هيكل رأس المال وتأثيره في القيمة السوقية المضافة بإطار نظرية(pie)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نور علي حسين

اسم المشرف : عبد الحسين جاسم

الكلمات المفتاحية : رأس المال بإطار نظرية (PIE) - القيمة السوقية المضافة.

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار هيكل رأس المال بإطار نظرية (PIE) بأبعاده السته (نسبة الأرباح المحتجزة ، نسبة المديونية، الموجودات الملموسة ، السيولة ، عمر الشركة ، حجم الشركة) وتأثيرها في القيمة السوقية المضافة. وذلك بالاعتماد على البيانات والكشوفات المالية المنشورة في سوق العراق للأوراق المالية الخاصة بالشركات الصناعية العراقية والبالغ عددها (21) شركة مثل مجموعها مجتمع الدراسة، واختيرت (10) شركات منها على أساس توفر البيانات المطلوبة خلال مدة الدراسة من (2021-2010) وهذه الشركات المختارة مثلت عينة الدراسة. وتمثلت مشكلة الدراسة بالجدل الفكري عن الطريقة المثلى لصيغة هيكل رأس المال والأسلوب الأنجح في المفاضلة بين التمويل الداخلي والتمويل الخارجي للشركات الصناعية العراقية وتحديد مصادر التمويل التي تتناسب مع البيئة المالية والاقتصادية وانعكاس ذلك على القيمة السوقية المضافة لهذه الشركات وتجسدت مشكلة الدراسة بمجموعة من التساؤلات والتي عن طريقها تم صياغة فرضيات الدراسة لتحقيق الهدف منها.
واذ استعملت طريقة الانحدار الخطي البسيط والمتعدد لاختبار تأثير المتغير المستقل هيكل رأس المال بإطار نظرية (PIE) في المتغير التابع (القيمة السوقية المضافة) وذلك باستعمال البرنامج الإحصائي (28.SPSS V)
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات كان أهمها أن الشركات الصناعية العراقية تبنت استعمال فلسفة نظرية (PIE) في بناء هيكل رأس المال في إصدار الأسهم العادية في معظم الأحيان بدل اللجوء إلى الدين كخيار تمويلي ثاني بعد الأرباح المحتجزة.
وقد توصل البحث ان هناك سبع شركات من عينة الدراسة لها قيمة اقتصادية مضافة سلبية، وهذا يشير إلى أن الإدارة لم تستطع زيادة قيمة الشركة وعليه فإن ثروة المساهمين ليست بالشكل الأمثل فضلا عن عدم وجود أي قرار مدروس بشأن مزيج من الديون وحقوق الملكية في تكوين رأس مال الشركات عينة الدراسة ، وكل ذلك افقد الشركات عينة الدراسة قدرتها على استغلال هذه المحددات في تنمية القيمة السوقية المضافة

Capital structure and its impact on added market value within the framework of (PIE) theory


The aims of study is to test the capital structure within the framework of the (PIE) theory and its dimensions (retained earnings ratio, debt ratio, tangible assets, liquidity, company age, company size), and its impact on the market value added. The study depend on data and financial statements published in the Iraqi Stock Market for Iraqi industrial companies, totaling 21 companies, representing the study’s population. Ten companies were selected based on the availability of required data during the study period from 2010 to 2021, forming the study sample. The main problem of the study is the debate about the optimal method for forming the capital structure and the most successful approach in favoring between internal and external financing for Iraqi industrial companies, identifying suitable financing sources for the Iraqi financial, economic environment, and the impact on the market value added of these companies. The problem of the study is phlased in a set of questions through which the study hypotheses were formulated to achieve its goal.
The simple and multiple linear regression method was used to test the effect of the independent variable, capital structure within the framework of (PIE) theory, on the dependent variable (market value added) using the statistical program (SPSS V.28).
The study reached several conclusions, including that Iraqi industrial companies mostly rely on the philosophy of (PIE) theory in building the capital structure instead of resorting to debt as a secondary financing option after retained earnings.
The researcher found that seven companies from the sample suffer from negative economic value added, indicating the management’s inability to increase the company’s value sufficiently, thus shareholders’ wealth is not optimal, and the absence of a thoughtful decision regarding the debt-equity mix in the capital structure of the studied companies lacks the utilization of these determinants to achieve market value added