دور التحليل التسويقي في تطبيق تقنية الكلفة المستهدفة وانعكاسه في تحسين قيمة المنتج

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زينب كاظم رهيف الظالمي

اسم المشرف : م.د حسام محمد علي العويد

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم المحاسبة

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
يهدف البحث الى بيان تأثير دور التحليل التسويقي ، بأداته المتمثلة بنشر وظيفة الجودة للتكامل بين الكلفة المستهدفة ، هندسة القيمة ، وانعكاسه على تحسين قيمة المُنتج، ومن أجل تحقيق هذا الهدف فقد وقع الاختيار على القطاع الصناعي بوصفه مجتمعاً للبحث لما يمثله هذا القطاع من أهمية كبيرة في دعم الاقتصاد المحلي، واختيار الشركة العامة للصناعات النسيجية، معمل القديفة/ الحلة، كعيِّنة للبحث.
إذ اتبعت الباحثة منهجين هما المنهج الاستنباطي والمنهج الاستقرائي، فارتكز البحث على المنهج الاستنباطي في أثراء الجانب النظري من الدراسة عن طريق الكتب والبحوث والرسائل والاطاريح الجامعية والمقالات والدوريات العربية منها والاجنبية، واعتمد على المنهج الاستقرائي في اثبات فرضيات الدراسة عن طريق الزيارات والمعايشة الميدانية للوحدة الاقتصادية محل البحث والمقابلات الشخصية مع المسؤولين في المعمل، و الاطلاع على السجلات والتقارير المحاسبية والكلفوية.
كما توصلت الباحثة الى مجموعة من الاستنتاجات ومن أهمها أن توظيف التحليل التسويقي من شأنه أن يساعد الإدارة على النهوض بواقع الوحدة الاقتصادية عن طريق التحليل المستمر للسوق للحصول على معلومات تسهم في تقديم منتجات يرغبها الزبون ، كما توصلت الباحثة الى عدد من التوصيات ومنها ينبغي ان يكون هناك تبادل للمعلومات بين اقسام التطوير والتصميم والانتاج والتسويق والعمل معاً وبشكل مستمر بالقدر الذي يلبي انتاج منتجات قادرة على المنافسة في السوق.

Employing marketing analysis to integrate the two techniques of target costing and value engineering and its reflection in improving the value of the product

Abstract

The research aims to demonstrate the effect of employing marketing analysis represented by the technique of spreading the quality function to integrate the two techniques of target costing and value engineering and its reflection on improving the value of the product. And the selection of the General Company for Textile Industries، Al-Qudifa/Hilla Factory، as a sample for the research.
The researcher followed two approaches، the deductive approach and the inductive approach، and he relied on the deductive approach to enrich the theoretical side of the study through books، research، letters، university theses، articles and periodicals، both Arab and foreign، and relied on the inductive approach to prove the research hypotheses through visits and field coexistence of the economic unit in question. Research and personal interviews with laboratory officials، as well as access to accounting and cost records and reports.
The researcher has reached a set of conclusions، the most important of which is that the use of marketing analysis represented in the tool of publishing the quality function represented by three points of view (customer، management، employees) to achieve integration between target cost and value engineering helps management to diagnose strengths and weaknesses in performance، and thus enables it From exploiting opportunities and avoiding threats from competitors، which would enable it to gain a competitive advantage، in addition to the fact that the company’s performance there are many idle energies، and the management should raise the degree of exploitation of these energies، especially that the company’s products have what distinguishes them from similar products in terms of quality، as well as The decrease in the company’s production volume is mainly due to the technological obsolescence of the years-old machinery