اسم الباحث : مَرْوة شافي عبد السّادة الرفيعيّ
اسم المشرف : حسن عبد الغنيّ الأسديّ
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
وبما أن العلاقة بين الدروس اللغوية والقرآن الكريم عميقة الجذور والأصيلة، فقد شغل النص القرآني منذ الأيام الأولى للنزول عقول علماء اللغويات الذين حاولوا التأمل في آياته، ودراسة بلاغته من خلال التفسير والتحليل. لفهم مقاصده والإرشاد إلى تلك المعاني الحاسمة التي سهلها الله لعباده. نظرا لحداثتها وشمولها بالعديد من المجالات المعرفية اللغوية، فقد وجه المهتمون بالشؤون القرآنية اهتمامهم إلى استخدام مبادئه ونظرياته في خدمة الخطاب القرآني ودراسته. لذلك تجرأوا على الاقتراب من فهم القرآن الكريم على عتبة فهم الإمام علي (عليه السلام) الذي استوعب القضايا اللغوية العامة مثل الصوتيات والصرف والنحو والدلالات. بالإضافة إلى قضايا النص والخطاب، سعيت لدراستها في ضوء تحليل الخطاب اطر; على أمل تقديم بعض الخدمات للخطاب القرآني أولا والإمام علي ثانيا. حاولت من خلال دراستي تتبع تأثيره الكبير على الآخرين، لإظهار حاجة الأمة إلى مقاربات فكرية مثله في الوصول إلى أهداف محددة، والكشف. أسلوبه الذي يجمع بين البساطة الخالية من التعقيد والقوة القائمة على الأدلة والجدل من خلال عالم الفلسفة وعمق المنطق الحاسم، مدعوما بقبول حججه المقنعة في تلك التعبيرات المختارة، المتشابكة بشكل متناغم في سياقات مترابطة باستخدام المشتركة أدوات اللغة. بعد اتخاذ قراري في هذا البحث ، بدأت في جمع الروايات أو.الأحاديث وتصنيفها، وتركيزي لا يترك المقاربات اللغوية. لم أكن أريد الاعتماد على المنهجيات التي اقتصرت على زوايا ضيقة بالكاد يمكن أن تستوعب ما أطمح إليه في التحليل. لأنهم قيدوا في الغالب الخطاب في اتجاه المعاملات أو الجدل. عند متابعة المصادر اللغوية ، صادفت إشارات إلى مشروع ديبورا شيفرين وباحثين آخرين قاموا بتجميع منهجيات التحليل اللغوي في مزيج يتميز بالدقة والشمولية. لقد قاموا بهيكلة التحليل اللغوي من خلال ثلاثة مناهج. كل منهما يكمل الآخر، المنهج اللغوي، يدرس القرآن الكريم بدءا من الجملة بمستوياتها الأربعة، ثم المنهج النصي، الذي يعتبر القرآن الكريم نصا يتكون من سلسلة من الجمل المترابطة، ثم المنهج العملي، ، الذي يتناول القرآن الكريم كاستخدام بطبيعته التعاملية وحججه. وهكذا ، فقد لاحظنا هذه الظاهرة في جميع تحولاتها بين النظام والاستخدام. ومن ثم ، أصبح الاعتماد على هذا النهج.
Rp- "The Levels of Understanding the Holy Quran By Imam Ali ibn Abi Talib A Linguistic Analytical Study".pdf
Since the relationship between linguistic lessons and the Noble Quran is deeply rooted and authentic، from the early days of revelation، the Quranic text has occupied the minds of linguistic scholars who attempted to ponder its verses، and examine its eloquence through interpretation and analysis; in order to understand its purposes and to be guided to those decisive meanings that Allah has facilitated for His servants. Due to its modernity and its encompassing of many linguistic knowledge domains، those interested in Quranic affairs have directed their attention to utilizing its principles and theories in the service of Quranic discourse and its study. Therefore، they dared to approach the understanding of the Noble Quran at the threshold of Imam Ali’s comprehension (peace be upon him)، who comprehended general linguistic issues such as phonetics، morphology، syntax، and semantics. In addition to text and discourse issues، I endeavored to study it in the light of discourse analysis frameworks; hoping to offer some service to Quranic discourse first and to Imam Ali secondly. Through my study، I tried to trace his significant influence on others، to demonstrate the nation’s need for intellectual approaches like his in reaching specific goals، and to reveal. His style، which combines simplicity free from complexity and strength based on evidence and argumentation through the realm of philosophy and the depth of decisive logic، supported by accepting his compelling arguments in those selected expressions، harmoniously intertwined within interconnected contexts using common language tools. After making my decision in this research، I began to collect the narratives or.
The hadiths and their classification، and my focus never leaves linguistic approaches. I did not want to rely on methodologies that have confined themselves to narrow corners that can hardly accommodate what I aspire to in analysis; as they mostly restricted discourse in the transactional or argumentative direction. When following linguistic sources، I came across references to the project of Deborah Schiffrin and other researchers who have compiled linguistic analysis methodologies into a blend that is characterized by precision and comprehensiveness. They have structured linguistic analysis through three approaches. Each complements the other، the linguistic approach، studies the Noble Quran starting from the sentence with its four levels، then the textual approach، which considers the Noble Quran as a text composed of a series of interconnected sentences، then the pragmatic approach، which deals with the Noble Quran as a usage with its transactional nature and arguments. Thus، we have observed the phenomenon in all its transformations between system and usage. Hence، reliance on this approach has become.