فاعلية استراتيجية التعلم التخيلي في تحصيل طلاب الصف الثاني متوسط والاتجاه نحو مادة الاجتماعيات

رسالة ماجستير

اسم الباحث : مروه حبيب عريبي

اسم المشرف : سعد جويد كاظم الجبوري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : تربية/طرائق تدريس التاريخ

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف البحث الحالي للتعرف على (فاعليه استراتيجيه التعلم التخيلي في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط والاتجاه نحو ماده الاجتماعيات) وقد اتبعت الباحثه المنهج الشبه تجريبي في بحثها كونه المنهج الذي يتلائم مع طبيعة وهدفي بحثها اذ تكون مجتمع البحث من طلاب المدارس الثانويه والمتوسطه النهاريه في محافظه بابل قضاء المسيب (الدراسه الصباحيه) والبالغ عددهم (3590) طالب اما عينه البحث فقد اختارت الباحثه عينه بحثها الاساسيه بالطريقه العشوائيه البسيطه في (متوسطه المسيب للبنين) وتضم شعبتين دراسيه واختارت شعبتين بطريقه عشوائيه بسيطه لتمثل مجموعتي البحث (التجريبه والظابطه) فاصبحت شعبه (أ) المجموعه التجريبه وشعبه (ب) ثمثل المجموعه الظابطه وبعد استبعاد الطلبه الرسبين اصبحت عينه البحث (80) طالب موزعين بواقع (40) طالب طالب في المجموعه التجريبه (40) طالب في المحموعه الظابطه وكافأ الباحثة بين طلاب مجموعتي البحث بعده متغيرات منها:
1- اختبار الذكاء لرافن 2-العمر الزمني للطلاب محسوبا بالشهور 3-التحصيل الدراسي للابوين 4- درجات ماده الاجتماعيات للكورس الاول 5- درجات الاختبار القبلي للاتجاه )
وقبل الشروع بالتجربه حدد الباحث الماده الدراسيه التي ثمثلت ب(الفصل الثالث ،الرابع،الخامس،السادس) من موضوعات كتاب الاجتماعيات للصف الثاني المتوسط للعام الدراسي 2022-2023 وصاغت الباحثه الاهداف السلوكيه لموضوعات الماده الدراسيه وفق تصنيف بلوم المعرفيه لست مستويات ( تذكر، فهم، تطبيق، تحليل، تركيب، تقويم) وتم عرضها على مجموعه من الخبراء المختصين وبلغ عددها بصورتها النهائيه(120) هدفا سلوكيا ، كذلك قامت الباحثه باعداد خطط دراسيه اللازمه وتمثلت ب (16) خطه دراسيه وفق استراتيجيه التعلم التخيلي للمجموعه التجريبه و(16) خطه دراسيه وفق الطريقه الاعتياديه للمجموعه الظابطه

Rp-The effectiveness of the imaginative learning strategy in the achievement of second-year intermediate students and their .pdf

The current research aims to identify (the effectiveness of the imaginative learning strategy in the achievement of second-year intermediate students and the attitude towards social studies). The researcher followed the quasi-experimental method in her research, as it is the method that suits the nature and objectives of her research, as the research population consists of secondary and intermediate day school students in Babylon Governorate. Al-Musayyab district (morning study), which has a total of (3590) students. As for the research sample, the researcher chose her basic research sample in a simple random way in (Al-Musayyab Middle School for Boys), which includes (5) classrooms, and she chose two classrooms in a simple random way to represent the two research groups (the experimental group). And the control group, so its division (A) became the experimental group, and its division (B) represented the control group, and after excluding the failing students, the research sample became (80) students distributed by (40) students, one student in the experimental group, and (40) students in the control group. The researcher was rewarded between the students of the two research groups. Then there are some dusty ones, including:
1- Intelligence testFor Raven2- The chronological age of the students calculated in months 3- The academic achievement of the parents 4- The social studies grades for the first course 5- The pre-test scores for attitude)
Before starting the experiment, the researcher identified the study material, which was represented by (the third, fourth, fifth, and sixth semester) of the topics of the social studies textbook for the second intermediate grade for the academic year 2022-2023. The researcher formulated the behavioral objectives for the topics of the study according to Bloom’s cognitive classification for six levels (remembering, understanding, Application, analysis, synthesis, evaluation) and were presented to a group of specialized experts, and their final number reached (120) behavioral objectives. The researcher also prepared the necessary study plans, which consisted of (16) study plans according to the imaginative learning strategy for the experimental group and (16) plans. Study according to the normal method for the control group