فاعلية برنامج تدريبي معرفي لتطوير الحكمة المتوازنة لدى مرشدي مدينه كربلاء المقدسة ومرشداتها

رسالة ماجستير

اسم الباحث : رنا شاكر فضل رسول

اسم المشرف : حيدر حسن عبدعلي اليعقوبي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

 

 

 

حددت مشكلة البحث في السؤالين التاليين : هلَّ إن المرشد التربوي في المدارس العراقية يتمتع بالحكمة المتوازنة في حل المشكلات؟. وهلَّ إن البرنامج التطوري في الحكمة المتوازنة الذي ستعده الباحثة يتناسب وخلق القدرة التعامل مع المشكلات التي تتطلب توازنا في الحلول اللازمة؟ ولغة التواصل المقنعة؟ والقرارات الحكيمة والمقبولة من قبل الطالب والمؤسسة والمجتمع على حدّ سواء؟. وهدف البحث الحالي الى التعرف الى فاعلية برنامج تدريبي معرفي لتطوير الحمة المتوازنة لدى مرشدي ومرشدات محافظة كربلاء, وضحت بـ 12 فرضية بديلة. وحدد مجتمع البحث في عينة من مرشدي ومرشدات, صنفوا بحسب خبراتهم الإرشادية (من 1 الى 4 سنوات) و (من 5 الى فما فوق). والجنس (مرشد ومرشده), اللذين إقتصر البحث على المرشدين والمرشدات العاملين في مديرية تربية كربلاء المقدسة للعام الدراسي (2022-2023م) .وللتحقق من هذا الهدف إتخذت الباحثة المنهج التجريبي, واستعملت التصميم من نوع المجموعة التجريبية والضابطة ذات الاختبار القبلي والبعدي والمرجأ وحددت العينة الخاضعة للتجريب من 392 مرشد ومرشدة, وبعد الفحص والتشخيص والتعاقد السلوكي والتكافؤ بينهم حدد 40 مرشد بواقع 20 للمجموعة التجريبية ومثلهم للمجموعة الضابطة
قامت الباحثة ببناء اداتين اولهما مقياس الحكمة المتوازنة وبعد التحقق من الخصائص السيكومترية له أصبح مقياس الحكمة المتوازنة من(36) فقرة موزعة على خمس مجالات وأمام كل فقرة مدرج خماسي للإستجابة هو: (يمثلني دائما (5) درجة، يمثلني غاليا (4) درجه، يمثلني احيانا (3) درجه، يمثلني نادرا (2) درجة، لايمثلني ابدا (1) درجة). لذا فإن أعلى درجة يمكن ان يحصل عليها المستجيب عن إجابته على فقرات المقياس هي (180) درجة وأقل درجة يمكن ان يحصل عليها هي (36), درجة والمتوسط الفرضي للمقياس مقداره (108) درجة. ومن هنا فممن يحصلوا على قيم أعلى من (108) يتمتعون بالحكمة المتوازنة, والذين يحصلوا على قيم أقل من (108) فهم ليس لديهم حكمة متوازنة. كما قامت ببناء البرنامج التدريبي بكل خواصه وضوابطه الادبية والسيكو مترية. وأسفرت النتائج عن ثبت فاعلية البرنامج التدريبي لعينة من المرشدين والمرشدات على إختلاف خبراتهم الإرشادية وتوضحها الباحثة على النحو التالي:
المرشدين ذوات الخبرة من 1-4 سنة اعلى من القيم العظمى للمرشدين ذوات الخبرة من 5 سنه فما فوق مما يدل على إستفادة المرشدين ذوات الخبرة من 1-4 سنه أكثر من المرشدين ذوات الخبرة 5سنه فما فوق لأسباب تعود لحب المرشدين للمهنة وشغفهم في تطبيق العمل الميداني ومواكبتهم لتطورات العصر أكثر من المرشدين ذوات 5 سنه فما فوق مما يجعلهم أقرب لطلبتهم. وهذا يؤيد بعض الدراسات التي تنص أن ليس بالضرورة أن تتعلق الخبرة بمفهوم الحكمة. بينما أسفرت نتائج البحث وجود فروق واضحه بين المرشدين ذوات الخبرة من 5سنه فما فوق لصالح الذكور. وبصورة عامه كانت نتائج البرنامج لصالح المجموعه التجريبية وبتقدم المرشدين في درجات الاختبار البعدي على المرشدات .

Rp-The Effectiveness of a Cognitive Training Program to Develop the Balanced Wisdom of Male and Female Advisers in Holy Kerbala City.pdf

Abstract:
The problem of the city was limited by two questions: does the educational adviser in Iraqi schools have the balanced wisdom? Is the developmental program in the balanced wisdom that the study designed suitable to create the treatment ability with the problems that need balance in the required solutions, the satisfied communication language, and the acceptable and wise decisions taken by the students, enterprise, and society on the same level? The current study aims at identifying activation of a training and cognitive Program to develop the balanced wisdom to male and female advisers in Holy Kerbala City. Twelve substitutional hypotheses were stated while the research community was limited by a sample of male and female advisers. They were classified according to their consultant experience (from one to four years) and (from five and above) and the gender (male advisers and female advisers). The study included only the male advisers and female advisers working in the Kerbala Educational Directorate/ Kerbala preparatory school for boys for the academic year 2022- 2023.
The researcher adopted the experimental method to verify the research aim. She used the design of experimental and control groups type of the interior, posterior, and postponed tests; she limited the sample prepared for the test with 392 male advisers and female advisers. After investigation, diagnose, behavioral contracting, and equating between them, forty advisers were limited distributed into 20, for the experimental group and 20 for the control group.
The researcher designed two devices. The first is the balance wisdom measurement and after verification of its psychometric properties the balance wisdom measurement has 36 items distributed into five fields, and in front each item fivefold scaled to answer: these are always represents me ( 5 marks), often represents me ( 4 marks) , sometimes represents me ( 3 marks),rarely represents me ( 2 marks) , never represents me ( 1 marks). Thus, the highest degree that the respondent can get, based on the measurement items is 180 marks, while the lowest degree one can get is 36 marks and the hypothetical medium of measurement is 108 marks. Hence, those who get degrees higher than 108 have balanced wisdom and those who get lower degrees than 108 do not have balanced wisdom. The researcher conducted the training program including all its polite and psychometric properties and restrictions. The results showed the activation of the training program to the sample of male advisers and female in spite of their various consultant experience that were clarified according to the following:
The advisers who have one to four years have higher supreme values than the advisers who have more than 5 years experience which refers that the advisers who have from one to four years experience got benefit more than the advisers who have five years and above experience due to reasons belong to advisers’ interest to the job, their desire to apply the field work and their accompanying to time development more than the advisers who have five years and above. This makes them closer to their students. This supports some studies that state that it is not necessary that experience relate to the wisdom concept. The research results showed that there are clear differences between the five years experience and the above advisers for the male benefit.