اسم الباحث : ليث أحمد كاظم
اسم المشرف : يزن سالم محمد
الكلمات المفتاحية : سلوك تشارك المعرفة، جودة الخدمة، مديرية بلدية الحسينية
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : ادارة الجودة
سنة نشر البحث : 2025
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يهدف البحث الحالي الى تحليل تأثير سلوك تشارك المعرفة على تحسين جودة الخدمات في مديرية بلدية الحسينية، من خلال دراسة العلاقة بين أبعاده الأربعة (المساهمات المكتوبة، الاتصالات التنظيمية، التفاعلات الشخصية، مجتمعات الممارسة) وأبعاد جودة الخدمة الخمسة (الملموسية، المعولية، الاستجابة، الضمان، التعاطف). وبناءً على ذلك تم وضع مخطط افتراضي يحدد طبيعة العلاقة بين المتغيرين، وقد تم اختيار مديرية بلدية الحسينية التابعة لمديرية بلديات كربلاء المقدسة في محافظة كربلاء المقدسة مجالا لإجراء التطبيق العملي .
اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي, حيث تم جمع البيانات عبر توزيع استبانة على (158) موظفًا، مع تحليل (149) استجابة صالحة باستخدام برنامج SPSS v.25. شملت الأدوات الإحصائية التحليل العاملي التوكيدي، معامل ألفا كرونباخ، معامل ارتباط بيرسون، والنمذجة الهيكلية (SEM). استمارة باستخدام البرنامج الإحصائي Spss.v.25.
وتوصل البحث إلى العديد من الاستنتاجات، من أهمها وجود علاقة ارتباط وتأثير موجبة لسلوك تشارك المعرفة في جودة الخدمة. تبرز مجتمعات الممارسة كأكثر الأدوات فعالية في زيادة إنتاجية الموظفين، لدورها في تعزيز التعاون وتبادل الخبرات بين الموظفين. وهذا يؤثر إيجابًا على جودة الخدمات المقدمة ويزيد من ثقة المواطنين في نزاهة المنظمة وقدرتها على تجنب الأخطاء. اما الضمان تصدّر أبعاد جودة الخدمة نتيجة كفاءة الموظفين ونزاهة المنظمة. المساهمات المكتوبة والاستجابة أظهرتا أداءً ضعيفًا، ما يشير إلى حاجة ملحة لتوثيق المعرفة وتحسين سرعة التفاعل مع المواطنين .
وبناء على ذلك قدّم الباحث مجموعة توصيات أهمها, ضرورة التركيز على تعزيز ودعم مجتمعات الممارسة بسبب تأثيرها الكبير في تشارك المعرفة وجودة الخدمة. التأكيد على المساهمات المكتوبة عن طريق تطوير نظام مستدام لتوثيق الخبرات الفردية في قاعدة معرفية مكتوبة يسهل الوصول إليها ، و تشجيع الموظفين على كتابة التقارير أو دراسات الحالة التي تسهم في نقل المعرفة لضمان افادة الجميع.
Rp- The Role of Knowledge Sharing Behavior in Service Quality .pdf
The current research aims to analyze the impact of knowledge sharing behavior on improving service quality in Al-Hussainiya Municipality Directorate, by studying the relationship between its four dimensions (written contributions, organizational communications, personal interactions, communities of practice) and the five dimensions of service quality (tangibility, reliability, responsiveness, assurance, empathy). Accordingly, a hypothetical diagram was developed that determines the nature of the relationship between the two variables, and Al-Hussainiya Municipality Directorate, affiliated with the Directorate of Municipalities of Karbala, in Karbala Governorate, was chosen as a field for practical application. The research relied on the descriptive analytical approach, where data were collected by distributing a questionnaire to (158) employees, with (149) valid responses analyzed using SPSS v.25. The statistical tools included confirmatory factor analysis, Cronbach’s alpha coefficient, Pearson’s correlation coefficient, and structural modeling (SEM). Form using the statistical program Spss.v.25.
The research reached many conclusions, the most important of which is the existence of a positive correlation and impact of knowledge sharing behavior on service quality. Communities of practice emerge as the most effective tools in increasing employee productivity, due to their role in enhancing cooperation and exchange of experiences among employees. This positively affects the quality of services provided and increases citizens’ confidence in the integrity of the organization and its ability to avoid errors. As for assurance, it topped the dimensions of service quality as a result of employee efficiency and the integrity of the organization. Written contributions and response showed poor performance, indicating an urgent need to document knowledge and improve the speed of interaction with citizens.
Accordingly, the researcher presented a set of recommendations, the most important of which is the need to focus on strengthening and supporting communities of practice due to their significant impact on knowledge sharing and service quality. Emphasizing written contributions by developing a sustainable system for documenting individual experiences in an easily accessible written knowledge base, and encouraging employees to write reports or case studies that contribute to the transfer of knowledge to ensure everyone benefits.