قيم المواطنـة وعلاقتها بالتمـاسك الاجتماعي وألأمن الفكري لدى طلبة المرحلة الإعدادية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : علي عناد زامل العايدي

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2013

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

      قيم المواطنة وعلاقتها بالتماسك الاجتماعي والامن الفكري لدى طلبة المرحلة الإعدادية

   يكتسب البحث الحالي أهميته من خلال ربط مفهوم قيم المواطنة وعلاقته  بالتماسك الاجتماعي والامن الفكري وهي محاولة غير مسبوقة من قبل، على حد علم الباحث – ومن المعروف أن فقدان التماسك الاجتماعي يعتبر مشكلة اجتماعية بالغة الخطورة، لأنه يعمل على تفكك المجتمع وهدم البنى الأساسية التي يبنى عليها والمتمثلة بقيم المجتمع وأعرافه وعاداته ومعاييره الأخلاقية.

كذلك تكمن أهمية البحث الحالي  من خلال تناوله لمرحلة مهمة من حياة الطالب وهي المرحلة الاعدادية والتي تتصف بحدوث تغيرات متسارعة ومتعددة ومتداخلة، أضف إلى ذلك الظروف الضاغطة والناتجة بفعل الوضع الذي يمر به المجتمع العراقي بصورة عامة .

ولقد هدف البحث الحالي الى التعرف على ما يأتي :                            

1 :  مستوى درجة قيم المواطنة لدى طلبة المرحلة الاعدادية .

2 :التعرف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية للفروق في  قيم المواطنة لدى طلبة الصف الخامس الاعدادي على وفق متغيري النوع الاجتماعي (ذكور- اناث) والتخصص (علمي- أدبي)

3 :  مستوى درجة التماسك الاجتماعي لدى طلبة المرحلة الاعدادية .

4 : التعرف على الدلالة  الاحصائية او المعنوية للفروق في  التماسك الاجتماعي لدى طلبة الصف الخامس الاعدادي على وفق متغيري النوع الاجتماعي (ذكور- اناث) والتخصص (علمي – أدبي)

5 : مستوى درجة الامن الفكري لدى طلبة المرحلة الاعدادية .

6 : التعرف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية في  الامن الفكري لدى طلبة الصف الخامس الاعدادي على وفق متغيري النوع الاجتماعي (ذكور- اناث) والتخصص (علمي – أدبي)

7 :  العلاقة بين قيم المواطنة والتماسك الاجتماعي والامن الفكري لدى طلبة المرحلة الاعدادية “

وقد اقتصر البحث الحالي على طلبة المرحلة الاعدادية العلمي والادبي وضمن حدود مدينة الكوت وللعام الدراسي (2012-2013).

ولتحقيق أهداف البحث تطلب الأمر بناء مقياسين كلٍ على حده، تم قياس التمييز لفقرات المقياسين ، فكانت عدد الفقرات المميزة لمقياس قيم المواطنة (72) فقرة مميزة، في حين بلغت الفقرات المميزة لمقياس الامن الفكري (36) فقرة مميزة. في حين تبنى الباحث مقياس صبري 2006  للتماسك الاجتماعي المكون من (41) فقرة .

      كما تحقق لكل مقياس صدق ظاهري، وصدق بنائي، وصدق منطقي. أما الثبات فقد تم استخراجه بطريقتين هما: طريقة إعادة الاختبار، وطريقة الاتساق الداخلي له،وقد تم تطبيق المقاييس الثلاثة على عينة بلغت (400) طالبا وطالبة

وكانت من ابرز النتائج التي توصل اليها الباحث :

1- اتصفت عينة البحث لمستويات عالية من قيم المواطنة والتماسك الاجتماعي والامن الفكري .

2- لم تظهر فروق دالة احصائيا تبعا للتخصص العلمي او الجنس في متغيرات البحث المدروسة ، عدا متغير التماسك الاجتماعي الذي حقق فروقا معنويا تبعا لمتغير التخصص .

3- توجد علاقة ارتباطية قوية موجبة او سالبة ودالة احصائيا بين متغيرات البحث الثلاثة.

4- كما وجد ان التغير في مستوى قيم المواطنة يؤثرعلى مستويات الامن الفكري والتماسك الاجتماعي بنسب (28%) و(38%) على التوالي .

وقد توصل الباحث بمجموعة من التوصيات والمقترحات .

Values of Citizenship & its Relationship with the Social Coherence and Intellectual Security of Preparatory Stage Students

   The Present study entitled ” The Values of  Citizenship and  its Relationship with  Social  Coherence  and Intellectual Security of the Secondary Stage Students ” gains its significance  through connecting these values  . To the best of the researcher’s  knowledge , it is an  unprecedented attempt in this field of  studies. It is well-known that the  absence  of social coherence is considered one of the most serious social problems which results in deconstructing the society and demolishing the basic structures upon which a society is built , i.e.  values of society , costumes , traditions , and moral norms . Also, the importance of the present study springs from the fact that it deals with a crucial stage of students’ life , that is , the preparatory stage which is characterized by quick , interrelated changes , in addition to the stressful circumstances from which the Iraqi people suffer .

  The present study aims at :

  1. Measuring the values of citizenship of preparatory stage students.        2. Getting to know the differences of statistical significance related               to the values of citizenship of students of Fifth year preparatory                   stage according to the variables of gender  ( male / female ) and   specialization ( literary / scientific ) .
  2. Measuring the degree of social coherence of preparatory stage students.
  3. Shedding  light on the differences of statistical significance  related          to the values of social coherence of students of Fifth year preparatory       stage according to the variables of gender (male / female ) and specialization ( literary / scientific ) .
  4. Measuring the degree of intellectual security of preparatory stage students .
  5. Getting to know the differences of statistical significance of students of Fifth preparatory stage according to the variables of gender ( male / female ) and specialization ( literary / scientific ) .
  6. Investigating the relationship between the values of citizenship ,           social coherence , and intellectual security of preparatory stage students .

    The present study is limited to the students of  the preparatory stage  within the city of  Kut , the academic year 2012 / 2013 . To achieve the aims of the study , two scales have been built to measure the values of     citizenship with ( 72) items ;  the scale of intellectual security contains        (36 ) items ; while the researcher has adopted the scale of Sabri (2006) to measure the values of social coherence .  Each scale has both face            validity , construct validity  , logical validity and reliability .

       The results of the present study were the  following :

  1. The sample of the study has been rich with high levels of values citizenship , social coherence , and intellectual security .
  2. No differences of significant values were found in view of sex or the academic specialization  related to the variables studied , except for the variable of social coherence which was of high significant difference with relation to the variable of academic specialization .

     3. There has been found a strong relationship and sometimes statistically significant among     the variables of the study

    4. It has been found that the change in level of values of citizenship affects the levels of intellectual security and social coherence  with the percentages ( 28% ) and ( 38% ) respectively .