجانب الميداني, وفي ضوء هذه العلاقة يتم اختبار الارتباط والتأثير بين متغيرات الدراسة, ولأجل تحقيق هذا الغرض قام الباحث بتصميم مخطط افتراضي بوضح طبيعة العلاقة بين متغيرات الدراسة.
تمثلت مشكلة الدراسة الحالية حول ايجاد حلول للمنظمات التي تريد ان تطوير منتجاتها بأساليب تحافظ على اسعار تنافسية والجودة عالية, وكذلك معرفة اثر كل من بعد من ابعاد استراتيجية السينات الخمسة S5(الفرز, والترتيب, والتنظيف, والمعيارية, والاستدامة) في عملية تطوير المنتج
وقد تم تطبيق الجانب العملي للدراسة في شركة مصافي الوسط حيث اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي, وتم اختيار عينة الدراسة بصورة قصدية من اجل الحصول على افضل نتائج, فقد بلغ حجم العينة (196), وتم توزيع 196 استمارة استبانة استرجع منها 182 استمارة فقط وتم استبعاد 14 استمارة لعدم صلاحيتها للتحليل لذلك تبقى 168 استمارة قابله للتحليل الاحصائي , وبلغت نسبة الاستجابة الكلية من قبل المستجيبين 85.7%.
وقد توصلت الدراسة الى مجموع من الاستنتاجات اهمها وجود علاقة ارتباط وتأثير ذات دلالة إحصائية إيجابية بين استراتيجية السينات الخمسة S5 وتطوير المنتج, وفي ضوء ذلك قدم الباحث مجموعة من التوصيات كان ابرزها ينبغي على ادارة الشركة تبني استراتيجية السينات الخمسة بكل ابعادها وتطبيقها بشكل واضح ودعم التنفيذ من لدن الإدارة العليا للشركة من اجل الحصول على افضل النتائج .
Rp-The role of the strategy (S5) in product development /An applied study of the opinions .pdf.
The main objective of the current study is to clarify the intellectual relationship between the strategy S5 with its dimensions of product development and then support this relationship with the field side, and in the light of this relationship, the correlation and influence between the study variables are tested, and in order to achieve this purpose, the researcher designed a hypothetical scheme clarifying the nature of the relationship between the variables of the study.
The problem of the current study revolved around finding solutions for organizations that want to develop their products in ways that maintain competitive prices and high quality, as well as knowing the impact of each of the dimensions of the strategy S5 (sorting, arranging, cleaning, standardization, and sustainability) in the product development process.
The practical aspect of the study was applied in Al Wasat Refineries Company, where the researcher adopted the descriptive analytical approach, and the study sample was chosen intentionally in order to obtain the best results. 14 forms are not suitable for analysis, so 168 forms remain subject to statistical analysis, and the total response rate by respondents was 85.7%.
The study reached a set of conclusions, the most important of which is the existence of a positive statistically significant correlation and impact between the strategy S5 and product development, and in light of this the researcher presented a set of recommendations, the most prominent of which was that the company’s management should adopt the five years strategy in all its dimensions and apply it clearly and support implementation from We have the senior management of the company in order to obtain the best results.