دور القيادة البارعة في تعزيز العلاقة بين التنوع المعرفي والأداء الأبداعي للمجموعة))

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زينب خليل حسن

اسم المشرف : الهام ناظم الشيباني

الكلمات المفتاحية : التنوع المعرفي ، القيادة البارعة ، الأداء الأبداعي للمجموعة

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تهدف الدراسة الحالية الى أختبار الدور التفاعلي للقيادة البارعة في تعزيز العلاقة بين التنوع المعرفي و الأداء الأبداعي للمجموعة لعينة من تدريسي و رؤوساء الأقسام في جامعة واسط ، ومن أجل تحقيق ذلك تم اعتماد مقياس احادي البعد لمتغير التنوع المعرفي ، ومقياس القيادة البارعة ذو البعدين (سلوكيات القيادة المنفتحة ، سلوكيات القيادة المنغلقة) ، فضلآ عن مقياس الأداء الأبداعي للمجموعة عن طريق ثلاثة أبعاد (توليد الأفكار ، ترويج الأفكار ، تنفيذ الأفكار) ، فحددت مشكلة الدراسة في عدة تساؤلات كان أبرزها حول العلاقة التفاعلية للمتغيرات ، فضلآ عن طبيعة العلاقة والتأثير عن طريق مخطط فرضي يوضح طبيعة العلاقة بين المتغيرات الحالية و ولاجل التحقق من صلاحية المخطط الفرضي تم صياغة عدة فرضيات رئيسية وفرعية ، وقد أعتمد الباحث على الاستبانة كأداة رئيسية لجمع البيانات من العينة و بلغت العينة الأجمالية (198) فردآ من التدريسين ورؤوساء الأقسام ، تم تحليل البيانات بأستخدام الحزمة الأحصائية (SPSS v 25 و AMOS v.23 ) واختبار الفرضيات باستخدام اساليب الارتباط والانحدار المتعدد وأبرز ما توصلت أليه الدراسة من النتائج وجود الدور التفاعلي لعنصر القيادة البارعة في تعزيز العلاقة بين التنوع المعرفي والأداء الأبداعي للمجموعة ، وقد قدمت الدراسة عدة توصيات أيضآ بما يخدم واقع المجتمع المبحوث.

The role of ambidexterity leadership in Enhancing relationship between


The current study aims to test the interactive role of the ambidextrous leadership in Enhancing the relationship between the cognitive diversity and the group innovative performance , for a sample of Lecturers and their heads of departments at the university of Wasit , cognitive diversity in a one-dimensional manner While leadership Consist of two main dimensions (Opening leadership behaviors & Closing leadership behaviors) , As well as measuring the innovative performance Consist of (idea generation, idea promotion, idea implementation). and the problem of the study was identified in several questions, the most important of which were about The interactive relationship of the variables, in addition to the nature of the relationship between the variables of the study through the main question (Verifying the interactive role of ambidextrous leadership on the relationship between cognitive diversity and the innovative performance of groupwork for Lecturers and their heads at Waist University). Through a hypothetical framwork that shows the nature of the relationship between the current variables, and in order to verify the validity that framwork, several main and sub-hypotheses have been formulated., The researcher relied on the questionnaire as a main tool for collecting the necessary data from the sample (Lectures) to answer the variables of Lectures leadership and cognitive diversity, And a sample (heads of departments) to answer the innovative performance variable for the special group of the sample of Lecturers (the first sample), amounted to (396) individuals And the heads of their departments (50) , data were analyzed using the statistical Software (SPSS v. 25 and AMOS v.23) in order to reach the results related to the study. Depending on the statistical methods (arithmetic mean, standard deviation, the level of response, the Relative importance, Relative importance and multiple Regression).
Main conclusions of the study are the presence of the interactive role of the ambidextrous leadership element in Enhancing the relationship between cognitive diversity and innovative performance of the group. The study also made several recommendations to serve the reality of the Research sample.