اسم الباحث : عذراء هادي كاظم
اسم المشرف : علاء فرحان طالب
الكلمات المفتاحية : المصطلحات الأساسية: التسويق المؤثر, إدارة خبرة الزبون, النزاهة التسويقية, شركات الاتصالات المتنقلة في العراق
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : فلسفة في علوم ادارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
المستخلص
تهدف الدراسة بصورة اساسية الى الدور التفاعلي (المعدل) للنزاهة التسويقية بأبعاده الفرعية في العلاقة بين التسويق المؤثر وإدارة خبرة الزبون على مستوى العينة في فروع شركات الاتصالات المتنقلة في العراق , انطلاقاً من مشكلة رئيسة تمثلت في (ضعف الوعي المعرفي والميداني بأهمية وكيفية إدارة خبرة الزبون من شركات الاتصالات المتنقلة في العراق) والتي تم التوصل إليها من خلال الاطلاع على آراء الزبائن وتطلب تعزيزها باعتماد التسويق المؤثر والمعدل للنزاهة التسويقية وشخصت تلك المشكلة في تساؤلات عديدة تضمنت ,مدى إدراك العلاقات التأثيرية والتفاعلية بين( المتغيرات ميدانياً) , ولتجذير الأسس الفلسفية اعتمدت الدراسة أنموذج (2016, Zietek) لقياس التسويق المؤثر الذي تضمن أربعة أبعاد (الأصالة، العلاقات طويلة الأمد، الابتكار المشترك ، المؤثرين الجزئيين) وأنموذج (Gentile et al (2007) لقياس إدارة خبرة الزبون الذي تضمن خمسة أبعاد (البعد الحسي، البعد المعرفي، البعد الادراكي ، البعد المادي، البعد الاجتماعي).و أنموذج (Xiao,2010) لقياس النزاهة التسويقية الذي يتكون من خمسة أبعاد (الإخلاص، الأمانة، الشعور الودي، الثقة، النوايا الحسنة، متابعة القانون) . استخدمت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع بيانات ومعلومات الدراسة فضلاً عن بعض المقابلات الشخصية مع أفراد العينة الذين تمثلوا بمجموعة من القادة والتابعين في الشركات عينة الدراسة بلغ عددهم ( 166 ) مديراً من مديري الشركات ورؤساء أقسامها وشعبها ووحداتها, فضلاً عن المديرين المفوضين للشركات . ولغرض التحليل والمعالجة الاحصائية اعتمدت الدراسة التحليل العاملي الاستكشافي والتوكيدي كاختبارات بنائية أساسية لصدق المقاييس المعتمدة , وتم استخدام مجموعة من المقاييس الإحصائية الوصفية , معامل ارتباط بيرسون Pearson) ) نمذجة المعادلة الهيكلية Structural Equation Modeling) ( لقياس علاقات التأثير , التحليل المعدِّل Moderation Analysis)) لقياس مستوى التأثير الذي يدخله المتغير المعدل بين المتغير المستقل والتابع بعد إنشاء متغير التفاعل , وقد استخدمت هذه الأساليب عن طريق البرامج الإحصائية SPSS V.23 ; Amos V.23) ). وقد تم التوصل في ضوء عدة استنتاجات عديدة كان من أهمها اهتمام وسعي إدارات الشركات عينة الدراسة بتطبيق وتنفيذ النزاهة التسويقية على المستوى الميداني من شأنه أن يعدل أو يعزز تأثير التسويق المؤثر في إدارة خبرة الزبون , والتوصية بتشجيع القادة على إعداد البحوث والدراسات الهادفة إلى تطوير التسويق المؤثر وكيفية تكييف الأطر النظرية للموضوع مع الواقع الميداني في الشركات.
Rp-The role of influencer marketing in enhancing customer experience management in the context of the interactive impact of marketing integrity.pdf
The study mainly aims to determine the interactive (modifier) role of marketing integrity with its sub-dimensions in enhancing customer experience management at the level of a sample of telecommunications companies in Iraq, based on a major problem diagnosed with several questions that included the extent to which the influence and interaction relationships between variables are perceived in the field. To root the philosophical foundations, the study adopted a model (2016, Zietek) to measure influencer marketing, which included four dimensions (Authenticity, long-term relationships, Co-Creation , micro influencers) and a model(Gentile et al (2007) to measure customer experience management, which included five dimensions (the sensory dimension, the cognitive dimension, Affective dimension , the physical dimension, the social dimension).a model (Xiao, 2010) to measure marketing integrity, which consists of five dimensions ( Sincerity, honesty, Cordiality , trust, Goodwill ,To follow the law )
The questionnaire was used as a main tool in collecting data and information for the study, as well as some personal interviews with the sample members who were represented by a group of leaders and followers in the study sample companies, whose number reached (166) managers of companies, heads of departments, divisions and units, as well as Managing directors of companies. For the purpose of statistical analysis and treatment, the study relied on exploratory and confirmatory factor analysis as basic structural tests for the validity of the approved standards, and a set of descriptive statistical measures were used, the Pearson correlation coefficient (Structural Equation Modeling). (To measure impact relationships, Modification Analysis) To measure the level of influence that the modified variable enters between the independent and dependent variable after creating the interaction variable. These methods were used by the statistical programs (SPSS V. 23 ; Amos V.23). It was reached in the light of several conclusions, the most important of which was the interest and endeavor of the managements of the sample companies of the study to apply and implement marketing integrity at the field level that would modify or enhance the impact of influential marketing in managing customer experience, and the recommendation to encourage leaders to prepare research and studies aimed at Developing influencer marketing and how to adapt the theoretical frameworks of the subject to the field reality in companies
Keywords: influencer marketing, customer experience management, marketing integrity