اسم الباحث : صابرين رزاق خضير
اسم المشرف : الاستاذ المساعد الدكتور علي ذياب العبادي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الحمد لله ربّ العالمين, الذي لولاه ما جرى قلم ، ولا تكلم لسان, وسبحان من خصّ الإنسان بالنطق المبين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى أهل بيته الطيبين الطاهرين ، وصحبه المنتجبين …
و بعد:
لا شك أنَّ النقد ملازم للأدب من حيث النشأة والتطور عبر العصور, فكلاهما يعنى بالذوق والجمال وكلاهما قائم على التأثر بالموصوف, ثم الانفعال, ونظم الألفاظ المترابطة التي تعبّر عن هذا التأثر بالموصوف, فالشاعر في وصفه للأشياء يتأثر بها , ومن ثم يقوم بعملية تقويمها, لتكون متناسقة وسليمة و معبرة عن مشاعره, وهذا ما يسمى بالنقد.
ولا يجد الفكر النقدي الحديث صعوبة التعامل مع النصوص الشعرية القديمة ؛ لأنَّ النقد والأدب وجهان لعملة واحدة بسبب تلازمهما وعدم انفكاك أحدهما عن الآخر, فضلاً عما تمثله النصوص القديمة من رسالة إنسانية ، وممارسة وجدانية تعكس الواقع الفعلي لصاحب الصياغة ، وتعبر عن ذاته ، وذات مجتمعه ، وتجيد موهبة التصوير والتوثيق للأحداث التاريخية والاجتماعية والسياسية التي تشكل السياق الخارجي لحياة الشاعر.
ومن هنا يكسب الموضوع أهميته من أهمية الأدب العربي القديم, بوصفه ديوان العرب الذي قام بحفظ مآثرهم ومناقبهم, وهو الناقل الأساس لثقافتهم وحياتهم, فنجد من الضرورة إعادة التفكير في الأدب القديم وقراءته قراءة نقدية وافية تقوم على استيعاب الفكر النقدي القديم والتمييز بينه وبين الحديث في محاولة لإبراز مظاهر التغيير وملامح التجديد والتطور في الأدب العربي.
ويعد عمرو بن كلثوم التغلبي من شعراء عصر ما قبل الإسلام المعروفين, ومن أصحاب المعلقات المشهورة, وله ديوان شعر مطبوع ؛ أثار جملة من ردود الأفعال النقدية.
ولرغبتي الشديدة في دراسة أدب عصر ما قبل الإسلام وشغفي بأدب هذه المرحلة ؛ اقترح عليَّ الأستاذ المساعد الدكتور علي ذياب محي عنوان البحث وأشار عليّ بجدته وصلاحيته للدراسة لأنّه يمثل ظاهرة في الأدب العربي له ما له وعليه ما عليه .
وقد اشتملت الدراسة على مقدمة وتمهيد و فصول ثلاثة ، وخاتمة ؛ فضلاً عن قائمة المصادر والمراجع , فكان التمهيد مخصّصاً لدراسة حياة الشاعر وما قيل في اسمــه ، ونسبه ، وولادته ، ونشأته , وديانته وأسرته, ووفاته , وعصره الاجتماعي والسياسي والثقافي, وشعره، وديوانه ، أمّا الفصل الأول فكان معنيّاً بدراسة ملامح شعر عمرو بن كلثوم الفنية في الدراسات القديمة، واشتمل على ثلاثة مباحث ، خُصّص المبحث الأول للظواهر اللغوية والعروضية, فيما تناول المبحث الثاني الظواهر البلاغية وجاء المبحث الثالث ليتناول السهولة والطبع, أمّا الفصل الثاني فقد خصصناه لدراسة موقف النقاد القداماء من شعره, وجاء ذلك في ثلاثة مباحث ، تناول المبحث الأول طبقته ومنزلته الشعرية ، فيما تناول المبحث الثاني اغراضه الشعرية، وقد جاء المبحث الثالث لدراسة السرقات الشعرية, أمّا الفصل الثالث فدرست فيه الدراسات النقدية الحديثة في شعر عمرو بن كلثوم, وجاء في مبحثين, تناول المبحث الأول دراسة المناهج التقليدية, وتناول المبحث الثاني دراسة المناهج الحديثة , وأعقب ذلك كله خاتمة لخّصنا فيها الجوانب المهمّة من رسالتنا ، وأبرز ما تمخّض عنها من نتائج ، ثم ختمت الرسالة بقائمة للمصادر والمراجع التي تنوعت بين الدراسات الأدبية القديمة والحديثة ، والدراسات التاريخية التي عنت بجوانب من شعر عمرو بن كلثوم ، فضلاً عن الأطاريح والرسائل الجامعية ، والبحوث المنشورة في الدوريات المحلية والعربية …
وقد اعتمدتُ المنهج الوصفي التحليلي أساساً لهذه الدراسة, ومن أهم المعوقات التي واجهت البحث قلة شعر الشاعر, لدرجة أنَّ معلقته وحدها حُظِيت بالدراسات السابقة, ولا أغالي إذا قلتُ بأنني أفدتُ كثيراً من الرسالة( شعر عمرو بن كلثوم دراسة بلاغية نقدية للباحث عبدالله الرويس), وقبل الختام أتقدم بالشكر الجزيل للأستاذ المساعد الدكتور علي ذياب العبادي ، الذي تجشم عناء الإشراف ، وغمرني بفيوضاته العلمية ، ورعايته المستمرة في دراستي هــــذه ، فله مني تحية تقدير واحترام واعتزاز .
وأرجو أن تكون دراستي باحثةً لهذه الدراسات ، ومحلَّلة ، ومناقشة ، وأن تأخذ مكانها بين الدراسات الأدبية في مكتبتنا الزاخرة بالمؤلفات النافعة ، فإنْ وفقت فذلك من فضل ربّي وإنْ قصّرت ، فذلك من نفسي لأنّ الكمال لله وحده ، وآخر دعوانا أنَّ الحمد لله رب العالمين ، وصلى الله على محمد وعلى أهل بيته الطيبين الطاهرين وصحبه المنتجبين.
Rp- Amro Bin Kelthoum Between his Old and Modern Studiers .pdf
All praise is due to God, creator of the creation, granting good, praise suits His dignity as he must be praised, Prayer and peace be upon our master and prophet Mohammed and his progeny, the light of right guidance whom God removed all impurity from them and to make them completely pure.
It is undoubtedly that criticism is accompanied to literature concerning establishment through eras. Both of them are interested with flair and beauty, and both in turn are standing on the influence by the described, motivation, organizing the connected expressions that express this influence by the described. The poet is influenced by things when he describes them; then, he makes a process of evaluation to be harmonious and sounds expressing his emotions and this is what is called by criticism.
The modern critical ideology does not find a difficulty in dealing with the old poetic texts because criticism and literature are two sides for one coin due to their inherence rather than decomposition. Tis is to what a human message and emotional practices these old texts represent that reflect the real situation of the reform owner which express himself and his society and make imaging and documenting talen for the historical, social, and political events which in turn form the external context of the poet’s life.
Hence, the topic acquired its significance from the significance of the old Arabic literature as the Arab collection that keep their deeds and works. It is the main conveyer to their culture and life. Thus, it is necessary to rethink of old literature and read it with sufficient critical reading that rely on the old critical ideology and distinguish it from the modern one in a way to emerge change features, renewal and development merits in Arabic literature.
Amro Bin Kelthoum Al Teghlibi is considered one of the well- known pre- Islamic poet and one of the famous hangings. He had a published collection that evoked many critical reactions. Therefore, many old and contemporary studiers started tackling his study committing on his verse and his poetic language.
Due to my great desire to study pre- Islamic literature and due to my interest to literature of this era, Dr. Ali Dheyab Muhyi Al Ibadi suggested the research title as a serious and valid for the study for it is a phenomenon in Arabic literature including all its weak and good points.
The study included introduction, preface, three chapters, and conclusion, beside a list of references and bibliographies. The preface was devoted to study the poet’s life and what is said about his name, origin, birth, growth, religion, family, death, his social, political, and cultural era, verse, and collection.
The first chapter treated the old critics’ stand towards the poet and his poetic language; it has three sections. The first section mentioned his poetic class and prestige. The second section stated what was said about his verse and arts. The third section discussed the linguistic and prosody phenomena in his verse.
The second chapter was devoted for studying the stand on the old critics about his verse. It has three sections. The first section treated the poetic plagiarisms. The second section was about the rhetorical phenomena in his verse. The third section studied nature and pretense in his verse.
The third chapter tackled the critical orientations in his verse. It has two sections. The first section was devoted to the traditional approaches while the second section was about the modern approaches. This was followed by conclusion that abbreviated the important aspect of the study and the most important results. Then, the study ended with a list of the most important references and bibliographies that varied into the old and modern literary studies, the historical studies that cared about aspects of the verse of Amro Bin Kelthoum Al Teghlibi. Beside a number of university theses, dissertations, and researches spread in the local Arabic periodicals.
The study adopted the analytical approach. Finally, I would like to thank Dr. Ali Dheyab Muhyi Al Ibadi who supervised on my study, granted me scientific information as well as his high interest to my study. Therefore, I highly appreciated and respect him.
I have ambition that my study be a search for such studies through analysis, criticism, and discussion and to have its place in the literary studies in our rich library beside the brilliant useful publications. At the end, I don’t claim perfection for my work or I gave the study its right, rather, if I was right, this is due to Allah favor. If I am mistaken, this belongs to me. And the conclusion of our prayer will be” All type of perfect and true praise belongs to Allah the Lord of the world