قياس نسبة الإجهاد الملحوظ لدى طلاب جامعه كربلاء اثناء الدراسة الإلكترونية خلال جائحة كوفيد-19

دبلوم عالي

اسم الباحث : زهراء رحيم عويز

اسم المشرف : الأستاذ المساعد الدكتور بشير عقيل العلي الأستاذ الدكتور عامر فاضل الحيدري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الطب

الاختصاص : طب الاسرة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلفيه: جائحه كورونا كانت واحده من اكبر أزمات الصحة العامة في جميع انحاء العالم في الآونة الأخيرة وأصبحت قضيه الصحة العالمية غيّرت جائحة كوفيد-19الطريقة التعلم في التعليم العالي وأجبرهم على التحول إلى بيئة التعلم عبر الإنترنت .
الطرق والمواد: تم إجراء دراسة وصفية مقطعية في مدينة كربلاء ، حيث تم اخذ 500 مشارك تتراوح أعمارهم بين 18 سنة وما فوق ، وتم أخذ العينات بشكل عشوائي من خمس كليات في جامعة كربلاء ، وقد تم إجراء المسح من أول مارس 2022 حتى النهاية أبريل 2022 باستخدام استبيان منظم ذاتيًا مجهول الهوية , تم اخذ الموافقة الشفوية , وتم ابلاغ المشاركين بان البيانات مجهولة , تم اختيار الاستبيان من بعض المصادر والبحوث مع اجراء بعض التعديلات وتم ادخال البيانات وتحليلها من خلال إجراء التحليل الإحصائي باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية الإصدار 22 ، وتعتبر القيمة الاحتمالية p التي تقل عن 0.05 ذات دلاله إحصائية .
النتائج : كان متوسط عمر المشاركين ( 2±6221.) سنة. وأظهرت النتائج أن حوالي (64.6٪) من الطلاب لديهم مستويات عالية من التوتر، في حين أن حوالي (34٪) لديهم مستويات معتدلة. كما أن حوالي (1.4٪) لديهم مستوى منخفض من التوتر اثناء التعلم الإلكتروني خلال جائحه كورونا، هناك ارتباط بين مستوى الإجهاد والكلية، (24.1٪) بين مستويات الإجهاد المرتفعة لدى المرشحين لكلية الهندسة القسم المدني و (16.4٪) من المستويات الأقل توتراً لدى المرشحين لكلية التربية والرياضة البدنية، بالإضافة الى ذلك فقد ارتبطت المشاكل الإلكترونية ارتباطا وثيقا مع فئة الغير متزوجين، ذوي الدخل المحدود، وطلاب المرحلة الثانية، وأخيرا كليه التربية البدنية والعلوم الرياضية أكثر من بقية الكليات .
الاستنتاج: أكثر من ثلي الطلاب لديهم مستوى عالٍ من التوتر الملحوظ، وأكثر من ربعهم لديهم مستوى معتدل من التوتر بين طلاب جامعة كربلاء بعد تفشي مرض كوفيد -19

Perceived Stress in Distant Learning among Students of University of Kerbala, during COVID-19 Pandemic

Background: COVID-19 emerged as one of the largest worldwide public health crises in recent times, and became a Global health issue COVID-19’s rapid spread had a substantial impact on educational institutions. Therefore, the COVID-19 pandemic has altered the way learn in high education and compelled them to convert to an online learning environment.
Subjects & Methods: A cross-sectional descriptive study was conducted in Kerbala City, among 500 students aged 18 years and above, samples were taken randomly from five colleges in the University of Kerbala, and the survey was conducted from the first of March to the end of April 2022 using an anonymous self-administrated structured questionnaire. Oral consent was taken, participants were informed that the data is anonymous, and some of the questionnaires were selected from different articles with some modifications the data were entered and analyzed through the statistical Package for the Social Sciences software version 22 program, p-value < (0.05) is significant.
Result: The mean for age participants was (21.62 ± 2) years old. The results showed that around (64.6%) of students had high levels of stress, while approximately (34%) had moderate levels. also about (1.4%) had a low level of stress through electronic learning during COVID-19.
There was a significant association between stress level and college, with (24.1%) of higher-stress levels in candidates for the College of Engineering (civil department) and (16.4%) for lowest-stress levels in candidates College of Physical Education and Sports Sciences.
In addition, the electronic problem was significantly correlated with unmarried, weak income, 2nd stage, and College (College of Physical Education and Sports Sciences).

Conclusion: nearly two-thirds of the students had a high level of perceived stress, and more than one-fourth had a moderate level of stress at the student’s University of Kerbala after the outbreak of Covid-19 disease.
This study found a significant association between stress levels and college