فاعلية برنامج تدريبي قائم على الانتباه المشترك في تنمية فهم المشاعر لدى أطفال التوحد

رسالة ماجستير

اسم الباحث : سمارة حيدر حبيب الزبيدي

اسم المشرف : أحمد عبد الحسين الإزيرجاوي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يعد اضطراب التوحد من أكثر الاضطرابات انتشاراً، ويتميز المصاب به بتأخر حاد في مجالات النمو المختلفة مثل التفاعل الاجتماعي ومهارات التواصل اللفظية وغير اللفظية وصعوبات اللغة وضعف الاهتمامات والأنشطة وصعوبة فهم المشاعر وتفسير الايماءات والحركات، فضلاً عن وجود بعض الاضطرابات السلوكية مثل الحركات النمطية والعدوانية وايذاء الذات.
استهدف البحث الحالي التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على الانتباه المشترك في تنمية فهم المشاعر لدى أطفال التوحد وذلك من خلال التعرف عما يأتي:
1. الفرق في فهم المشاعر بين المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار القبلي لدى اطفال التوحد.
2. الفرق في فهم المشاعر بين الاختبار القبلي والاختبار البعدي للمجموعة الضابطة لدى اطفال التوحد.
3. الفرق في فهم المشاعر بين الاختبار القبلي والاختبار البعدي للمجموعة التجريبية لدى اطفال التوحد.
4. الفرق في فهم المشاعر بين المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار البعدي لدى اطفال التوحد.
ولتحقيق اهداف البحث قامت الباحثة باختيار عشوائي لـ(30) طفلاً وطفلة من معهد الامام الحسين لرعاية أطفال التوحد في كربلاء وزعتهم عشوائياً على مجموعتين تجريبية وضابطة وقامت الباحثة ببناء برنامج تدريبي مستندة في بنائه على النظريات المفسرة للانتباه المشترك والمكون من (7) استراتيجيات وعرضته على (10) محكمين مختصين في علم النفس التربوي والتربية الخاصة مع الأساس النظري والأدوات المستعملة، وقد حصل على موافقة كافة المحكمين. وللتحقق من فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية فهم المشاعر قامت الباحثة ببناء اختبار صورياً لقياس فهم المشاعر لدى أطفال التوحد مكوناً بصورته الاولية من (27) فقرة ببديلين وللتحقق من صلاحية الاختبار عرضته الباحثة مع التعريف النظري على (10) محكمين مختصين في علم النفس النمو والتربية الخاصة ثم طبقته الباحثة على (30) طفلاً وطفلة اختيروا عشوائياً من مجتمع البحث لاستخراج الخصائص السايكومترية للاختبار وذلك بالطرق الآتية:
1- القوة التمييزية
2- صدق البناء (الاتساق الداخلي)
فاستبعدت الباحثة (5) فقرات من اختبار فهم المشاعر لعدم صلاحيتها واستخرجت الثبات بطريقة ألفا كرونباخ الذي بلغ (0,930) وهو معامل ثبات جيد يمكن الوثوق به.
وبعد التأكد من صلاحية البرنامج التدريبي واختبار فهم المشاعر، اجرت الباحثة اختباراً قبلياً لعينة البحث البالغة (30) طفلاً وطفلة، ثم وزعتهم عشوائياً على مجموعتين تجريبية وضابطة بواقع (15) طفلاً وطفلة لكل مجموعة، ثم طبقت البرنامج التدريبي على المجموعة التجريبية بواقع (32) جلسة بأسلوب فردي وبواقع أربعة أيام اسبوعياً.
وبعد الانتهاء من تطبيق البرنامج التدريبي اجرت الباحثة اختباراً بعدياً للمجموعتين كلتيهما (الضابطة والتجريبية) وتوصلت الى النتائج الآتية:
1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في فهم المشاعر عند الاختبار القبلي.
2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والاختبار البعدي للمجموعة الضابطة في فهم المشاعر.
3- توجد فروق دالة احصائياً بين الاختبار القبلي والاختبار البعدي للمجموعة التجريبية لصالح الاختبار البعدي في فهم المشاعر.
4- توجد فروق دالة إحصائياً بين المجموعتين الضابطة والتجريبية في فهم المشاعر عند الاختبار البعدي لصالح المجموعة التجريبية.

Rp-The effectiveness of a training program based on joint attention in developing understanding of feelings among autistic children .pdf

Abstract
Autism is one of the most common disorders, and the person with it is characterized by severe delays in various developmental areas such as social interaction, verbal and non-verbal communication skills, language difficulties, weak interests and activities, difficulty understanding feelings and interpreting gestures and movements, in addition to the presence of some behavioral disorders such as stereotypical and aggressive movements and self-harm.
Therefore, the current research aimed to identify the effectiveness of a training program based on joint attention in developing understanding of feelings among children with autism, by revealing the following
1. The difference in understanding feelings between the experimental and control groups in the pre-test among children with autism disorder.
2. The difference between the relationships and the group post-test.
3. The difference in understanding feelings between the pre-test and the post-test of the experimental group among children with autism disorder.
4. The difference in understanding feelings between the experimental and control groups in the post-test for children with autism disorder.
To achieve the objectives of the research, the researcher randomly selected (30) boys and girls from the Imam Hussein Institute for the Care of Autistic Children in Karbala, distributed them randomly to two groups, an experimental and a control group, and the researcher built a training program based on the theories that explain joint attention, consisting of (7) strategies, and presented it to ( 10) Arbitrators specialized in Educational Psychology and Special Education with the theoretical basis and the tools used, and he obtained the approval of all the arbitrators. In order to verify the effectiveness of the training program in developing understanding of feelings, the researcher built a mock test to measure understanding of feelings among children with autism, consisting in its initial form of (27) items with two alternatives.
In order to verify the validity of the test, the researcher presented it with the theoretical definition to (10) arbitrators specialized in developmental psychology and special education, then the researcher applied it to (30) boys and girls who were randomly selected from the research community to extract the psychometric characteristics of the test in the following ways:
1- Discrimination power
2- Sincerity of construction (internal consistency)
The researcher excluded (5) items from the test of understanding feelings because it was not valid, and extracted the stability using Cronbach’s alpha method, which amounted to (0.930), which is a good reliability coefficient that can be trusted.
After confirming the validity of the training program and testing the understanding of feelings, the researcher conducted a pre-test for a research sample of (30) boys and girls, and then distributed them randomly into two groups An experimental and a control group with (15) boys and girls for each group, then the training program was applied to the experimental group with (32) individual sessions four days a week.
After completing the application of the training program, the researcher conducted a post-test for both groups (the control and the experimental group), and reached the following results:
1. There are no statistically significant differences between the control and experimental groups in understanding feelings at the pre-test.
2. There are no statistically significant differences between the pretest and the posttest of the control group in understanding feelings.
3. There are statistically significant differences between the pretest and the posttest of the experimental group in favor of the posttest in understanding feelings.
4. There are statistically significant differences between the control and experimental groups in understanding feelings at the post-test in favor of the experimental group.
In the light of the research results, the researcher made a number of recommendations and proposals