كلامُ الإمَامِ الحُسينِ (عليهِ السًلام) في ضَوءِ نَظَريةِ الحُقُولِ الدًلاليًةِ

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نعيم عطية زياد

اسم المشرف : علياء نصرت حسن

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الحمدُ لله رب العالمين , الذي بسط الأرض , ورفع السّماء بلا عمد , الذي خلق الانسان من طينٍ , وأنشأ السّحاب الثقال , فأنزل من المعصراتِ ماءً ثجاجا الذي تفرد بالعز والبقاء , وقهر عبادهُ بالموت والفناء (الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ)[الملك : 2] .
وصلى اللهُ على من بُعثَ خاتما للنبِوات , ومنارا للحياة الثابت القدم على زحاليفها في الزّمن الأول , معلم التًوحيد , وسر الحق المجيد الطّهر الطّاهر, الدّر الفّاخر حامل رسالات السّماء الى الأرض, أمين الله على وحيهِ وعزائم أمرهِ الخاتم لما سبق والفاتحُ لما استقبل, والمهيمن على ذلك كله محمد المصطفى الأمين, والدّر الثمين وعلى آلِ بيتهِ الطيبين الطاهرين .
أمًا بعدُ :
فبعدَ التوكّل على الله تعالى, عزمَتْ في تحديد موضوع دلالي لدراستي, وكانّتْ لي الرًغبةُ دراسةُ كلام الإمام الحسين (عليهِ السلام), فجاء الاختيار بعد مشاورتي مع أُستاذتي المشرفة على (نظريةِ الحقولِ الدًلاليًةِ), ودراسة كلام الإمام في ضوء هذه النًظرية, وذلك لما لهذهِ النًظرية من أهمية كبيرة في علم الدّلالة الحديث, لاسيما في ابراز المعنى الدقيق للفظةِ, وذلك عن طريق وجودها مع العائلة اللًغوية التي تنتمي اليها, وما من سبب يدفعني إلى اختيار هذهِ النصوص من كلام الامام بوصفهِ نصاً للدراسة إلاّ لما فيها من مادة لغويّةٍ غَزيرة, فضلاً على شيوع بعض الالفاظ المعّربة بين سطورِها, التي تجعل الدّرس ذا فائدة ٍ علميةٍ أكبر, هذا إضافة الى ما تمدُّنا بهِ هذهِ النصوص من صور عن واقع الحياة السّياسية والاجتماعية والدينية في تلك الحقبة من الزّمن .
وقد كان كلام الامام الحسين (عليه السلام) محط أنظار الدارسين, فانسدلت منهُ مجموعة أعمال, منها : دراسة الماجستير: (نثرُ الامامِ الحُسينِ (عليه السلام) دراسة بلاغية) للطالب ميثم مطلك, و(التصوير الفني في خطبِ المسيرةِ الحسينيةِ من مكة إلى المدينة) للباحث هادي سعدون, وهي لم تختص بكلام الامام الحسين (عليه السلام) وحدهُ بل قامَتْ على عينات من كلامهِ (خطبةِ)(عليهِ السلام), وخطاب السًيدة زينب العقيلة (عليها السلام), وخطاب الإمام زين العابدين السًجاد (عليه السلام), ورسالة الماجستير: (المأثور من كلام الامام الحُسين (عليه السلام) دراسة لغوية) للباحث عصام عدنان رحيم الياسري, وقد اختصتْ بدراسةِ الظواهرِ الصًوتية والصًرفية في كلام الامام, والظواهر النًحوية وتحدثت أيضاً عن ظاهرة التقابل الدًلالي ، ورسالة الماجستير: (أدب الامام الحسين (عليه السلام) قضاياهُ الفنية والمعنوية ) للباحث موسى خابط, وقد شملت هذهِ الدراسات القضايا البلاغية من بديع وبيان, واطروحة الدكتوراه (نثر الامام الحسين (عليه السلام) دراسة تحليلية في جماليات بنية النص) للباحث حيدر محمود شاكر, التي بيّن فيها جماليات اللفظة في السًياق اللًغوي, وجماليًات المجاورة في الالفاظ, وجماليًات الفاصلة, وجماليات الايجاز, واطروحة الدكتوراه (الحِجاج في كلام الامام الحسين (عليه السلام)) للباحث عايد جدوع حنون, الذي تعقب فيها أثر المفردات في الحِجاجِ, وعرض الروابط الحجاجية، التوكيد, وحروف العطف وغيرها من الأدوات, وعرجَ ايضاً الى أثر الصور البيانية في الحِجاج .
أمّا هذا العمل الموسوم بـ (كلامِ الإمامِ الحُسينِ (عليه السًلام) في ضوء نظرية الحُقُول الدلّاليًة) فقد رَكزّ على دراسة كلام الامام (عليه السًلام) على وفق آليات هذهِ النًظرية, وقد اتجهتْ الدراسة إلى شقِ طريق مغاير للدراسات السًابقة من وجوه : منها ما يتعلق بطبيعة المتن موضع الدراسة, إذ ذهبتُ متتبع كلام الإمام الحُسين (عليه السلام) في مختلف محطات حياتهٍ, وأحصيتُ من الالفاظ التي أتحفنا بها الإمام (عليه السلام) ووضعتها في حقول دلاليًة, ثُمً درستُ الالفاظ في كلام الإمام (عليه السلام), دراسة متتبعة للمعاني اللًغوية في المعجمات العربية, وقمتُ في عرض الامثلة التطبيقية, وبيان المراد من كلامهِ, عبر دراسة وصفية تحليلية, إذ تتبعتُ أصل ألمفردةِ ودلالاتها, وأخذت عينة أو أكثر من الوحدات المُعجمية بعد تقسيمها على الحقول الدلاليًة التي تنتمي إليها, موضحاً الاستعمال المجازي والحقيقي لها, وقد اتجهتُ في إيراد شواهد لها من القرآن الكريم, , ومن ثَمً بيان العلاقات الدلالية بين الفاظ الحقل الدّلالي كلّاً على حدة, أما ترتيب الفصول, والمباحث, والالفاظ داخل كل مبحث فكان مبنيا على أساس الكثرةِ.

Rp- Words of Imam Hussein (peace be upon him) In light of the theory of semantic fields .pdf

Abstract:
In conclusion, we put the traveler after this tourism in the ranks of the words of Imam Hussein bin Ali bin Abi Talib (peace be upon him), to find out what it is about to search for the results of the words he reached at the time of his treatment of the words of Imam Hussein (peace be upon him) with the methodology of semantic fields, with its extensive mechanisms and analysis tools surrounding In words and sip the fragrances of its purposes or approach them, just as this study does not claim to have stood on all the purposes contained in the text under study, but rather mentions what appeared to it after an effort of contemplation and accuracy in work, and it came out with a number of results that we summarize as follows:
After applying the theory of fields to the words of Imam Hussein (peace be upon him), the researcher concluded that there is no complete synonymy between its expressions, but there is partial synonymy in some aspects between its expressions, as a relationship between (son = son) and (son = daughter) from On the one hand, and the relationship between (horse = mare) on the other hand.
The study showed the existence of all semantic relationships in the words of Imam Hussein (peace be upon him), and the synonymous relationship had an advantage among them.
The study showed the prevalence of many human expressions in the imam’s words, as they had the greatest share, especially in the field of the human body, and the indication of that is clear to the imam, as this section is open to various knowledge, some of which pertain to naming the parts that make up the structure of the body, and some pertain to Its social and allusional dimensions and movements, some of which are religious, pertaining to their behavior within Islamic boundaries that concern creation, life, and the hereafter, and some are intellectual, pertaining to the symbolism of the body at a certain level.
The study showed the prevalence of metaphorical connotations of words in the words of Imam Hussein (peace be upon him) compared to the real connotations in them despite their abundance. people, and because metaphor is more eloquent than the truth, and metaphor is more eloquent than metaphor, hence the predominance of metaphorical connotations of structures and expressions in his words (peace be upon him) over real connotations in them, especially in sermons and letters, as this pattern was clear in them, an example of his saying (upon him be peace). Al-Salam: (The line of death on the children of Adam) when he used the metaphor, so the one who marked death is God Almighty, the cause of causes, and death is only a cause.
The study monitored the diversity of the news presented by the Imam (peace be upon him), and it was represented in three axes, including: what he told about before the time of speaking, and what happened during the time of speaking, and what happened before it happened, and what became clear to the unseen side that distinguished the Imam (upon him be peace). Peace) with his knowledge, so that the imam will produce a circle of information surrounding the reality and revealing it to the recipient for the purpose of reform, advice and guidance.
The study proved that most of the words of the Imam (peace be upon him) came in agreement with the Sunnahs of the Arabs in their speech, and there was no departure from those Sunnahs except for some few places that were not apparent in his words.
During the study, it was found that most of the sermons in Waqat al-Taff, the element of reasoning and trial, dominate and the emotional element is also highlighted, that is, the psychological context in which the addressee is taken into account. O slaves of the nation, O deviants of the parties, and the renunciation of the book), so his texts (peace be upon him) abounded with this type of speech context.
The study reached an explanation of the nature of the dwellings that were inhabited by the Arabs and others in that period of time, which provides us with a large list, full of the expressions used in the Arabic language during that period, in addition to what gives us a clear glimpse of the social life in that century.
The study concluded that the words of Imam Hussein (peace be upon him) are not generally characterized by the occurrence of all semantic relationships within the same semantic field.
The study implicitly demonstrated the importance of this linguistic effect, which has long been ignored by scholars and researchers for a considerable period of time, as the words of the Imam (peace be upon him) have a prominent position in the semantic lexical level of those words that were mentioned in his words, although some of his words benefited those who came after him. They should have indicated that.
The study revealed that many of the words of Imam Hussein (peace be upon him) contained an accurate and vivid depiction of the psychological state or the psychological attitude that was prevalent in him and in other people at that time, especially what was mentioned in his sermons, especially in the epic of al-Taff, The current contexts and evidence showed a change in some vocabulary and expressions according to the emotional state in which that speech was said, and it changed according to that indication, so those attitudes affected the sermons and their implications in his words (peace be upon him). And our last prayer is that praise be to God, Lord of the worlds, in Him I rely and in Him I turn.