دور نظم المعلومات في زيادة الوعي المصرفي (( دراسة ميدانية لأراء عينة من المديرين والعاملين في المصارف التجارية الخاصة في محافظة كربلاء المقدسة )

دبلوم عالي

اسم الباحث : فرقـــان حســـن هــــادي

اسم المشرف : أ.م.د علـــي حســـين عليــوي

الكلمات المفتاحية : لكلمات الافتتاحية : نظم المعلومات ، الوعي المصرفي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : العلوم المالية والمصرفية

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص:
يتناول هذا البحث ” نظم المعلومات ودورها في زيادة الوعي المصرفي ” الذي يعني مدى مساهمة نظم المعلومات المصرفية على مختلف مستوياتها الإدارية ، أذ أن نظم المعلومات تلعب دوراً مهم في وقتنا الحاضر لما يمر به العالم من تطورات في مجال التكنولوجيا ونظم المعلومات ، حيث ان المصرف يمتلك برامج وأنظمة معلوماتية متخصصة لزيادة الوعي المصرفي لدى الزبائن ، أما الوعي المصرفي والذي يبين مدى معرفة الزبائن بالخدمات التي يقدمها المصرف عبر احدث الوسائل الحديثة ، فأن جذب الزبائن للمصرف عن طريق امتلاكها لجميع مفاصل الخدمات المصرفية وتقديمها الى اكبر عدد من الزبائن عبر وسائل الاتصال الحديثة .
اهتمت الدراسة الحالية الى تحديد دور نظم المعلومات في زيادة الوعي المصرفي ، وان نظم المعلومات من المواضيع المهمة التي لم تأخذ الدور الكافي من البحث لما لها من دور كبير في زيادة الوعي المصرفي ، حيث تبرز أهمية البحث تركيزه على استخدام المصارف لهذه الأنظمة في جميع عملياتها ولما لها من تأثير ولاسيما على الوعي المصرفي والمتمثلة بالمصارف التجارية الخاصة في محافظة كربلاء المقدسة ، وقد قدمت الباحثة اطاراً نظرياً لمتغيري البحث اعتماداً على ما قدمه المنظرين في هذا المجال والاطار الميداني لآراء عينة من المديرين والعاملين في المصارف التجارية في محافظة كربلاء المقدسة والبالغة ( 60 ) مستجيباً، حيث استخدام الاستبانة كأداة قياس أساسية لجمع البيانات التي عُينت لاختبار فرضيات البحث بوجود علاقة ارتباط بين متغيري البحث وقد توصلت الباحثة الى عدة استنتاجات وكانت من أهمها ان نظم المعلومات بأبعادها ( الزمني والمضمون والشكلي ) تؤثر بشكل إيجابي على الوعي المصرفي بأبعاده ( وعي الربحية ، وعي توظيف الأموال ، وعي الرافعة المالية ) ، فيمكن ان نبيتن ان نظم المعلومات المصرفية تساهم بصورة كبيره في زيادة الوعي المصرفي لدى الزبائن ، ولغرض تحقيق دور نظم المعلومات في زيادة الوعي المصرفي توصي الباحثة بضرورة الاتساق بين نظم المعلومات المصرفية والوعي المصرفي عن طريق التركيز على العاملين بأنظمة المعلومات المصرفية من اجل تحقيق فاعليتها بكفاءة وتطوير برامجها بما يتلاءم مع احتياجات الزبون وتنويع الخدمات التي يقدمها المصرف ومن ثم جذب اكبر عدد من الزبائن وزيادة الوعي تجاه الخدمات التي يقدمها المصرف.

الكلمات الافتتاحية : نظم المعلومات ، الوعي المصرفي

Rp-The role of information systems in increasing banking awareness ((A field study of the opinions of a sample of managers and workers in .pdf

Abstract:
This research deals with “information systems and their role in increasing banking awareness”, which means the extent to which banking and information systems contribute to its various administrative levels, as information systems play an important role in our present time due to the developments in the world of technology and information systems, as the bank has Specialized informational programs and systems to increase banking awareness among customers. As for banking awareness, which shows the extent to which customers know the services provided by the bank through the latest modern means, attracting customers to the bank by owning all the parts of banking services and providing them to the largest number of customers through modern means of communication.
The current study focused on determining the role of information systems in increasing banking awareness, and that information systems are one of the important topics that did not take an adequate role in research because of their significant role in increasing banking awareness, where the importance of research highlights its focus on banks’ use of these systems in all their operations and because It has an impact, especially on the banking awareness represented by the private commercial banks in the holy province of Karbala. The researcher presented a theoretical framework for the research variables based on what theorists presented in this field and the field framework for the opinions of a sample of managers and workers in commercial banks in the holy province of Karbala, which amounted to (60) respondents. Where the questionnaire was used as a basic measurement tool to collect data that was appointed to test the research hypotheses in the presence of a correlation between the two variables of the research. investment of funds, awareness of financial leverage), so we can show that banking information systems contribute significantly to increasing banking awareness for the purpose of achieving the role of information systems in increasing banking awareness, the researcher recommends the need for consistency between banking information systems and banking awareness by focusing on workers in banking information systems in order to achieve their effectiveness efficiently and develop their programs in line with the needs of the customer and diversify the services provided by the bank and thus attract more A number of customers and raising awareness about the services provided by the bank.
Key words: information systems, banking awareness