اسم الباحث : منال عبد الأميرعليان
اسم المشرف : أ.د. حسين موسى كاظم النصراوي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة الانكليزية وعلم اللغة
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
المستخلص
تبحث الدراسة الحالية في بعض رسائل الانتحار الحقيقية المختارة باستخدام نظام التقييم كإطار شامل. كانت الدراسات السابقة حول رسائل الانتحار تعنى بشكل أساسي بالتمييز بين الرسائل الحقيقية والمزيفة وفحص هذه الرسائل من وجهة نظر نفسية. ومع ذلك، لم يتم إجراء تحليل خطاب للتحقيق في رسائل الانتحار, مع العلم أن التمثيلات العقلية قد تختلف لغويًا وفقًا للحالات الظرفية والعقلية والنفسية المختلفة للأشخاص المنتحرين . ووفقًا لذلك، تحاول الدراسة الحالية سد الفجوة من خلال تحديد فئات التقييم المستخدمة لتمثيل بياناتهم العقلية والعاطفية.
تهدف الدراسة إلى التعرف على الدوافع العاطفية للانتحار من خلال الخطاب وأهمية اللغة في تمثيل تلك الدوافع العاطفية. بالإضافة إلى ذلك، تهدف الدراسة إلى تحديد فئات التقييم والفئات الفرعية (الموقف، والإشراك ، والتدرج) التي تمثل الحالات العاطفية في رسائل الانتحار.
تحدد الدراسة الحالية خمس فرضيات. أولاً: ان أكثر الدوافع العاطفية السائدة التي تحفز الأشخاص على الانتحار لإنهاء حياتهم هي مشاعر الغضب (عدم الرضا) و (انعدام الأمن). ثانيًا: تعد فئات التأثير هي الاكثر شيوعًا في فئات المواقف المستخدمة في رسائل الانتحارالمختارة. ثالثًا: فئات (الإشراك heteroglossic ( هي الفئات الممثلة لنظام الاشراك المستخدمة في اظهار المواقف الحوارية الموضوعية والرفضية للأشخاص المنتحرين. رابعًا: يتم استخدام فئتي الإخراج (التفخيم والتخفيف) لإظهار درجات مختلفة من التوكيد. خامسًا، تعتبر فئات التقييم مهمة في الكشف عن الحالات العاطفية وكيف ينظر الأشخاص المنتحرين إلى العالم.
للتحقق من هذه الفرضيات، اعتمدت الدراسة نظام تقييم مارتن ووايت (Martin & White, 2005) لتحليل 16 من رسائل الانتحار بطريقة نوعية يدعمها التحليل الكمي.
اعتمادًا على نتائج التحليل، توصلت الدراسة إلى بعض الاستنتاجات. وأحد الاستنتاجات المهمة هو أن التعاسة وانعدام الأمن هما الدافعان العاطفيان الواضحان اللذان يحفزان الأشخاص المنتحرين المرتبطين بالبيانات المختارة للانتحار. الاستنتاج الآخر هو أن “التأثير” المعزز الصادر عن موقف الحوار أحادي اللغة هو الفئة المهيمنة التي تدرك الموقف الحواري. علاوة على ذلك، خلصت الدراسة إلى أن نظام التقييم، بنظمه الفرعية الثلاثة، يتمتع بشمولية ملحوظة في تمثيل المشاعر الداخلية والصراعات والرغبات للأشخاص المنتحرين.
تنتهي الدراسة ببعض التوصيات والمقترحات لمزيد من الدراسات المستقبلية
Suicide Notes on Online Websites: Discourse Analysis
Abstract
The current study investigates some selected genuine suicide notes, using the Appraisal System as a comprehensive framework. As the previous studies on suicide notes were mainly concerned with distinguishing genuine from faked notes and examining these notes psychologically viewpoint and the mental representations may differ linguistically according to different circumstantial, mental, and psychological states of suicidal persons, it has been found that there is no discourse analysis conducted to investigate suicide notes linguistically.
Accordingly, this study attempts to bridge this gap by specifying the appraisal systems used to represent suicidal persons’ mental and emotional statements. It aims to recognising the emotional motives of suicide and at identifying the appraisal systems and subsystems, such as attitude, engagement, and graduation that could represent the emotional states in the suicide notes.
Consequently, five hypotheses are set out. First, the feelings of anger due to dissatisfaction and insecurity are the most dominant emotional motives that motivate suicidal people to end their lives. Second, affect are the most frequent subsystems of attitude used in the selected suicide notes. Third, heteroglossic dialogic position is the dominant representative of the engagement subsystem. Heteroglossic dialogic position is used to show the objective and rejective dialogic positions of suicidal people. Fourth, both upscaling and downscaling graduation subsystems are used to manifest different degrees of intensity. Fifth, the appraisal system is significant in disclosing emotional states and how suicidal people view the world.
To verify these hypotheses, the study adopts Martin and White’s (2005) Appraisal System to analyse 16 suicide notes in a qualitatively driven method supported by a quantitative analysis.
Some conclusions are drawn depending on the results of the analysis. One of such conclusions is that unhappiness and insecurity are the apparent emotional motives behind people to commit suicide. It has also been found that upscaled ‘affect’ sourcing from a monoglossic dialogic position is the dominant category that realises the attitude; furthermore, the appraisal system, with its three subsystems, is of remarkable comprehensiveness in representing the inner feelings, conflicts, and desires of suicidal people.
The study ends with some recommendations and suggestions for further studies.