رأس المال البشري ودوره في تحسين جودة الخدمة التعليمية بحث استطلاعي تحليلي لآراء عينة من الأساتذة في كلية التربية للعلوم الإنسانية – جامعة كربلاء

دبلوم عالي

اسم الباحث : حاتم جابر عبد الرحيم

اسم المشرف : أميمة حميد عبدالله

الكلمات المفتاحية : المصطلحات الأساسية : رأس المال البشري ، جودة الخدمة التعليمية .

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : ادارة الجودة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
إنطلقت المشكلة الميدإنية بأثارة التساؤل الآتي ” ما تأثير رأس المال البشري في تحسين جودة الخدمة التعليمية ضمن مجتمع البحث الذي تمثل في كلية التربية في جامعة كربلاء ؟ ”
ويسعى البحث إلى تحقيق عدة أهداف منها الوصول إلى تشخيص واقع متغيرات البحث (رأس المال البشري، بأبعاده)(المعرفة، الخبرات، القدرات، المهارات، التعليم) وجودة الخدمة (الملموسية، المادية، الاعتمادية، سرعة الاستجابة، الأمان، التعاطف ).
وتأتي أهمية البحث من خلال محأولته تحقيق الربط المنطقي بين رأس المال البشري باعتبارة ميزة تنافسية في تحسين جودة الخدمة التعليمية ، وتم اختيار المنهج الوصفي التحليلي في البحث .
واعتمد البحث على استمارة الاستبيإن بوصفها أداة أساسية لجمع البيإنات والمعلومات اللازمة وتم تصميمها بالاعتماد على مجموعة من المقاييس العالمية المحكمة، وتكونت من ( 40 ) فقرة غطت متغيري البحث بأبعادهما الفرعية .
تم اختيار عينة من الأساتذة تمثلت ب ( 163 ) أستاذ .
واعتمد مجموعة من الأسآليب الإحصائية لمعالجة البيإنات منها ( الإحصاء الوصفي ، التوزيع الطبيعي، الوسط الحسابي، الإنحراف المعياري، معامل ارتباط بيرسون المعادلة الهيكلية Equataion – Madeling structrud لقياس علاقات التأثير التحليل العاملي الاستكشافي، معامل ألفًا كرونباخ، ثبات المقياس )
ومن ثم تم إجراء التحليل الاحصائي للبيإنات باستعمال الاختبارات والطرائق الإحصائية المتوافرة في برامج ( SPSS V.23 ) .
وتوصل البحث إلى مجموعة من الأستنتاجات أبرزها : وجود تأثير إيجابي ومعنوي لرأس المال البشري في جودة الخدمة ، وأن المورد البشري هو المصدر والقيمة الأساس لجودة الخدمة المقدمة من خلال المهارات والتعليم والخبرات والأدوار التي يمتلكها الأساتذة .
المصطلحات الأساسية : رأس المال البشري ، جودة الخدمة التعليمية .

RP-Human capital and its role in improving the quality of educational service .pdf

The main objective of this research is to demonstrate the role of human capital in improving the quality of educational service within the research community، which is represented in the College of Education at the University of Karbala. The field problem started by raising the following question: “What is the impact of human capital applied by the College of Education، the research sample، in order to improve the quality of educational service?” The research seeks to achieve several goals، including reaching a diagnosis of the reality of the research variables (human capital، with dimensions) (knowledge، experience، capabilities، skills، education) and quality of service (tangibility، materiality، reliability، speed of response، safety، empathy). The importance of research comes Through his attempt to achieve a logical link between human capital as a competitive advantage in improving the quality of educational service، the descriptive analytical approach was chosen in the research. The research relied on the questionnaire as a basic tool for collecting the necessary data and information. It was designed based on a set of international standards، consisting of (40) paragraphs that covered the research variables in their sub-dimensions. A sample of professors was selected، which consisted of (163) professors. A set of statistical methods were used to process the data، including (descriptive statistics، normal distribution، arithmetic mean، standard deviation، Pearson correlation coefficient، equataion – madeling structrud، to measure influence relationships، exploratory factor analysis، Cronbach’s alpha coefficient، scale stability) and then the analysis was performed. Statistical data using statistical tests and methods available in (spss، v.23) programs. The research has reached a set of conclusions، most notably: the existence of a positive and significant impact of human capital on the quality of service، and that the human resource is the source and the basic value of the quality of service provided through skills and education And the experiences and roles that the professors possess.
: human capital،quality of educational service . Key teams: