دور التمايز في العلاقة بين القائد والتابع في تعزيز مخرجات القرار الاستراتيجي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ثامر حمزة طالب

اسم المشرف : الهام ناظم الشيباني

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

هدفت هذه الدراسة الى اختبار اثر التمايز في العلاقة بين القائد والتابع وهو متغير احادي البعد على مخرجات القرار الاستراتيجي بمؤشراته (جودة القرار، فهم القرار، الالتزام بالقرار) من خلال عينة قصدية لفرق الادارة العليا (مدراء الاقسام) في مديريات وكالة الوزاة للشؤون الادارية والمالية في وزارة الداخلية العراقية، وتركزت فرضية الدراسة على وجود علاقة تأثير ذات دلالة معنوية بين المتغير المستقل (التمايز في العلاقة بين القائد والتابع) والمتغير المعتمد (مخرجات القرار الاستراتيجي) وبأستخدام مجموعة من التحاليل الاحصائية منها الوسط الحسابي والانحراف المعياري ومعامل الارتباط (بيرسون) والانحدار البسيط من خلال البرامج الاحصائية (SPSS V. 25) و (Amos v.20). تم جمع البيانات من الواقع الميداني بالاعتماد على أداة جمع البيانات الرئيسية (الاستبانة)، اذ تم توزيع 226 استبانة على 47 مديرية وتم فحصها من خلال التحليل العاملي التوكيدي، وبأستخدام أسلوب التجميع (Aggregation) تم تجميع بيانات الاشخاص المستجيبين في مجاميع ليصبح لدينا (47) مجموعة او فريق عمل. ومن خلال نتائج التحليل الاحصائي لاستجابات عينة البحث تبين ان نوع التمايز في العلاقة التبادلية بين القائد والتابع (LMXD) مبني على أساس العلاقات الشخصية والاجتماعية وليس على اساس الاداء في العمل مما يؤثر سلباً في مخرجات القرار الاستراتيجي، في حين اذا كان نوع التمايز في العلاقة بين القائد والتابع مبنى على اساس الاداء فقد يؤثر ايجابا على مخرجات القرار الاستراتيجي. وبناءً على الاستنتاجات التي تم التوصل اليها فقد تم تقديم مجموعة من التوصيات أهمها ان يعزز القادة علاقات العمل مع اعضاء فرق الإدارة العليا الذين يمتازون بالاداء العالي ويتجنبون العلاقات الشخصية والاجتماعية في العمل، وعلى عكس ذلك على القادة تقليل العلاقات مع الأعضاء الذين يمتازون بأداء منخفض ويميلون الى تكوين علاقات شخصية واجتماعية، مما يؤثر سلبا او ايجاباً على مخرجات القرارات الاستراتيجية.

Rp-The role of differentiation in the relationship between the leader and the follower in enhancing the outcomes of the strategic .pdf

This study aimed to test the effect of differentiation in the relationship between the leader and the follower, which is a one-dimensional variable on the outcomes of the strategic decision with its indicators (decision quality, decision understanding, commitment to the decision) through an intentional sample of top management teams (Department managers) in the directorates of the Ministry agency for administrative and financial affairs in the Iraqi Ministry of Interior, The hypothesis of the study focused on the existence of a significant effect relationship between the independent variable (the differentiation in the relationship between the leader and the follower) and the dependent variable (strategic decision outcomes) and using a set of statistical analyzes, including mean, standard deviation, correlation coefficient (Pearson) and simple regression through statistical programs (SPSS V. 25) and (Amos v.20). The data was collected from the field reality by relying on the main data collection tool (the questionnaire), as 226 questionnaires were distributed to 47 directorates and were examined through the analysis The confirmatory factor, and using the aggregation method, the data of the respondents were collected into groups, so that we have (47) team or working groups. Through the results of the statistical analysis of the responses of the research sample, it was found that the type of differentiation in the exchange relationship between the leader and the follower (LMXD) is based on personal and social relationships and not on the basis of performance at work, which negatively affects the outcomes of the strategic decision, while if the type of differentiation is in the exchange relationship between The leader and the follower is based on performance, and it may positively affect the outcomes of the strategic decision. Based on the conclusions that have been reached, a set of recommendations were presented, the most important of which is that leaders strengthen working relationships with members of top management teams who are characterized by high performance and avoid personal and social relationships at work, and on the contrary, leaders should reduce relationships with members who are characterized by low performance and tend to Forming personal and social relationships, which negatively or positively affect the outcomes of strategic decisions