اسم الباحث : حوراء زكي حميد كاظم
اسم المشرف : د زينب مكي محمود
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : العلوم المالية والمصرفية
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تهدف هذه الدراسة الى بيان كيفية قيام المسؤولية الاجتماعية في تحسين سمعة المصرف عبر اعتماد مؤشرات الأداء المالي في بعض المصارف الأردنية والكندية والخروج بنتائج وتوصيات تساعد إدارة المصارف العراقية على ادراك طبيعة العلاقة بين مكونات المسؤولية الاجتماعية والسمعة عبر الأداء المالي في المصارف الأردنية والكندية عينة الدراسة.
وقد اجريت الدراسة عبر اختيار عينه من المنظمات المصرفية الأردنية والكندية تمثلت بسبعة مصارف اردنية هي (البنك الأردني الكويتي , بنك الاستثمار , البنك التجاري الأردني, بنك الأردن , بنك الإسكان , بنك القاهرة عمان , بنك المؤسسة العربية) و أربعة مصارف كندية تمثل القطاع الأجنبي وهي (TD Bank Group, Royal Bank, BMO Financial Group, Scotia bank) .
أما مدة الدراسة فكانت خمسه عشر عاما للمدة (2005-2019) حسب ما توفر من تقارير سنوية للمصارف عينة الدراسة.
ولقد استخدم لتحليل علاقات الارتباط معامل الارتباط (Pearson) ومن خلال البرنامج الاحصائي (SPSS V.23 )، ولتحليل تأثير المتغير الوسيط تم استخدام البرنامج الاحصائي (JASP 0.15).
ومن أبرز الاستنتاجات كانت :-
1- فيما يتعلق بالعلاقة بين المسؤولية الاجتماعية وسمعة المصرف يتضح من خلال نتائج التحليل المالي والوصفي للمصارف وجود علاقة ارتباط موجبة بين المسؤولية الاجتماعية والقيمة السوقية كذلك عائد المساهمين والسعر الى الربح يفسر ذلك كلما زاد المصرف من انشطته الاجتماعية زادت حصته السوقية وربحيته فيرتفع العائد على السهم وبالتالي قيمته السوقية ترتفع ايضا أما العلاقة بين المسؤولية الاجتماعية والقيمة السوقية الى الدفترية فقد كانت سالبة وذلك لكون المسؤولية الاجتماعية هي تكاليف تقيد على قيمة السهم الدفترية.
اما ابرز التوصيات فكانت :-
1- ضرورة قيام المصارف بتعزيز عملها في أنشطة المسؤولية الاجتماعية من أجل تحسين سمعتها لدى الزبائن لانّ ذلك يؤدي الى بناء سمعة جيدة لدى الزبون عن خدمات المصرف بالتالي يزداد اداءه المالي من خلال زيادة حصته السوقية.
The role of social responsibility in improving the reputation of the bank through financial performance indicators
This study aims to show how social responsibility and its role in improving the reputation of the bank through the adoption of financial performance indicators in some Jordanian and Canadian banks and to come up with results and recommendations that help the management of banks to realize the nature of the relationship between the components of social responsibility and reputation through financial performance in Jordanian and Canadian banks, the study sample.
The study was conducted by selecting a sample of Jordanian and Canadian banking organizations represented by seven Jordanian banks (Jordan Kuwait Bank, Investment Bank, Jordan Commercial Bank, Bank of Jordan, Housing Bank, Cairo Amman Bank, Arab Corporation Bank) and four Canadian banks representing the foreign sector They are (TD Bank Group, Royal Bank, BMO Financial Group, Scotia bank).
As for the duration of the study, it was fifteen years for the period (2005-2019), according to the annual reports available for the sample banks.
The correlation coefficient (Pearson) was used to analyze the correlations through the statistical program (SPSS V.23), and to analyze the effect of the mediating variable, the statistical program (JASP 0.15) was used.
Thus, the study reached a set of theoretical and field conclusions, and based on the conclusions reached by the study, a set of recommendations consistent with these conclusions were presented.
The most prominent of these conclusions were:
1- With regard to the relationship between social responsibility and the reputation of the bank, it is clear from the results of the descriptive analysis of Jordanian banks that there is a positive and statistically significant correlation between social responsibility and the market value. However, it is not statistically significant. As for the relationship between social responsibility and market value to book value, it was negative and not statistically significant.
The most important recommendations were:
1 – The necessity for banks to strengthen their work in the field of social responsibility in order to improve the mental image of customers about banks, because this would create a good reputation for the customer about the services of the bank, thus increasing its financial performance.