دور القيـــادة المحــاورة في تعزيــــز الانغراز الوظيفـــي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حيدر عبد عبيد الطائي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تهدف الدراسة الحالية لتوضيح دور القيادة المحاورة المتمثلة بأبعادها (Listen – Respect – Suspend -Voice) في تعزيز الانغراز الوظيفي بأبعاده (Link – Sacrifice -Fit ) على مستوى المنظمة والمجتمع لعينة من الكوادر التدريسية لمجموعة من المدارس الأهلية في محافظة بغداد على جانبي الكرخ والرصافة وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في جمع المعلومات وتفسيرها إذ بلغت عينة الدراسة (196) فرد من الكوادر التدريسية واستخدم الباحث الاستبانة في عملية جمع البيانات وتم استعمال مجموعة من الأساليب الإحصائية للاختبار والتحليل كاختبار التوزيع الطبيعي والصدق البنائي التوكيدي ومجوعة من الإحصاءات الوصفية الملائمة ومعامل الارتباط (Pearson) وأسلوب ( نمذجة المعادلة الهيكليةSEM ) لقياس علاقة التأثير بين متغيرات الدراسة , وتم استخدام هذه الطرق على برامج التحليل Amos .V.23, SPSS .V 23, Microsoft Excel 2010 ) ) وتوصل الباحث الى مجموعة من الاستنتاجات أهمها وجود ارتباط معنوي بين متغيرات الدراسة ,ووجود تأثير إيجابي لأبعاد القيادة المحاورة في تعزيز الانغراز الوظيفي وبناءً على هذه الاستنتاجات قدم الباحث مجموعة من التوصيات .

The role of Dialogue Leadership In promoting job embeddedness

The present study aims to clarify the role of the dialogue leadership represented by its dimensions (Listen – Respect – Suspend – Voice ) in promoting job Embeddedness in its dimensions (Fit -Links – Sacrifice) at the level of the organization and society. For a sample of teaching staff for a group of private schools in Baghdad city on both sides of Karkh and Rusafa. The descriptive analytical method was used in collecting and interpreting information, The study sample reached (196) individuals of teaching staff. The researcher used the questionnaire form in the process of data collection. The naturalness, confirmatory constructive validity, a set of appropriate descriptive statistics, the correlation coefficient (Pearson), and the method (SEM modelling) to measure the effect relationship between the study variables, and these methods were used on the analysis programs ((Amos.V.23, SPSS. V 23, Microsoft Excel)), The researcher came to a set of conclusions, the most important of which is the existence of a direct correlation between the variables of the study, and the existence of a positive effect of the dimensions of the Dialogue leadership in promotion job Embeddedness, and based on these conclusions the researcher presented a set of recommendations.