دور المرونة التسويقية في تفسير العلاقة بين البراعة وجودة الخدمة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : اسامة حمزة عبود

اسم المشرف : فؤاد حمودي العطار

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2020

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص :

يهدف البحث الحالي الى تقصي تاثير البراعة التسويقية في تحسين جودة الخدمة من خلال المرونة التسويقية وقد اختيرت عينة من العاملين في مستشفى الكفيل التخصصي في محافظة كربلاء المقدسة لاجراء البحث بلغ حجمها 106 عاملين وحددت مشكلة البحث بعدد من التساؤلات كان اهمها هل يمكن للبراعة التسويقية تحسين جودة الخدمة من خلال المرونة التسويقية وتم الاعتماد على مقاييس تجريبية من دراسات سابقة للتحقق من الفرضيات وذلك عن طريق مجموعة متنوعة من الادوات والاساليب الاحصائية لتحليل ومعالجة البيانات و المعلومات باستعمال الحزم الاحصائية اللازمة من خلال تحليل العاملي التوكيدي للتحقق من الصدق البنائي التوكيدي للمقاييس المستعملة في هذا البحث ومصفوفة الارتباط البسيط ومعادله النمذجة الهيكلية واختبار sobal لاختبار فرضيات البحث وبرنامج spss vr23 وبرنامج amos vr 23 . وتوصل الباحث الى مجموعة من الاستنتاجات اهمها ادراك ادارة المستشفى المبحوثة بشكل كبير لمتغير جودة الخدمة ويظهر ذلك من خلال امتلاكها تجهيزات طبية ومعدات حديثة ذات مواصفات عالمية لتقديم الخدمة فضلا عن اعتمادية خدماتها المقدمة وخاصة فيما يتعلق بتوفير الخدمة الى المرضى بشكل صحيح ودقيق كما معلن عنها وفي ضوء الاستنتاجات تم صياغة مجموعة من التوصيات ابرزها ضرورة تعزيز الاهتمام من ادارة المستشفى المبحوثة بالعاملين فهم المدخل السليم لضمان جودة الخدمة ومصدر رئيس لبناء علاقة طويلة الامد بين المستشفى والمرضى من خلال اتباع برامج تحفيز تشجيعية ودعم المبدعين منهم .

The role of marketing flexibility in explaining the relationship between ambidexterity and service quality

Abstract : 

The current research aims to investigate the effect of Marketing Ambidexterity on improving service quality through marketing flexibility. A sample of workers at Al Kafil Specialist Hospital in the holy Karbala Governorate was chosen to conduct the research with a volume of (106) Employees, The research problem was identified by a number of questions, the most important of which was (Can marketing Ambidexterity improve service quality through marketing flexibility?), and experimental measures were used from previous studies to verify the hypotheses, through a variety of statistical tools and methods for analyzing and processing data and information using packages Statistical needed through empirical factor analysis to verify structural confirmatory validity of the measures used in this research, simple correlation matrix and structural modeling equation and (Sobal) test for research hypotheses and SPSS vr. 23 program and Amos vr. 23 program. The research reached a set of conclusions, the most important of which is the hospital administration’s awareness of the variable of service quality, and this is evident through the presence of modern medical equipment and equipment with international specifications to provide the service, such as the reliability of its services provided, especially with regard to providing the services to patients correctly and accurately as announced). In light of the conclusions, a set of recommendations was developed, the most prominent of which (the necessity of enhancing the hospital management’s concern for workers, understanding the appropriate entrance to ensure quality of service and a major source of construction). A long-term relationship between the hospital and its illness through following incentive programs and supporting their creators).