اسم الباحث : قاسم رحيم كاظم
اسم المشرف : أ.م.د. محمود فهد الدليمي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2017
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تهدف الدراسة الى اختبار العلاقة والاثر بين متغير (العوامل المؤثرة على اختيار موقع المصنع) ومتغير (الميزة التنافسية ) . اذ قام الباحث بالوصول الى علاقات التأثير والارتباط واختبارها بين متغيرات الدراسة , وتم ذلك عن طريق الاعتماد على مساهمات مجموعة من الباحثين المختصين, والدراسات الرصينة التي تناولت متغيرات الدراسة , وقد تم تطبيق الدراسة في الجانب العملي في الشركة العامة للصناعات المطاطية والاطارات (معمل اطارات بابل ) ,وذلك من خلال استعمال استمارة الاستبانة التي شملت (145) فردا من الادراة العليا والوسطى , وكانت (122) استبانة صالحة للتحليل , وثم جرى تحليل البيانات التي تم الحصول عليها عبر اداة الدراسة باستعمال عدد من الادوات الاحصائية للوصول الى النتائج المتعلقة بها ومن هذه الادوات ( الوسط الحسابي , والانحراف المعياري , ومعامل الاختلاف , وشدة الاجابة , واختبار T, ومعامل الارتباط البسيط , وتحليل الانحدار البسيط والمتعدد). وقد اثبتت نتائج هذه الدراسة بعدم صحة الفرضيات التي تم صياغتها من قبل الباحث , وفي ضوء النتائج المستخلصة تم وضع مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات الهادفة لتعزيز العوامل المؤثرة على اختيار موقع المصنع وصولا الى تحقيق ميزة تنافسية فريدة للمنظمة المبحوثة بشكل خاص والمنظمات الاخرى بشكل عام , ومن اهم النتائج وجود مشكلة لدى المنظمة المبحوثة بالحصول على المواد الاولية بسبب بعدها عن مصادر المواد الاولية , ومن اهم التوصيات ضرورة استفادة المصنع من قرب طرق النقل الرئيسية والتي بدورها قد تخفض الكلف وبالتالي تنعكس على المصنع في تحقيق ميزة تنافسية .
Rp-The role of the factors influencing the selection of the factory site in achieving competitive advantage.pdf
The present study aims to test the relationship between the variable (factors influencing the choice of the plant site) and the variable (competitive advantage). The researcher has reached the relationship of influence and correlation and tested between the variables of the study, and this was through the reliance on the contributions of a group of specialized researchers and careful studies, which dealt with the variables of the study. The study was applied in the practical side in the General Company for Rubber Industries and tires (Babil tires factory) (145) members of the senior and middle management, and (122) were valid for analysis, and then analyzed the data obtained through the study tool using a number of statistical tools to reach the results related to Among these tools (arithmetic mean, standard deviation, coefficient of variation, response intensity, T test, simple correlation coefficient, simple and multiple regression analysis). The results of this study proved that the hypotheses that were formulated by the researcher were incorrect. In the light of the results, a set of conclusions and recommendations were put in place to enhance the factors influencing the selection of the factory site to achieve a unique competitive advantage for the organization in question and other organizations in general. Conclusions There is a problem with the organization in obtaining raw materials because of its distance from sources of raw materials. The most important recommendations are that the plant should benefit from the proximity of the main transport routes, which in turn may reduce the cost and thus affect the factory in achieving a competitive advantage.